Actualizat: Luni, 13 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul utilizării şi înregistrării de către CNAM a mijloacelor financiare FAOAM

  • 25.07.2012
  • 922

La 25 iulie 2012 Plenul Curţii de Conturi examinat Raportul auditului asupra Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală în exerciţiul bugetar 2011.

La şedinţă au fost prezenţi Gheorghe Ţurcanu, vice-ministrul sănătăţii, Mircea Buga, director general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, Natalia Chihai, şef adjunct al Direcţiei finanţe a ocrotirii sănătăţii, protecţiei sociale şi familiei a Ministerului Finanţelor, Ecaterina Rebeja, şef al Direcţiei evidenţă contabilă CNAM, Stela Gladei, şef al Direcţiei juridica CNAM, Nicolae Platon, şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.

Misiunea de audit s-a desfăşurat la Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM), având drept scop examinarea utilizării şi înregistrării regulamentare de către CNAM a mijloacelor financiare ale fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

Asigurarea obligatorie de asistenţă medicală reprezintă un sistem autonom, garantat de stat, de protecţie financiară a populaţiei în domeniul ocrotirii sănătăţii prin constituirea unor fonduri băneşti destinate acoperirii cheltuielilor pentru tratarea stărilor condiţionate de survenirea evenimentelor asigurate (maladie sau afecţiune). Sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală oferă cetăţenilor Republicii Moldova posibilităţi egale în obţinerea asistenţei medicale oportune şi calitative.

CNAM este o organizaţie de stat autonomă, care desfăşoară activităţi nonprofit în domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, având obligaţia să gestioneze mijloacele financiare ale FAOAM.

Examinând rezultatele auditului, Curtea de Conturi a constatat, că analiza evoluţiei veniturilor acumulate în FAOAM în raport cu produsul intern brut (PIB), în perioada anilor 2007-2011, denotă un nivel de creştere a PIB mai rapidă decât nivelul de creştere a veniturilor FAOAM.

Deci, tendinţa de descreştere a ponderii veniturilor FAOAM în PIB de la 4,8% (în anul 2010) până la 4,4% (în anul 2011) a fost condiţionată de depăşirea ritmului de creştere a PIB (114%) în această perioadă asupra ritmului de creştere a veniturilor FAOAM (106%) cu 8%, ceea ce denotă rezerve la capitolul identificării veniturilor posibile.

Veniturile FAOAM aprobate în anul 2011 (3673 mil.lei) au fost executate la nivel de 99% (3636,6 mil.lei). Veniturile fondurilor nu au fost executate în deplină măsură din cauza încasării sub nivelul planificat al primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, în mărime procentuală, achitate de angajatori şi angajaţi, nivelul de executare constituind 96% sau mai puţin cu 65,7 mil.lei.Încasările primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, în sumă fixă, achitate de unele categorii de persoane în anul 2011, s-au majorat cu 17,1 mil.lei sau 39,9 puncte procentuale, faţă de nivelul planificat. O pondere semnificativă (54,5%) în totalul veniturilor FAOAM o deţin transferurile de la bugetul de stat în sumă de 1983,3 mil.lei, care au fost executate integral.

La planificare nu se identifică toate sursele posibile de venituri, astfel autorităţile abilitate nu reuşesc să întreprindă toate măsurile necesare pentru acumularea potenţialelor mijloace financiare în FAOAM. Astfel, neîncasarea veniturilor din primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în mărime procentuală este cauzată şi de existenţa restanţelor faţă de FAOAM ale agenţilor economici, care la finele anului 2011 au constituit 14,9 mil.lei, acestea nefiind luate în calcul la prognozarea veniturilor pentru anul următor.

  • Rezerve şi neconformităţi la planificarea şi executarea FAOAM

Veniturile FAOAM au fost planificate fără a fi asigurat procesul de evaluare, suficient fundamentat, a potenţialelor venituri, ceea ce afectează procesul de planificare.

CNAM nu deţine informaţii ample şi veridice privind numărul persoanelor fizice care au obligativitatea de a se asigura în mod individual. În conformitate cu nota informativă la proiectul Legii FAOAM pe anul 2011 (elaborată de către CNAM), calcularea încasării acestor prime la etapa de planificare a veniturilor fondurilor s-a efectuat în baza analizei numărului de persoane care au procurat poliţe pe parcursul ultimilor ani. Astfel, pentru anul 2011 s-a preconizat de a încasa venituri achitate de persoane fizice în mod individual în sumă de 42769,5 mii lei percepute de la 36020 persoane, real fiind încasate prime în sumă de 59845,6 mii lei de la 52699 persoane.

Nu au fost executate în deplină măsură mijloacele FAOAM, în rezultatul imperfecţiunii planificării acestora, precum şi incapacităţii beneficiarilor de a le valorifica integral, ceea ce condiţionează creşterea soldurilor la conturile CNAM (de la 409,8 mil.lei până la 430,7 mil.lei).

În condiţiile lipsei certificatelor de acreditare, care ar indica gradul suficient de conformitate a Instituţiilor Medico-Sanitare (IMS) în vederea determinării corespunderii serviciilor prestate, 21 de prestatori de servicii medicale au fost contractaţi şi finanţaţi cu suma de 328,3 mil.lei, ceea ce poate afecta calitatea serviciilor medicale prestate populaţiei.

Contractarea, finanţarea şi raportarea mijloacelor FAOAM alocate în anul 2011, prin metoda „buget global", Centrelor Prietenoase Tinerilor - în sumă de 2,1 mil.lei, şi Centrului Republican Medicina Calamităţilor - în sumă de 0,5 mil.lei, în lipsa unei analize fundamentate a necesităţilor de mijloace publice, a obiectivelor stabilite şi indicatorilor măsurabili, nu asigură transparenţa şi posibilitatea verificării realizării scopului propus.

Obiectivele stabilite ca rezultat al utilizării mijloacelor FAOAM din contul fondului de dezvoltare şi modernizare a prestatorilor publici de servicii medicale (procurarea utilajului medical performant şi a transportului sanitar specializat; implementarea noilor tehnologii de încălzire, de prelucrare a deşeurilor medicale şi de alimentare cu apă; modernizarea şi optimizarea clădirilor şi infrastructurii etc.) sunt supuse riscului nerealizării, deoarece nu au fost stabilite în baza unui studiu fundamentat. Aceasta determină nevalorificarea la nivel de 36,5% a mijloacelor destinate acestui fond. Astfel, din suma de 55,1 mil.lei prevăzută pentru aceste scopuri, au fost valorificate 35,0 mil.lei, în sold rămânând 20,1 mil.lei.

Aprobarea proiectelor investiţionale s-a efectuat în lipsa analizei fundamentate a necesităţilor prioritare, precum şi nefiind luate în consideraţie contractele cu tranşe pe perioadele anterioare. Astfel, în anul 2011, au fost aprobate spre finanţare proiecte investiţionale, cu încheierea contractelor de finanţare în sumă de 65,1 mil.lei, din care 10 mil.lei - cu valorificarea în anul 2012. Totodată, în anul 2011, au fost valorificate contracte încheiate în anul 2010 în sumă de circa 7 mil.lei.

Proiectele investiţionale în perioada auditată au derulat în lipsa monitorizării suficiente, precum şi a atragerii experţilor în domeniu, ceea ce a generat situaţii de risc privind atingerea scopului propus şi utilizarea mijloacelor la destinaţie.

A fost contractată achiziţia a 100 unităţi de transport, pentru dotarea Serviciului de Asistenţă Medicală Primară, în valoare de 10 mil.lei, neţinându-se cont de prevederile cadrului regulator ce prevede utilizarea mijloacelor acestui fond preponderent pentru procurarea transportului sanitar specializat.

Sistemul de control intern relevă carenţe, ca urmare au fost admise încălcări la achiziţionarea, contractarea, utilizarea şi raportarea mijloacelor fondului de profilaxie, denotă un management ineficient al utilizării banilor publici.

Curtea de Conturi remarcă, că cerinţele şi recomandările auditului din hotărârile precedente ale CCRM autorităţilor responsabile de elaborarea politicilor în domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (Ministerul Sănătăţii) şi de gestionarea regulamentară a mijloacelor acumulate în FAOAM (CNAM) nu au fost îndeplinite. În acest context, nu au fost implementate 4 recomandări ce ţin de elaborarea cadrului regulator intern în domeniu.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY