Actualizat: Miercuri, 03 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2013

  • 27.06.2014
  • 1620

Prezentare

Înregistrare video

 

La data de 27 iunie 2014, Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice Raportul de audit al Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2013.

La ședință au fost prezenți Anatol Arapu, ministrul Finanțelor, Maria Cărăuș, viceministrul Finanțelor, Nina Lupan, șeful Direcției generale Trezoreria de Stat, Elena Matveeva, șeful Direcției generale datorii publice a Ministerului Finanțelor (MF), Nadejda Slova, șeful Direcției rapoarte din cadrul Trezoreriei de Stat, precum și alte persoane din cadrul entităților verificate.

Scopul auditului a fost verificarea faptului, dacă Raportul Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2013, în aspectele semnificative, este elaborat în conformitate cu prevederile legale, prezintă informaţia financiară bazată pe datele evidenţei sistemului trezorerial şi datele consolidate ale rapoartelor executorilor de buget.

Auditul denotă că, conform Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2013, execuţia de ansamblu a bugetului de stat a constituit la venituri circa 22,4 mld. lei şi la cheltuieli circa 23,9 mld. lei, fiind sub nivelul prevederilor bugetare definitive cu circa 108,0 mil. lei și respectiv 629,3 mil. lei. Astfel, exerciţiul bugetar a înregistrat un nivel de executare la venituri de 99,5% şi la cheltuieli - de 97,4%, deficitul bugetar fiind executat la nivel de 73,7%.

 Comparativ cu anul 2012, se relevă tendința de creștere a veniturilor bugetului de stat cu circa 2,3 mld. lei și cheltuielilor cu 2,2 mld. lei, concomitent atestîndu-se descreșterea deficitului bugetar, care în 2013 a constituit 1464,5 mil. lei față de 1985,8 mil. lei estimat.

Concomitent, deficitul bugetar pe anul 2013 a înregistrat o pondere în PIB de 1,5%, fiind în descreștere cu 0,3 puncte procentuale față de anul 2012, fapt ce denotă o tendință de consolidare a bazei bugetar-fiscale.

Soldurile de mijloace băneşti (pe toate componentele), la 31.12.2013, au constituit 1619,9 mil.lei, inclusiv aferente componentei de bază - 16,1 mil.lei, mijloacelor speciale - 214,6 mil.lei, fondurilor speciale - 440,2 mil.lei, și proiectelor finanțate din surse externe - 949,0 mil.lei. Comparativ cu situația din 01.01.2013, se atestă descreșterea acestor solduri cu 129,9 mil.lei, situație condiționată de nivelul execuției veniturilor și cheltuielilor, de utilizarea mijloacelor disponibile din solduri ca sursă de finanțare a cheltuielilor curente, precum și de transferarea soldurilor aferente instituțiilor superioare de învățămînt de stat la conturile instituțiilor financiare.

Verificările auditului au relevat unele iregularități. Deși se atestă o îmbunătățire a situației privind planificarea veniturilor bugetului de stat, auditul constată că urmare a execuției bugetare, n-au fost executate 26 de tipuri de venituri cu circa 361,2 mil. lei, iar alte 61 de tipuri de venituri au fost executate cu depășirea nivelului precizat în sumă de circa 253,2 mil. lei. Totodată, se denotă că devierile cele mai semnificative între veniturile precizate și încasările efective se înregistrează în fiecare an la unele și aceleași tipuri de venituri (TVA, accizele la produsele din tutun, impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător, granturi etc.).

Veniturile bugetului de stat au fost majorate cu 17,5 mil. lei, în urma reflectării incorecte a mijloacelor achitate de BC „Investprivatbank" S.A. în proces de lichidare pentru stingerea datoriei față de Ministerul Finanțelor, fapt care a influențat și la micșorarea deficitului în aceeași mărime. De asemenea,  se denotă neîncasarea la bugetul de stat a mijloacelor aferente includerii în tariful la gazele naturale a 4 dolari SUA pentru 1000 m3, destinați recuperării cheltuielilor bugetului de stat suportate la răscumpărarea cambiilor emise de Guvernul Republicii Moldova pentru S.A. „Gazprom" din Federaţia Rusă.

Ministerul Finanțelor, prin intermediul Serviciului Fiscal  de Stat și Serviciului Vamal, n-a întreprins masuri suficiente și rezultative pentru redresarea situației privind reducerea restanțelor agenților economici față de bugetul de stat, care la finele anului 2013 au constituit 1432,6 mil. lei, din care plăți de bază în sumă de 721,9 mil. lei. Totalul restanțelor au fost în creștere cu 239,5 mil. lei față de anul 2012. Din restanțele înregistrate - 1127,7 mil. lei sunt aferente veniturilor administrate de Serviciului Fiscal și 304,9 mil. lei administrate de Serviciul Vamal.

Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2013 au fost executate în sumă de 23,9 mld. lei, fiind asigurat nivelul de executare de 97,4%. În rezultatul execuției bugetare nu au fost valorificate limitele de alocaţii aprobate în sumă totală de 629,3 mil. lei. În aspectul componentelor, nivelul de executare cheltuielilor bugetului de stat  a variat între 82,6% şi 98,9%.

Cheltuielile de casă la componenta proiecte finanțate din surse externe au fost raportate incorect cu 44,4 mil. lei, ceea ce a condiționat majorarea în aceeași mărime a totalului cheltuielilor executate de casă ale bugetului de stat, deficitului bugetar și totalului împrumuturilor din surse externe.

În aspectul clasificaţiei funcţionale, se atestă că limitele de alocații la nici una dintre grupele principale nu au fost valorificate integral. Astfel, din 53 de executori primari de buget, doar 2 au utilizat pe deplin alocațiile bugetare aprobate, în rest gradul de însușire a acestora a variat de la 69,6% pînă la 99,9%. Acest fapt, în unele cazuri, denotă capacitățile reduse ale executorilor de a valorifica plafoanele alocărilor bugetare pentru realizarea deplina a obiectivelor, în special utilizarea mijloacelor din proiectele finanțate din surse externe, mijloacelor și fondurilor speciale, precum și insuficiența de mijloace la componenta de bază a bugetului de stat.

Rămîne problematică tendința de creștere a cheltuielilor bugetului de stat pentru achitarea titlurilor executorii, care în anul 2013 au constituit 42,0 mil. lei, majorîndu-se cu 5,9 mil. lei față de anul precedent.

Concomitent se denotă că distribuirea și utilizarea mijloacelor alocate din fondul de rezervă al Guvernului, în unele cazuri, s-a efectuat cu unele abateri de la normele regulamentare, iar nerestituirea soldurilor neutilizate are impact asupra generării datoriilor debitoare (5,9 mil. lei).

Se constată că nu există reglementări privind gestionarea situațiilor de finanțare a fondului rutier în cazul neacumulării sau supra-acumulării surselor de constituire a acestuia, concomitent fiind atestată lipsa unei raportări unice și integre, avînd în vedere administrarea unei părți a fondului rutier de către autoritățile publice locale. Totodată, în cazul cînd mijloacele fondului rutier sînt integrate la componenta de bază a bugetului de stat, modalitatea finanțării cheltuielilor ca linie de transferuri nu permite Ministerului Finanțelor să dispună de pîrghii legale referitor la eventualele disponibilități rămase neutilizate la finele anului bugetar. În acest context, la finele anului 2013 din mijloacele alocate din fondul rutier au rămas nevalorificate 76,8 mil.lei.

Exercițiul bugetar 2013 atestă creșterea datoriilor creditoare și debitoare cu 83,5 mil. lei și, respectiv, cu 239,8 mil. lei, comparativ cu anul 2012, ca rezultat al executării cheltuielilor efective de către executorii de buget peste limitele alocaţiilor stabilite, nefinanțării depline a cheltuielilor, achitării de către executori a bunurilor și serviciilor în avans.

Deși, Ministerul Finanțelor a întreprins unele acțiuni în vederea consolidării managementului finanțelor publice, inclusiv prin conformarea la cerințele și recomandările Curții de Conturi, auditul atestă un nivel relativ redus de executare a acestora, după caz, realizarea finalității unor acțiuni fiind determinate de necesitatea unui timp mai îndelungat. Astfel, auditul atestă situația incertă ce ține de înregistrarea, evidența, raportarea de către autoritățile publice centrale (fondatori) în evidența contabilă a valorii capitalului social al întreprinderilor de stat și societăților pe acțiuni monitorizate, precum și a mijloacelor fixe și obiectelor de mică valoare și scurtă durată. Astfel, datele raportate de Ministerul Economiei sînt cu circa 19,0 mld .lei mai mari față de datele raportate de Ministerul Finanțelor.

Se manifestă o tendință de trecere a gestionării mijloacelor bugetare prin intermediul băncilor comerciale, inclusiv, urmare a trecerii, de la 01.01.2013 a instituțiilor de învățămînt superior de stat la autonomie financiară, în condițiile în care Legea privind sistemul bugetar și procesul bugetar prevede exhaustiv executarea de casă a bugetelor de toate nivelurile și monitorizarea acestora prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanțelor, în special ținînd cont de faptul că Contul Unic Trezorerial este destinat gestionării mijloacelor publice, cu condiția respectării principiilor bugetare. Ca rezultat, pe parcursul anului bugetar Ministerul Finanţelor atrage surse interne și externe de finanțare pentru acoperirea decalajului temporar de casă al bugetului de stat, fiind suportate cheltuieli suplimentare, în timp ce în conturile instituțiilor menționate se înregistrează permanent solduri de mijloace.

ntităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY