Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Constatările misiunii de audit în raionul Ungheni

  • 20.05.2013
  • 469

Prezentare_20.05.2013_Ungheni.pdf

Înregistrarea video a ședinței http://www.youtube.com/watch?v=dJkn6EOvWDQ&feature=youtu.be 

 

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Ungheni pe anii 2011-2012 a fost examinat de Curtea de Conturi în şedinţa din 20 mai 2013.    

La şedinţă au fost prezenţi Mihail Doruc, șeful Direcției privatizare a Agenției Proprietății Publice, Natalia Rotaru, reprezentantul Guvernului în teritoriu, Iurie Toma, președintele raionului Ungheni, Tudor Rădeanu, vice-președintele raionului Ungheni, Tatiana Struc, șeful Direcției finanțe Ungheni, Galina Gheorghiță, șef-adjunct al Direcției învățământ, tineret și sport, Alexandru Ambros, primarul orașului Ungheni, precum și primarii unor sate și comune din raion.

Constatări de audit

Analiza bugetelor unităților teritorial/administrative (UAT) din raion pe anii 2011-2012 denotă că sursa de bază a veniturilor raionului o constituie transferurile de la bugetul de stat, a căror pondere a atins nivelul de 76,1% (2011) și de 71,9 % (2012). Prin urmare, veniturile proprii au constituit 22,6% (2011) și 27,1% (2012).

În perioada verificată, autoritățile administrației publice locale (AAPL) de nivelul I şi II din raion nu au întreprins măsuri eficiente pentru identificarea, evaluarea şi monitorizarea potenţialului economico-financiar, respectiv, nu au asigurat fundamentarea bazei de impozitare, care ar asigura stabilitatea financiară a bugetelor UAT. Totodată, Direcţia finanţe (DF) nu şi-a exercitat exhaustiv atribuţiile de elaborare a bugetelor locale, nu a conlucrat eficient cu AAPL şi cu autorităţile fiscale, statistice şi cadastrale, precum şi cu agenţii economici care contribuie semnificativ la formarea veniturilor bugetare. Aceste deficienţe au condus la neluarea în calcul, în procesul de formare a veniturilor bugetare, a veniturilor în sumă de 4 mil. lei (2011) și de 6 mil. lei (2012).

Un impediment în consolidarea propriilor bugete ale UAT este faptul, că autoritățile nu contribuie eficient la identificarea şi colectarea surselor proprii de venituri constituie. Verificările selective ale auditului denotă că neîncasarea integrală a plăţilor pentru arenda terenurilor agricole şi terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate, a plăţilor din locaţiunea imobilelor proprietate publică au determinat ratarea veniturilor în bugetele locale în sumă totală de până la 1,1 mil. lei.

În raion nu există un mecanism bine definit de stabilire a normativelor de cheltuieli în învățământ pentru UAT, diferențelor dintre contingentul stabilit şi numărul real de beneficiari ai transferurilor din contul bugetului de stat în acest scop. Aceste deficiențe au cauzat transferarea  de mijloace bugetare din contul bugetului de stat în bugetul raional în sumă totală de 12,8 mil.lei, sursele fiind utilizate pentru alte destinații (8,5 mil. lei - pentru rambursarea împrumuturilor angajate de către Consiliul raional Ungheni; 2,3 mil. lei - pentru susținerea altor instituții, inclusiv: reparații capitale și construcții).

O rezervă semnificativă la acumularea veniturilor la bugetele UAT o constituie şi restanţele contribuabililor, care, la situaţia din 31.12.2012, au însumat 3,4 mil. lei.

Nerespectând cadrul regulator, în perioada 2011-2012 Consiliul raional Ungheni a admis aprobarea exagerată a unităților de personal cu 208 (2011) și 262 (2012) persoane, ceea ce a cauzat efectuarea cheltuielilor de personal peste limita stabilită regulamentar cu 1,2 mil. lei (2011) și 1,8 mil. lei (2012).

Contrar prevederilor legale, CR Ungheni a admis alocarea contrar destinației a mijloacelor financiare din bugetul raional în sumă totală de 1,9 mil. lei.

Nerespectarea limitelor de cheltuieli maxime aprobate a cauzat depăşirea cheltuielilor efective ale bugetelor locale la efectuarea reparațiilor capitale, faţă de planul rectificat, cu suma 2 mil. lei.

La nivel de raion nu există o strategie de dezvoltare, are ar prevedea modalitatea de selectare a obiectivelor, necesităţile de mijloace financiare şi posibilele surse de acoperire a cheltuielilor capitale destinate implementării politicilor sectoriale. Managementul ineficient în domeniul valorificării mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum şi nerespectarea legislaţiei în vigoare au determinat utilizarea neregulamentară a resurselor financiare în sumă totală de 6 mil. lei.

Nu s-au respectat prevederile legale la utilizarea mijloacelor financiare din fondul de rezervă, fiind necesară şi eficientizarea managementului financiar al acestor mijloace.

Consiliul raional Ungheni a administrat ineficient mijloacele financiare din fondul de rezervă, nu a respectat caracterul excepţional şi imprevizibil al cheltuielilor. Astfel, în 2011-2012 au fost efectuate în mod neregulamentar, cu abateri de la procedura prestabilită, cheltuieli în sumă totală de 250,5 mii lei și contrar destinației și competenței legale în sumă totală de 160,5 mii lei.

În anii 2011-2012, la executarea cheltuielilor din bugetele locale pentru retribuirea muncii nu au fost respectate prevederile legale, fiind utilizate neregulamentar 0,89 mil. lei, precum și efectuate cheltuieli ineficiente în sumă de 0,4 mil. lei.

AAPL nu au respectat prevederile legale referitor la limitele de întreţinere a unităţilor de transport, liniilor de telefonie fixă, mobilă şi norma de consum a carburanţilor, fapt ce a dus la efectuarea unor cheltuieli neregulamentare în sumă totală de 0,4 mil. lei.

Lipsa unui control corespunzător, precum și colaborarea ineficientă dintre unele autorități publice locale, au generat iregularități ce țin de domeniul acordării ajutorului social.

Au fost procurate de mărfuri, lucrări şi servicii în sumă totală de 1 mil. lei, cu încălcarea prevederilor legale de efectuare a achiziţiilor publice.

Factorii de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion nu au asigurat regularitatea şi legalitatea administrării patrimoniului public, fiind depistate următoarele încălcări:

  • nu au fost înregistrate drepturile asupra bunurilor imobile în valoare de 161,8 mil. lei;
  • nu a fost identificat și contabilizat în mod corespunzător patrimoniul proprietate publică, transmis în gestiune întreprinderilor municipale de către consiliile locale, în valoare de circa 73,6 mil. lei;
  • Consiliul raional nu a asigurat încheierea contractelor de comodat pentru patrimoniul transmis în gestiune instituțiilor medico-sanitare publice, în valoare totală de 62,3 mil.lei.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY