Actualizat: Joi, 04 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Contraargumente în contextul declaraţiilor ex-vicepreşedintelui

  • 25.07.2013
  • 877

La data de 17 iulie curent, Tudor Șoitu, ex-vicepreședinte al Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a susținut o conferință de presă, venind cu declarații provocatoare și acuzații nefondate în adresa angajaților și Președintelui Curții de Conturi. Mai multe surse mass-media au preluat declarațiile dlui Șoitu, fiind difuzate și publicate știri cu abordare, preponderent, unilaterală a aspectelor abordate de ex-vicepreşedintele CCRM, fără a fi solicitată opinia sau viziunea Curții de Conturi la acest capitol.

Din aceste considerente, Curtea de Conturi a Republicii Moldova vine cu informație și argumente, menite să aducă obiectivitate și transparență în abordarea subiectelor, invocate de sursele mass-media, precum şi contraargumente cu expunerea situaţiei de facto, ce contravine dezinformaților expuse de dl Şoitu.

  • Auditul în sistemul termoenergetic

Iniţiativa de a include în Programul activităţii de audit al CCRM a misiunii de audit în sistemul termoenergetic aparţine ex-vicepreşedintelui Curţii de Conturi, care şi-a asumat responsabilitatea de a coordona realizarea misiunii de audit. Astfel, în Programul activității de audit al Curții de Conturi pentru anul 2012, aprobat prin Hotărîrea Curții de Conturi nr. 80 din 22 decembrie 2011, a fost prevăzută efectuarea Auditului regularității utilizării patrimoniului public și formării tarifelor în sistemul de aprovizionare cu gaze naturale și energie termică (perioada supusă auditului 2008-2011).

Misiunea de audit a demarat în baza Dispoziției-informație nr. 17 din 25.01.2012, semnată de Preşedintele CCRM, urmând a fi desfășurată la entitățile: S.A. „CET-1", S.A. „CET-2", S.A. „CET-Nord" şi la S.A. „Termocom". În urma efectuării misiunii de audit, echipa de auditori urma să prezinte Plenului CCRM spre aprobare un raport unic, consolidat, cu definirea problemelor existente în sectorul termoenergetic şi expunerea recomandărilor de soluţionare a acestora, conform Standardelor de audit şi Manualul de audit al regularităţii ale CCRM.

Menţionăm, că pe parcursul efectuării auditului în sectorul termoenergetic, dl Şoitu nu a întreprins toate măsurile regulamentare pentru a-şi îndeplini sarcinile asumate, încălcând cadrul normativ intern şi legislaţia în vigoare.

Art. 13 alin. (2) din Legea Curţii de Conturi nr. 261 din 15.12.2008 prevede: În cazul absenţei Preşedintelui Curţii de Conturi, atribuţiile acestuia sînt exercitate de vicepreşedintele Curţii de Conturi."  Ex-vicepreşedintele instituţiei, cu încălcări grave ale normelor menţionate şi ale actelor normative interne a semnat un şir de documente oficiale, substituindu-l ilegal pe Preşedintele Curţii de Conturi.

Pe parcursul realizării auditului, de către dl Tudor Şoitu au fost semnate suplimentar 7 Dispoziții-informații ilegale de completare a echipei de audit și de colectare a probelor de audit de la diferite entități (nr. 65 din 14.05.2012; nr. 70 din 04.06.2012; nr. 81 din 25.06.2012; nr. 85 din 05.07.2012; nr. 91 din 01.08.2012; nr. 116 din 12.09.2012; nr. 141 din 06.11.2012), acestea fiind semnate cu încălcarea prevederilor legale și cadrului regulator intern, în special a normelor stabilite în Regulamentul cu privire la circulația documentelor de audit și efectuarea activităților aferente la desfășurarea misiunilor de audit, aprobat prin Hotărîrea CCRM nr. 46 din 27.10.2009.

  • Încălcări grave în cadrul misiunii de audit la S.A. „Termocom"

Misiunea de audit la S.A. „Termocom" a fost realizată cu încălcarea prevederilor legale ce reglementează independenţa şi imparţialitatea auditorilor în activitatea de audit public extern, precum şi cu admiterea unor situaţii de posibile conflicte de interese. 

Astfel, auditul la S.A. „Termocom" a fost realizat de o echipă mixtă, formată din un auditor al Curţii de Conturi şi un specialist al ANRE, fapt ce contravine prevederilor legislaţiei în vigoare, care nu admite crearea echipelor mixte pentru desfăşurarea auditului public extern. Auditul public extern se realizează în conformitate cu standardele de audit, de personalul Curţii de Conturi cu atribuţii de audit public, care dispune de drepturi şi responsabilităţi în acest sens. Dispoziţia-informaţie nr. 17 din 25.01.2012, semnată de Preşedintele CCRM, care prevedea iniţierea misiunii de audit în sectorul termoenergetic stipula, că „echipa de audit a Curţii de Conturi va coopera cu ... specialişti..., desemnaţi din partea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică", fără a presupune efectuarea activităţilor comune de audit. Această colaborare cu specialiştii ANRE presupunea realizarea prevederilor Acordului de colaborare, semnat de CCRM şi ANRE la 23.01.2012, privind schimbul de informaţii, etc., dar nu realizarea misiunii de audit public extern de către o echipă mixtă.   

Potrivit prevederilor art. 29 alin (1) din Legea Curţii de Conturi, CCRM poate contracta sau antrena specialişti calificaţi doar pentru acordarea asistenţei în efectuarea auditului, şi nu pentru efectuarea auditului propriu-zis. 

 Codul deontologic al Curţii de Conturi prevede, că toţi utilizatorii materialelor de audit trebuie să dispună de garanţii totale privind autenticitatea şi imparţialitatea informaţiei prezentate, iar auditorul poartă răspundere personală pentru corectitudinea şi plenitudinea constatărilor de audit, precum şi pentru acţiunile întreprinse în procesul de audit. În cadrul efectuării auditului la S.A. „Termocom", aceste prevederi au fost grav încălcate, unele acte care confirmă constatările de audit fiind semnate de către angajatul ANRE Victor Ilaşciuc, atras neregulamentar în efectuarea misiunii de audit, acestea fiind semnate de către ultimul în calitate de „controlor al Curţii de Conturi".

În cadrul realizării misiunii de audit la S.A. „Termocom", au existat suspiciuni de posibile conflicte de interese. Unii dintre angajaţii ANRE, implicaţi direct sau indirect în efectuarea auditului, precum şi ex-vicepreşedintele Curţii de Conturi, care a coordonat realizarea misiunii de audit, aveau încadrate în cadrul entităţii supuse auditului rude de gradul întâi (fii - Vitalie Şoitu, Veaceslav Ilaşciuc). Aceste rude aveau probleme de ordin disciplinar şi de executare a atribuţiilor de serviciu, pe care le-au soluţionat pe parcursul derulării misiunii de audit. 

Curtea de Conturi este în posesia a două documente cu conţinut analogic, privind verificările efectuate la S.A. „Termocom", semnate de persoane diferite:

1)    Proiectul Raportului privind auditul regularităţii gestionării patrimoniului public şi formării tarifelor în sistemul de aprovizionare cu gaze naturale şi energie termică în perioada anilor 2007-2011, realizat la S.A. „Termocom" în procedura planului, semnat de către auditorul Curţii de Conturi;

2)    Proiectul de document „Constatări, concluzii şi recomandări", semnat de auditorul CCRM şi reprezentantul ANRE.

  • Efectuarea neregulamentară a misiunii de audit la Î.S. „Moldelectrica"

În timpul desfăşurării Auditului regularității utilizării patrimoniului public și formării tarifelor în sistemul de aprovizionare cu gaze naturale și energie termică, prin Dispoziţia-informaţie ilegală nr. 81 din 25.06.2012, semnată de ex-vicepreşedinte cu încălcarea prevederilor legale și cadrului regulator intern, s-a iniţiat desfăşurarea misiunii de audit la Î.S. „Moldelectrica". Menţionăm, că Î.S. „Moldelectrica" nu a fost inclusă, în calitate de entitate supusă auditului, în Programul activităţii de audit al Curţii de Conturi. Concomitent, conform Regulamentului cu privire la elaborarea, modificarea şi urmărirea realizării Programului activităţii Curţii de Conturi, aprobat prin Hotărîrea CCRM nr. 63 din 05.10.2010, în cazul în care Programul anual de activitate cuprinde acţiuni de audit pentru care nu s-au putut nominaliza entităţile în acel moment, introducerea în Program sau excluderea din acesta a unei acţiuni/entităţi se face numai cu aprobarea Plenului CCRM. Includerea entităţii Î.S. „Moldelectirca" în Planul activităţii de audit nu a fost propusă spre aprobare Plenului, decizia fiind luată unilateral şi ilegal de ex-vicepreşedintele CCRM.

Astfel, potrivit Dispoziţiei-informaţie ilegale nr. 81, semnată de Tudor Şoitu, misiunea de audit, iniţiată neregulamentar la Î.S. „Moldelectrica" urma a fi efectuată de către un angajat al Curţii de Conturi şi doi specialişti principali ai Secţiei control a ANRE. După cum am menţionat anterior, în cadrul elucidării situaţiei cu efectuarea auditului al S.A. „Termocom", antrenarea angajaţilor ANRE în misiunea de audit contravine prevederilor legale, deoarece auditul public extern se realizează doar de către angajaţii Curţii de Conturi cu atribuţii de audit. Prevederile Acordului de colaborare între CCRM şi ANRE au fost aplicate în această situaţie cu încălcarea legislaţiei în vigoare, fiind interpretate eronat.

 În temeiul Dispoziției-informație ilegale nr. 81 la Î.S. "Moldelectrica" s-a desfășurat o misiune de audit, cu începere de la 25.06.2012. Menționăm, că în temeiul Ordinului ANRE nr. 08a din 20.01.2012, 2 angajați ai ANRE deja se aflau la această entitate, unde efectuau un control asupra activității economico-financiare. După 5 luni din momentul demarării controlului ANRE la Î.S. „Moldelectrica", ex-vicepreşedintele Curţii de Conturi a delegat un auditor al CCRM, care s-a implicat în final la definitivarea rezultatelor controlului respectiv,

Rezultatele controlului asupra activităţii economico-financiare reglementate a Î.S. „Moldelectrica" în perioada anilor 2008-2011 au fost examinate de către ANRE, Raportul fiind remis Curţii de Conturi pentru informare.

Curtea de Conturi deţine trei documente cu conţinut analogic, cu rezultatele verificărilor la Î.S. „Moldelectrica":

1)    Proiectul Notei informative privind constatările, concluziile şi recomandările controlului, semnată de către reprezentanţii ANRE şi de către un auditor al Curţii de Conturi;

2)    Proiectul Raportului privind auditul regularităţii gestionării patrimoniului public şi formării tarifelor în sistemul de aprovizionare cu gaze naturale şi energie termică în perioada anilor 2008-2011, realizat la Î.S. „Moldelectrica", semnat de către auditorul Curţii de Conturi;

3)    Raportul cu privire la rezultatele controlului asupra activităţii economico-financiare reglementate a Î.S. „Moldelectrica" în perioada anilor 2008-2011, examinat şi aprobat de către ANRE.

Menţionăm, că Raportul consolidat al Auditului regularității utilizării patrimoniului public și formării tarifelor în sistemul de aprovizionare cu gaze naturale și energie termică urma a fi prezentat spre examinare Plenului Curţii de Conturi către 28 martie 2013, dar nu a fost prezentat nici până în prezent. La data de 17.05.2013, Preşedintele CCRM a semnat Indicaţia nr. 46 către dl Tudor Şoitu, în care se menţionează încălcarea prevederilor legale şi normative la capitolul efectuării misiunii de audit la Î.S. „Moldelectrica" şi se solicită prezentarea Raportului generalizator (consolidat) al „Auditului regularității utilizării patrimoniului public și formării tarifelor în sistemul de aprovizionare cu gaze naturale și energie termică", pentru includerea acestuia în orarul şedinţelor publice ale Curţii de Conturi. Această Indicaţie a fost ignorată de către ex-vicepreşedinte.

Concomitent, în perioada demarării misiunii de audit, până la finalizarea acesteia, fără a fi adoptată o decizie a Plenului CCRM în acest sens, materialele  auditului efectuat la S.A. „Termocom", au fost prezentate Centrului Naţional Anticorupţie (CNA).

Potrivit prevederilor art. 9 alin. (2) și art 29 alin. (2) din Legea Curții de Conturi, doar Plenul Curții de Conturi, în cadrul examinării rapoartelor de audit în ședință publică, poate să decidă referitor la remiterea acestora organelor de drept în cazul depistării încălcărilor a căror constatare și examinare țin de competența acestora. De asemenea, dacă în procesul efectuării auditului public se depistează încălcări ale căror constatare şi examinare ţin de competenţa organelor de drept, pentru fiecare caz concret de încălcare se întocmeşte proces-verbal, cu remiterea acestuia organului competent respectiv, care este obligat să intervină cu prioritate.

În baza materialelor remise neregulamentar, CNA a pornit urmărirea penală împotriva factorilor de decizie a S.A. „Termocom", fapt confirmat pentru CCRM de către organul de urmărire penală. În scopul excluderii compromiterii activităţii de audit public extern şi asigurării confidenţialităţii unor fapte menţionate în materialele de audit, care au servit ca temei pentru pornirea urmăririi penale, precum şi întru respectarea prevederilor art. 212 din Codul de procedură penală, Curtea de Conturi, prin Hotărîrea nr. 45 din 23 iulie 2013 a remis pentru examinare conform competenţei, materialele privind verificările efectuate la S.A. „Termocom" Procuraturii Generale şi Centrului Naţional Anticorupţie.

De asemenea, ţinând cont de multiplele încălcări admise în procesul iniţierii şi desfăşurării verificărilor la Î.S. „Moldelectrica", precum şi de faptul, că rezultatele controlului au fost examinate şi aprobate de către ANRE, fiind date publicităţii, Curtea de Conturi, prin Hotărîrea nr. 44 din 23 iulie 2013 a remis materialele privind verificările efectuate la Î.S. „Moldelectrica" Procuraturii Generale şi CNA, pentru examinare conform competenţei.

În baza materialelor privind misiunile de audit la entităţile S.A. „CET-1", S.A. „CET-2", S.A. „CET-Nord" se elaborează un raport consolidat pe domeniu, care va fi prezentat spre aprobare Plenului Curţii de Conturi.

  • Executarea necorespunzătoare a obligațiilor și atribuțiilor de serviciu

Adiţional, menţionăm, că în calitatea sa de membru și vicepreședinte al Curții de Conturi, dl Şoitu Tudor nu a executat eficient obligațiile și atribuțiile prevăzute în art. 22 alin. (2) lit. a) și b), art. 26 alin. (2) din Legea Curții de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008, pct. 1 din Dispoziția Președintelui CC nr. 4-d din 23 august 2012. Făcând trimitere la "independența" și statutul funcției pe care o deținea, dl Şoitu a întreprins doar acțiuni ce reprezintă interese strict personale. Majoritatea activităților, de executarea căror era responsabil, au fost îndeplinite de colegii săi.

Astfel, fiind responsabil de monitorizarea realizării unei misiuni de audit, nu a asigurat definitivarea și prezentarea materialelor calitative pentru examinare în ședința Plenului, fiind necesară implicarea altor membri și angajați ai CCRM în scopul consolidării materialelor auditului.

Potrivit Ordinului CC nr. 164 din 17 iulie 2012, în sarcina ex-vicepreședintelui Curții de Conturi a fost pusă coordonarea elaborării Programului activității de audit a Curții de Conturi pentru anul 2012 și a Raportului financiar de executare a bugetului Curții de Conturi din exercițiul bugetar expirat, precum și coordonarea generalizării materialelor pentru Raportul anual al Curții de Conturi asupra administrării și întrebuințării resurselor financiare publice și patrimoniului public și prezentarea acestora în termenul stabilit Plenului CCRM. Indicațiile din ordinul nominalizat au fost executate de un alt membru al Curții de Conturi, deoarece dl Șoitu Tudor nu și-a asumat responsabilitatea și nu a întreprins măsurile necesare de organizarea și monitorizarea executării acestei sarcini.

Potrivit Ordinului nr. 53 din 29 februarie 2012, în cadrul Curții de Conturi a fost instituită Comisia permanentă de examinare a proiectelor actelor normative interne, ex-vicepreședintele CCRM fiind desemnat în calitate de  președinte al acestei comisii. În pofida faptului, că elaborarea și aprobarea cadrului regulator intern este  importantă pentru Curtea de Conturi, realizarea acestui proces a fost complicată din motivul lipsei de activitate a comisiei menționate. În calitate de preşedinte al Comisiei menţionate, nu a convocat nici o şedinţă pentru examinarea proiectelor actelor normative elaborate şi prezentate, autorii fiind nevoiţi să le prezinte de sine stătător spre examinare şi aprobare Plenului CCRM.

Depășirea atribuțiilor și competențelor admise de dl Șoitu s-au exprimat și prin imixiunea în atribuţiile Preşedintelui Curţii de Conturi, care se exprimă prin darea unor indicaţii auditorului intern, care se subordonează nemijlocit Preşedintelui de a revizui unele hotărâri ale CCRM, care au fost aprobate şi votate de Plenul Curţii de Conturi. Astfel, auditorul intern, în baza dispoziţiilor ilegale ale ex-vicepreşedintelui a iniţiat unele verificări, revizuind rezultatele auditului regularităţii la Ministerul Sănătăţii şi unele instituţii din subordine, care, după publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova puteau fi contestate doar în condițiile legislației în vigoare. 

  • Prejudicierea imaginii Curţii de Conturi

Conflictul și litigiile de judecată între conducerile anterioare ale Curții de Conturi, actuala conducere şi dl Tudor Șoitu prejudiciază imaginea instituţiei, nu aduc plus valoare Curții de Conturi, şi au creat impedimente în dezvoltarea instituției.

În anul 2001, dl Șoitu a fost pus sub învinuire de către Procuratura mun. Chișinău, în baza art. 182 alin. (2) Cod penal (abuz de putere și abuz de serviciu), fiind destituit din funcție. Prin sentinţa Judecătoriei Centru mun. Chişinău din 22.07.2005, menţinută în vigoare prin decizia Curţii de Apel Chişinău din 13.10.2005, Tudor Şoitu a fost recunoscut vinovat de comiterea infracţiunii prevăzute de art.186 alin.1 din Codul penal (prin acţiunile dlui Tudor Şoitu, bugetul asigurărilor sociale de stat a fost prejudiciat cu 510,0 mii lei).

Instanţa de judecată a încetat procesul penal şi, prin aplicarea art. 55 din Codul penal al Republicii Moldova (în redacţia Legii nr.985-XV din 18.04.2002), Tudor Şoitu a fost tras la răspundere administrativă, cu aplicarea amenzii în mărime de 100 unităţi convenţionale. 

Ex-vicepreşedintele CCRM a exercitat presiune asupra angajaților instituţiei prin interferență directă în activitatea de audit, intimidând  auditorii, amenințându-i cu eliberarea din funcție în cazul în care nu-i vor îndeplini indicațiile. În contextul promovării unor interese personale de răfuială cu unii dintre foștii colegi, dl Şoitu a inițiat și a solicitat efectuarea unor acțiuni de verificare, cu implicarea conducătorilor altor autorități responsabile (Casa națională de asigurări sociale de stat, Inspecția financiară) cu privire la angajații Curții de Conturi, în scopul intimidării și răzbunării pentru acțiunile acestora din perioadele anterioare ale activității sale.

Activităţile desfăşurate de dl Şoitu, destabilizarea situaţiei şi defăimarea imaginii instituţiei supreme de audit din stat nu i-au lăsat indiferenţi şi pe angajaţii Curţii de Conturi, care au adresat Preşedintelui instituţiei un demers cu solicitarea de a interveni pe lângă conducerea ţări şi organele competente în vederea examinării oportunităţii deţinerii de către Tudor Şoitu a funcţiei de vicepreşedinte al Curţii de Conturi, pornind de la respectarea principiilor de integritate şi imparţialitate. Faptele elucidate au şi servit drept temei pentru votarea de către Legislativ a hotărârii privind demiterea dlui Tudor Şoitu din funcţia de vicepreşedinte al Curţii de Conturi.

Dispozitie_nr._17.PDF

Dispozitie_nr._65.PDF

Dispozitie_nr._81.PDF

Dispozitie_nr._85.PDF

Dispozitie_nr._91.PDF

Dispozitie_nr._116.PDF

Scrisoare_11.10.2012.PDF

Dispozitie_nr._141.PDF

Indicatie_17.05.2013.PDF

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY