Actualizat: Duminică, 13 Iulie 2025
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr. 24 din 28 mai 2024 cu privire la Raportul de audit asupra Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2023

Nr. 24 din 28.05.2024
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Recomandarea: 2.3. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare și dispunere, prin intermediul Cancelariei de Stat, a acțiunilor în vederea examinării și monitorizării măsurilor întreprinse de către autoritățile publice centrale responsabile de domeniile corespunzătoare, pentru: 2.3.1. elaborarea și dezvoltarea cadrului normativ de reglementare a activității instituțiilor publice la autogestiune/autofinanțare în scopul stabilirii unor criterii clare, unice și exhaustive de acordare a granturilor și subvențiilor de la bugetul de stat, cu alinierea modului de finanțare, executare și raportare la principiile, regulile și responsabilitățile bugetare (recomandare reiterată din HCC nr. 19 din 26.05.2023);

Autoritatea:Cancelaria de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Conform scrisorii 12/37-20 din 05.02.2025
Ministerul Finanțelor a prezentat obiecțiile și propunerile la proiectul de lege privind instituțiile publice, precum și la proiectul de lege privind modificarea cadrului normativ conex legii privind instituțiile publice, elaborate de Cancelaria de Stat (martie 2024 – în mod de lucru, iulie 2024-scr.nr.06/4-06/16/1134 din 18.07.2024), precum și la proiectul de lege cu privire la modificarea unor acte normative (cadrul normativ conex legii privind instituțiile publice - scr.nr.06/4-03/17/1135din 18.07.2024). Proiectele de legi menționate, prezentate de Cancelaria de Stat spre expertizare au fost examinate repetat. Obiecțiile și propunerile au fost remise prin src.nr.06/4-3/4/192 din 19.02.2025, scr. nr.06/4-3/5/193 din 19.02.2025. Conform proiectului Foii de parcurs privind ,,Reforma administrației publice” (criteriu de referință în procesul de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană), legea privind instituțiile publice va fi adoptată către luna octombrie 2025. Concomitent, informăm că Ministerul Finanțelor a elaborat proiectul de lege privind modificarea unor acte normative (ce vizează îmbunătățirea managementului finanțelor publice), care este în proces de avizare. Proiectul vizat conține prevederi privind particularitățile de gestionare a finanțelor de către instituțiile publice. La definitivarea proiectului, potrivit propunerii Cancelariei de Stat, vor fi preluate unele prevederi din proiectul de lege cu privire la modificarea unor acte normative (cadrul normativ conex legii instituțiilor publice). 12-3-7-20 din 05.02.2025.pdf

Recomandarea: 2.3.2. examinarea și identificarea posibilităților privind evaluarea cadastrală a valorii proprietății publice și excluderea limitării reevaluării bunurilor imobile doar în scop de impozitare de către Instituția Publică Cadastrul Bunurilor Imobile, în vederea raportării valorii juste a acesteia și evitarea suportării unor cheltuieli suplimentare de la bugetul de stat;

Autoritatea:Cancelaria de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
A fost analizat cadrul metodologic existent în domeniul evaluării bunurilor imobile având în vedere misiunea evaluării, tipul valorii estimate, scopul evaluării și normele legale privind achiziționarea serviciilor de evaluare a bunurilor proprietate publică. Prin scrisoarea nr.01-03/10488/2024 din 20.06.2024, au fost prezentate propuneri către fondator (Agenția Geodezie, Cartografie și Cadastru) privind acțiunile ce se impun pentru realizarea obiectivului în cauză. A fost instituit grupul de lucru prin Ordinul AGCC nr.92 din 11.09.2024, format din reprezentanți ai Cancelariei de Stat, Curții de Conturi, Agenției Priprietății Publice, Congresului Autorităților Locale din Moldova, Universității Tehnice a Moldovei, pentru identificarea și implementarea soluțiilor în scopul punerii în aplicare a recomandării menționate. La data de 15.10.2024 a avut loc ședința grupului de lucru organizată de către AGCC, în urma căreia s-a decis elaborarea unui proiect de modificare a reglementărilor legislative, care să permită evaluarea bunurilor proprietate publică de către organele cadastrale teritoriale, conform modelelor de evaluare masivă aprobate de către aceasta pentru evaluarea bunurilor imobile în scop de impozitare. IP Cadastrul Bunurilor Imobile a efectuat o analiză a datelor din cadastrul bunurilor imobile și a prezentat fondatorului un raport sistematizat privind numărul de bunuri imobile proprietate publică înregistrate în Registrul bunurilor imobile, în funcție de modul de folosință, proprietarul înregistrat (RM, APL) și complexitatea acestora, pentru estimarea volumelor lucrărilor, stabilirea procedeelor de evaluare, identificarea surselor și definirea modului de contractare a lucrărilor. Conform Scrisorii nr.36/01-05/312 din 20.03.2025. Au fost elaborate propuneri de modificare a Legii cadastrului nr.1543/1998, astfel încât evaluarea proprietății publice să poată fi efectuată de către IP ,,Cadastrul Bunurilor Imobile”. Proiectul de modificare a legii a fost consultat cu societata civilă și urmează a fi transmis pentru înregistrare la Cancelaria de Stat în termeni proximi. Sunt necesare și alte modificări legislative pentru implementarea acestei acțiuni. Lista bunurilor imobile proprietate publică a fost identificată de către Instituția Publică ,,Cadastrul Bunurilor Imobile”, fiind incluse bunurile înregistrate în Registrul Bunurilor Imobile. Conform datelor disponibile, sunt înregistrate 147.863 terenuri cu/fără construcții, dintre care 16.615 terenuri sunt proprietatea publică centrală (Republica Moldova) și 131.248 terenuri aparțin autorităților publice locale (APL). Prin Scrisoarea nr.01-03/2995 din 19.02.2025 (nr. de înregistrare 376 din 20.02.2025) a fost definită clasificarea bunurilor imobile proprietate publică în funcție de tipuri și subtipuri, precum și modalitățile de evaluare (masivă sau individuală). Acțiunea ,,Elaborarea unui ghid metodologic privind evaluarea bunurilor imobile proprietate publică” este în curs de planificare și urmează să fie realizată în perioada următoare și acțiunea ,, Executarea lucrărilor de evaluare a bunurilor imobile proprietate publică va fi realizată odată cu desfășurarea lucrărilor de evaluare și reevaluare masivă a bunurilor imobile proprietate privată.

Recomandarea: 2.3.2. examinarea și identificarea posibilităților privind evaluarea cadastrală a valorii proprietății publice și excluderea limitării reevaluării bunurilor imobile doar în scop de impozitare de către Instituția Publică Cadastrul Bunurilor Imobile, în vederea raportării valorii juste a acesteia și evitarea suportării unor cheltuieli suplimentare de la bugetul de stat;

Autoritatea:Instituția Publică „Cadastrul Bunurilor Imobile”

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Conform scrisorii 36/01-05/312 din 20.03.2025
Prin Ordinul Directorului General al Agenției Relaţii Funciare și Cadastru nr. 92 din 11.09.2024 a fost creat Grupul de lucru pentru identificarea și implementarea soluțiilor necesare punerii în aplicare a recomandării 2.3.2 din Hotărârea Curții de Conturi nr. 24 din 28 mai 2024.
La data de 15.10.2024 a fost organizată o ședință de lucru pentru documentarea situației actuale privind evaluarea bunurilor imobile, identificarea limitărilor existente și formularea propunerilor de modificări necesare.
Consultările cu părțile interesate și instituțiile relevante s-au desfășurat în cadrul ședinței Grupului de lucru organizată pe 15.10.2024, având ca obiectiv discutarea modificărilor propuse și colectarea de feedback.
Au fost elaborate propuneri de modificare a Legii cadastrului nr. 1543/1998, astfel încât evaluarea proprietății publice să poată fi efectuată de către Instituția Publică "Cadastrul Bunurilor Imobile". Proiectul de modificare a legii a fost consultat cu societatea civilă și urmează a fi transmis pentru înregistrare la Cancelaria de Stat în termeni proximi. Sunt necesare și alte modificări legislative pentru implementarea acestei acțiuni.
Lista bunurilor imobile proprietate publică a fost identificată de către Instituția Publică "Cadastrul Bunurilor Imobile", fiind incluse bunurile înregistrate în Registrul Bunurilor Imobile. Conform datelor disponibile, sunt înregistrate 147.863 terenuri cu/fără construcții, dintre care 16.615 terenuri sunt în proprietatea publică centrală (Republica Moldova) și 131.248 terenuri aparțin autorităților publice locale (APL).
Prin Scrisoarea nr. 01-03/2995 din 19.02.2025 (nr. de înregistrare 376 din 20.02.2025) a fost definită clasificarea bunurilor imobile proprietate publică în funcție de tipuri și subtipuri, precum și modalitățile de evaluare (masivă sau individuală).
Completare 11.06.2025
A fost analizat cadrul metodologic existent în domeniul evaluării bunurilor imobile având în vedere misiunea evaluării, tipul valorii estimate, scopul evaluării și normele legale privind achiziționarea serviciilor de evaluare a bunurilor proprietate publică. Prin scrisoarea nr.01-03/10488/2024 din 20.06.2024, au fost prezentate propuneri către fondator (Agenția Geodezie, Cartografie și Cadastru) privind acțiunile ce se impun pentru realizarea obiectivului în cauză. A fost instituit grupul de lucru prin Ordinul AGCC nr.92 din 11.09.2024, format din reprezentanți ai Cancelariei de Stat, Curții de Conturi, Agenției Priprietății Publice, Congresului Autorităților Locale din Moldova, Universității Tehnice a Moldovei, pentru identificarea și implementarea soluțiilor în scopul punerii în aplicare a recomandării menționate. La data de 15.10.2024 a avut loc ședința grupului de lucru organizată de către AGCC, în urma căreia s-a decis elaborarea unui proiect de modificare a reglementărilor legislative, care să permită evaluarea bunurilor proprietate publică de către organele cadastrale teritoriale, conform modelelor de evaluare masivă aprobate de către aceasta pentru evaluarea bunurilor imobile în scop de impozitare. IP Cadastrul Bunurilor Imobile a efectuat o analiză a datelor din cadastrul bunurilor imobile și a prezentat fondatorului un raport sistematizat privind numărul de bunuri imobile proprietate publică înregistrate în Registrul bunurilor imobile, în funcție de modul de folosință, proprietarul înregistrat (RM, APL) și complexitatea acestora, pentru estimarea volumelor lucrărilor, stabilirea procedeelor de evaluare, identificarea surselor și definirea modului de contractare a lucrărilor. Conform Scrisorii nr.36/01-05/312 din 20.03.2025. Au fost elaborate propuneri de modificare a Legii cadastrului nr.1543/1998, astfel încât evaluarea proprietății publice să poată fi efectuată de către IP ,,Cadastrul Bunurilor Imobile”. Proiectul de modificare a legii a fost consultat cu societata civilă și urmează a fi transmis pentru înregistrare la Cancelaria de Stat în termeni proximi. Sunt necesare și alte modificări legislative pentru implementarea acestei acțiuni. Lista bunurilor imobile proprietate publică a fost identificată de către Instituția Publică ,,Cadastrul Bunurilor Imobile”, fiind incluse bunurile înregistrate în Registrul Bunurilor Imobile. Conform datelor disponibile, sunt înregistrate 147.863 terenuri cu/fără construcții, dintre care 16.615 terenuri sunt proprietatea publică centrală (Republica Moldova) și 131.248 terenuri aparțin autorităților publice locale (APL). Prin Scrisoarea nr.01-03/2995 din 19.02.2025 (nr. de înregistrare 376 din 20.02.2025) a fost definită clasificarea bunurilor imobile proprietate publică în funcție de tipuri și subtipuri, precum și modalitățile de evaluare (masivă sau individuală). Acțiunea ,,Elaborarea unui ghid metodologic privind evaluarea bunurilor imobile proprietate publică” este în curs de planificare și urmează să fie realizată în perioada următoare și acțiunea ,, Executarea lucrărilor de evaluare a bunurilor imobile proprietate publică va fi realizată odată cu desfășurarea lucrărilor de evaluare și reevaluare masivă a bunurilor imobile proprietate privată. 36-01-05312 din 20.03.2025.pdf

Recomandarea: 2.3.3. asigurarea monitorizării înregistrării de către Agenția Proprietății Publice a majorărilor de capital, finanțate de la bugetul de stat, ale întreprinderilor de stat și societăților pe acțiuni, în vederea garantării plenitudinii raportării acestora la valoarea acțiunilor și a altor forme de participare a statului în capitalul entităților respective (recomandare reiterată din HCC nr. 19 din 26.05.2023);

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
informare privind implementarea recomandărilor HCC nr.24 din 2024. Scrisoarea de însoțire se anexează.
Completare 31.03.2025
realizările la recomandări Răspuns HCCRM 24 din 2024 de conturi.semnat.pdf Răspuns CCRM 14-04-2387 10.04.2024.pdf Răspuns HCCRM 24 din 2024 de conturi.semnat.pdf

Recomandarea: 2.3.3. asigurarea monitorizării înregistrării de către Agenția Proprietății Publice a majorărilor de capital, finanțate de la bugetul de stat, ale întreprinderilor de stat și societăților pe acțiuni, în vederea garantării plenitudinii raportării acestora la valoarea acțiunilor și a altor forme de participare a statului în capitalul entităților respective (recomandare reiterată din HCC nr. 19 din 26.05.2023);

Autoritatea:Cancelaria de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Agenția Proprietății Publice în baza documentelor confirmative a înregistrat în evidența contabilă majorărilor de capital, finanțate de la bugetul de stat, ale întreprinderilor de stat și societăților pe acțiuni.

Recomandarea: 2.3.4. dezvoltarea și îmbunătățirea, de către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a planificării, gestionării, executării, raportării și monitorizării cheltuielilor efectuate de către beneficiari din contul mijloacelor Fondului Național de Dezvoltare Regională și Locală;

Autoritatea:Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Planul de acțiuni privind implementarea recomandării 2.3.4. din Hotărârea Curții de Conturi nr. 24 din 28 mai 2024 cu privire la Raportul de audit asupra Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2023.
Completare 27.02.2025
Conform scrisorii Nr.17-899 din 20.02.2025
1.1 Lansarea Sistemului informațional pentru gestiunea proiectelor de dezvoltare regională și locală și utilizarea acestuia de către APL
Sistemul informațional pentru gestiunea proiectelor de dezvoltare regională și locală a fost lansat și este funcțional. Prin HG nr.758/2024 a fost aprobat Regulamentul de organizare și funcționare a Sistemului informaționale pentru gestionarea proiectelor de dezvoltare regională și locală. Sistemul informațional de management al proiectelor de dezvoltare regională și locală, recepționat cu titlul gratuit, a fost înregistrat în evidența contabilă în temeiul Actului de primire-predare și Ordinul MIDR nr. 182 din 19.12.2024.
1.2 Revizuirea și actualizarea Instrucțiunii privind monitorizarea politicii de dezvoltare regională.
Actualizarea Instrucțiunii a fost inclusă în Planul de acțiuni al Direcției politici și programe integrate de dezvoltare regională și locală pentru 2025 și este în proces de actualizare. Au fost recepționate propunerile instituțiilor de dezvoltare regională.
1.3 Revizuirea și actualizarea Instrucțiunii privind monitorizarea proiectelor de dezvoltare regională.
Actualizarea Instrucțiunii a fost inclusă în Planul de acțiuni al Direcției politici și programe integrate de dezvoltare regională și locală pentru 2025 și este în proces de actualizare. Au fost recepționate propunerile instituțiilor de dezvoltare regională.
Suplimentar, a fost elaborată Instrucțiunea privind monitorizarea și evaluarea proiectelor de dezvoltare locală, care urmează a fi aprobată prin Ordinul MIDR.
1.4 Revizuirea și actualizarea Manualelor operaționale ale Agențiilor de Dezvoltare Regională și Oficiului Național de Dezvoltare Regională și Locală
Manualele au fost revizuite și actualizate, urmând a fi aprobate prin Ordinul MIDR .
1.5 Aprobarea Programului de instruiri pentru consolidarea capacităților autorităților publice locale privind managementul integrat al proiectelor
Program elaborat și aprobat prin Ordinul MIDR nr. 119 din 17.07.2024. Experții au fost selectați și contractați. Instruirile au demarat la începutul lunii februarie 2025.
1.6 Consolidarea capacităților beneficiarilor prin organizarea instruirilor în domeniul dezvoltării și gestionării integrate a proiectelor în cadrul Programelor aprobate de consolidare a capacităților. (conform unui plan separat)
Conceptul de consolidare a capacităților beneficiarilor a fost aprobat prin Ordinul MIDR nr. 166 din 21.11.24. Consolidarea capacităților beneficiarilor (APL) în dezvoltarea și managementul integrat al proiectelor se va realiza după finalizarea instruirilor în cadrul Programului de consolidare a capacităților instituțiilor responsabile de
implementarea politicii de dezvoltare regională și locală.
1.7 Analiza proceselor de valorificare a surselor financiare alocate din Fondul național pentru dezvoltare regională și locală și prezentarea rapoartelor în cadrul ședințelor Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale
Raportul de progres privind implementarea proiectelor din Documentul Unic de Program pentru anii 2022-2024 a fost prezentat și aprobat prin Decizia la CNCDRL nr. 1 din 22 ianuarie 2025. Acesta urează a fi transmis Cancelariei de Stat spre informare.
1.8 Analiza rapoartelor periodice de implementarea proiectelor de dezvoltare regională și locală și prezentarea rapoartelor în cadrul ședințelor Consiliului Național .
Acțiunea are caracter continuu și se realizează odată cu recepționarea rapoartelor financiare/narative prezentate trimestrial/semestrial de ADR-uri/ONDRL. Rezultatele sunt prezentate Consiliului Național în ședință, prin Raportul de progres privind implementarea proiectelor din Documentul Unic de Program pentru anii 2022-2024
semestrial/consolidat, menționat la pct. 1.7.
1.9 Asigurarea supravegherii modului de aplicare a criteriilor, priorităților și modalităților de alocare a resurselor financiare din Fond cu prezentarea propunerilor de perfecționare Consiliului Național
Acțiunea are caracter continuu. Propunerile de perfecționare se vor regăsi în proiectul de modificare a HG nr. 152/2022, planificată pentru 2025, care va fi avizată în prealabil de Consiliul Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale.
1.10 Inițierea modificării Hotărârii nr. 152/2022 сu privire la aprobarea Regulamentului privind gestionarea mijloacelor financiare ale Fondului național pentru dezvoltare regională și locală
În data de 10 februarie a fost publicat anunțul de inițiere privind modificarea Hotărârii Guvernului nr.152/2022. Modificarea Hotărârii este în proces. În Planul anual de activitate al DPDRL pentru anul 2025 și în Planul Național de reglementări pentru 2025 a fost planificată acțiunea privind modificarea Hotărârii Guvernului nr.152/2022 cu privire
la aprobarea Regulamentului privind gestionarea mijloacelor financiare ale Fondului național pentru dezvoltare regională și locală, respectiv, acțiunea dată a fost reflectată în obiectivele individuale ale angajaților.
MIDR 17-3488 01.07.2024.pdf 17-899 din 20.02.2025.pdf

Autoritatea:Cancelaria de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
1.1 Lansarea Sistemului informațional pentru gestiunea proiectelor de dezvoltare regională și locală și utilizarea acestuia de către APL.
1.2 Revizuirea și actualizarea Instrucțiunii privind monitorizarea politicii de dezvoltare regională. Actualizarea Instrucțiunii a fost inclusă în Planul de acțiuni al Direcției politici și programe integrate de dezvoltare regională și locală pentru a.2025 și este în proces de actualizare. Au fost recepționate propunerile instituțiilor de dezvoltare regională. 1.3 Revizuirea și actualizarea Instrucțiunii privind monitorizarea proiectelor de dezvoltare regională. A fost inclusă în Planul de acțiuni al Direcției politici și programe integrate de dezvoltare regională și locală pentru a.2025 și este în proces de actualizare. Suplimentar, a fost elaborată ,,Instrucțiunea privind monitorizarea și evaluarea proiectelor de dezvoltare locală”, care urmează a fi aprobată prin Ordinul MIDR.
1.4 Revizuirea și actualizarea Manualelor operaționale ale Agențiilor de Dezvoltare Regională și Oficiului Național de Dezvoltare Regională și Locală. Manualeke au fost revizuite și actualizate, urmând a fi aprobate prin Ordinul MIDR.
1.5 Aprobarea Programului de instruiri pentru consolidarea capacităților autorităților publice locale privind managementul integrat al proiectelor. Programul elaborat și aprobat prin Ordinul MIDR nr.119 din 17.07.2024. Experții au fost selectați și contractați. Instruirile au demarat la începutul lunii februarie a.2025. 1.6. Consolidarea capacităților beneficiarilor prin organizarea instruirilor în domeniul dezvoltării și gestionării integrate a proiectelor în cadrul Programelor aprobate de consolidare a capacităților (conform unui plan separat). Conceptul de consolidare a capacităților beneficiarilor a fost aprobat prin Ordinul MIDR nr.166 din 21.11.2024. Consolidarea capacităților beneficiarilor (APL) în dezvoltarea și managementul integrat al proiectelor se va realiza după finalizarea instruirilor în cadrul Programului de consolidare a capacităților instituțiilor responsabile de implementarea politicii de dezvoltare regională și locală. 1.7 Analiza proceselor de valorificare a surselor financiare alocate din Fondul național pentru dezvoltarea regională și locală și prezentarea rapoartelor în cadrul ședințelor Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale (în continuare CNCDRL). Raportul de progres privind implementarea proiectelor din Documentul Unic de Program pentru anii 2022-2024 a fost prezentat și aprobat prin Decizia la CNCDRL nr.1 din 22 ianuarie 2025.
1.8 Analiza rapoartelor periodice de implementarea proiectelor de dezvoltare regională și locală și prezentarea rapoartelor în cadrul ședințelor Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale. Acțiunea are caracter continuu și se realizează odată cu recepționarea rapoartelor financiare/narative prezentate trimestrial/semestrial de ADR-uri/ONDRL. Rezultatele sunt prezentate Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale în ședință, prin Raportul de progres privind implementarea proiectelor din Documentul Unic de Program pentru anii 2022-2024 semestrial/consolidat. 1.9 Asigurarea supravegherii modului de aplicare a criteriilor, priorităților și modalităților de alocare a resurselor financiare din Fond cu prezentarea propunerilor de perfecționare a Consiliului Național de coordonare a Dezvoltării Regionale ți Locale.Acțiunea are caracter continuu.Propunerile de perfecționare se vor regăsi în proiectul de modificare a HG nr.152/2022, planificat pentru a.2025, care va fi avizată în prealabil de CNCDRL.
1.10 Inițierea modificării HG nr.152/2022 cu privire la aprobarea Regulamentului privind gestionarea mijloacelor financiare ale Fondului naționalde dezvoltare regională și locală. În data de 10.02.2025 a fost publicat anunțul de inițiere privind modificarea HG nr.152/2022. Aceasta este în proces. În Planul anual de activitate al Direcției politici și programe integrate de dezvoltare regională și locală pentru a.2025 și în Planul Național de reglementări pentru a.2025 a fost planificată acțiunea privind modificarea HG nr.152/2022, respectiv, acțiunea dată a fost reflectată în obiectivele individuale ale angajaților.

Recomandarea: 2.3.5. examinarea și reglementarea de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, în coordonare cu Ministerul Finanțelor, a mecanismului de raportare a mijloacelor alocate din bugetul de stat pentru suplinirea Fondului de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici și mijlocii;

Autoritatea:Cancelaria de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Se menționează că, conform prevederilor art.13 alin.(4) din Legea cu privire la întreprinderile mici și mijlocii nr.179/2016, Fondul de garantare este suplinit în baza programelor finanțate de la bugetul de stat și din alte surse legale. Reieșind din prevederile cadrului normativ menționat și ținând cont de modul de planificare și executare a cheltuielilor pentru activitățile instituțiilor publice la autogestiune, acestea se reflectă la codul economic 263000 ,,Granturi acordate beneficiarilor în interiorul țării” - ce vizează mijloacele financiare acordate beneficiarilor în interiorul țării pentru anumite scopuri, și transferurile de mijloace financiare către instituțiile publice la autogestiune prin intermediul fondatorilor acestora. Astfel, garanțiile acordate de IP ODA nu cad sub incidența Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat și recreditarea de stat. În conformitate cu prevederile Capitolului IV al Planului de conturi contabile în sistemul bugetar și Normelor metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.216/2015, autoritățile/instituțiile bugetare au obligația de a întocmi rapoarte financiare. Suplimentar la rapoartele financiare, autoritățile/instituțiile bugetare întocmesc și prezintă un set de rapoarte și informații, utilizate la întocmirea Raportului narativ privind executarea bugetelor autorităților/instituțiilor bugetare. Informația cu privire la executarea subvențiilor/granturilor acordate din buget este întocmită în corespundere cu Cerințele la întocmirea Raportului narativ privind executarea bugetelor autorităților/instituțiilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.164/2016.

Autoritatea:Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Se menționează că, conform prevederilor art.13 alin.(4) din Legea cu privire la întreprinderile mici și mijlocii nr.179/2016, Fondul de garantare este suplinit în baza programelor finanțate de la bugetul de stat și din alte surse legale. Reieșind din prevederile cadrului normativ menționat și ținând cont de modul de planificare și executare a cheltuielilor pentru activitățile instituțiilor publice la autogestiune, acestea se reflectă la codul economic 263000 ,,Granturi acordate beneficiarilor în interiorul țării” - ce vizează mijloacele financiare acordate beneficiarilor în interiorul țării pentru anumite scopuri, și transferurile de mijloace financiare către instituțiile publice la autogestiune prin intermediul fondatorilor acestora. Astfel, garanțiile acordate de IP ODA nu cad sub incidența Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat și recreditarea de stat. În conformitate cu prevederile Capitolului IV al Planului de conturi contabile în sistemul bugetar și Normelor metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.216/2015, autoritățile/instituțiile bugetare au obligația de a întocmi rapoarte financiare. Suplimentar la rapoartele financiare, autoritățile/instituțiile bugetare întocmesc și prezintă un set de rapoarte și informații, utilizate la întocmirea Raportului narativ privind executarea bugetelor autorităților/instituțiilor bugetare. Informația cu privire la executarea subvențiilor/granturilor acordate din buget este întocmită în corespundere cu Cerințele la întocmirea Raportului narativ privind executarea bugetelor autorităților/instituțiilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.164/2016.

Recomandarea: 2.3.6. revizuirea de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, în comun cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, a cadrului normativ privind modul de calculare a despăgubirilor acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, în vederea stabilirii unei proceduri exhaustive aferente determinării criteriilor de eligibilitate, întocmirii/documentării și evaluării dosarelor pentru acordarea despăgubirilor prevăzute, cu înaintarea propunerilor de modificare/actualizare a acestuia;

Autoritatea:Agenția Naționala pentru Siguranța Alimentelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr. 04-07-44-3450 din 21.10.2024
La data de 18.06.2024 a avut loc ședința între MAIA și ANSA. (Anexa 1).
A fost elaborat proiectul HG Regulamentul privind despăgubirile acordate proprietarilor de exploatații afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile la animale (Anexa 2)
Completare 25.03.2025
Conform scrisorii 03-1522 din 20.03.2025
Prin Ordinul directorului general al Agenției nr. 417 din 24.06.2024 a fost aprobat planul de acțiuni pentru implementarea recomandării Hotărârii Curții de Conturi nr. 24 din 28.05.2024.
Pentru elaborarea proiectului de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 645/2010 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de calculare a despăgubirilor acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, prin Ordinul Ministrului Agriculturii și Industriei Alimentare nr. 107 din 18.07.2024 a fost instituit un grup de lucru, în care au fost incluși angajați din cadrul ANSA.
Concomitent, este de menționat că, în perioada 31.10-01.11.2024, a fost desfășurată misiunea expertului Oficiului de Stat pentru Protecția Consumatorilor și Siguranța Alimentară din Saxonia Inferioară (LAVES), în vederea împărtășirii experienței Germaniei privind acordarea despăgubirilor fermierilor ale căror animale au fost nimicite în focare de boli infecțioase oficial notificabile.
Agenția a participat la numeroase ședințe organizate de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, inițiate în scopul elaborării unui nou concept al Regulamentului privind modul de calculare a despăgubirilor acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, înaintând mai multe propuneri menite să contribuie la atingerea scopurilor propuse.
Până la momentul actual, proiectul de act normativ nu este definitivat, iar pe platforma particip.gov.md a fost plasat doar anunțul privind inițierea elaborării proiectului hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind despăgubirile acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile la animale.
Astfel, se reiterează importanța elaborării și aprobării proiectului de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 645/2010 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de calculare a despăgubirilor acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor. În caz contrar, domeniul despăgubirilor acordate proprietarilor de animale rămâne neajustat cadrului normativ european. 03-1522 din 20.03.2025.pdf

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
MAIA nr. 04-09-27/1952 din 20.06.2024
Prin ordinul nr. 91 din 20.06.2024 a fost aprobat planul de implementare a recomandărilor HCC nr.24 din 28.05.2024
Completare 29.01.2025
Scrisoarea MAIA nr. 04-07-44-3450 din 21.10.2024
La data de 18.06.2024 a avut loc ședința între MAIA și ANSA. (Anexa 1).
A fost elaborat proiectul HG Regulamentul privind despăgubirile acordate proprietarilor de exploatații afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile la animale (Anexa 2)

Completare 29.01.2025
Conform scrisorii 04-07/134 din 23.01.2025
1.Organizarea grupului de lucru privind revizuirea cadrului normativ și stabilirea procedurilor pentru calcularea despăgubirilor acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile. Scopul acestuia este stabilirea unei proceduri exhaustive pentru:
determinarea criteriilor de eligibilitate; întocmirea, documentarea și evaluarea dosarelor pentru acordarea despăgubirilor;înaintarea propunerilor de modificare și actualizare a normelor existente. (Scrisoarea MAIA nr. 04-09-27-1952 din 20.06.2024 La data de 18.06.2024 a avut loc ședința între MAIA și ANSA.(Anexa 24-24/1-1))
2.Elaborarea analizei impactului de reglementare pentru proiectul Hotărârii de Guvern. (Elaborarea PHG - prenotat - 15.10.2024 (Anexa 24-24/1-2) Proiect de act normativ elaborat, care urmează a fi discutat cu asociațiile de profil zootehnic.)
3.Elaborarea proiectului Hotărârii de Guvern. (Elaborarea PHG - prenotat - 15.10.2024 (Anexa 24-24/1-2) Proiect de act normativ elaborat, care urmează a fi discutat cu asociațiile de profil zootehnic.)
4.Remiterea proiectului spre aprobare. (Elaborarea PHG - prenotat - 15.10.2024 (Anexa 24-24/1-2) Proiect de act normativ elaborat, care urmează a fi discutat cu asociațiile de profil zootehnic.)
5.Înaintarea propunerilor pentru CBTM 2026. (Elaborarea PHG - prenotat - 15.10.2024 (Anexa 24-24/1-2) Proiect de act normativ elaborat, care urmează a fi discutat cu asociațiile de profil zootehnic.)
Completare 25.03.2025
14.03.2025
Suplimentar la nr.04-07/134 din 23.01.2025 menționăm faptul că, la data de 12 decembrie 2024, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (Direcția politici în sectorul zootehnic) a organizat o ședință de lucru pentru a discuta aspecte ale mecanismului de despăgubire a pierderilor suportate de către deținătorii de animale în urma lichidării focarelor de boli la animale, la care au fost invitate asociațiile de profil, dar și companiile de asigurare.
Urmare ședinței s-a constatat faptul că antrenarea companiilor de asigurare în mecanismul de despăgubire presupune riscuri majore atât pentru crescătorii de animale, cât și pentru Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural. Astfel, MAIA a recurs la elaborarea unui nou mecanism de despăgubire, unde implicarea companiilor de asigurare este benevolă.
Este de menționat faptul că, Asociațiile de profil au refuzat semnarea procesului-verbal, insistând pe acoperirea din partea statului și a pierderilor suportate în urma nimicirii furajelor, produselor agroalimentare, subproduselor și a mijloacelor circulante (ex. preparatelor de uz veterinar, etc), procedura de semnare a procesului-verbal fiind tergiversată până la sfârșitul lunii ianuarie 2025.
În prezent proiectul de regulament este încă la etapa de definitivare, iar nerealizarea în termen a obiectivului stabilit este determinată de reorganizarea Direcției politici în sectorul zootehnic (HG 782/2024), prin instituirea Serviciului acvacultură, în care a fost transferată persoana responsabilă de promovarea proiectului privind despăgubirile, și care nu a mai avut posibilitatea de a definitiva și promova proiectul din cauza prioritizării de către conducerea MAIA și a RM a sarcinilor legate de elaborarea chestionarelor, PPT-urilor și screening-ului bilateral cu UE, proiectul fiind preluat de șeful Direcției (menționăm faptul că în Direcție la moment activează două persoane din cinci).
Implementarea recomandării este la control și se află în proces de executare
Se preconizează, ca până la 30.06 2025 recomandarea să fie implementată.

Completare 30.05.2025
Conform scrisorii 05-07/1531 din 30.05.2025
Suplimentar 30.05.2025
Suplimentar la nr.04-07/134 din 23.01.2025 menționăm faptul că, la data de 12 decembrie 2024, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (Direcția politici în sectorul zootehnic) a organizat o ședință de lucru pentru a discuta aspecte ale mecanismului de despăgubire a pierderilor suportate de către deținătorii de animale în urma lichidării focarelor de boli la animale, la care au fost invitate asociațiile de profil, dar și companiile de asigurare. Urmare ședinței s-a constatat faptul că antrenarea companiilor de asigurare în mecanismul de despăgubire presupune riscuri majore atât pentru crescătorii de animale, cât și pentru Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural. Astfel, MAIA a recurs la elaborarea unui nou mecanism de despăgubire, unde implicarea companiilor de asigurare este benevolă. Este de menționat faptul că, Asociațiile de profil au refuzat semnarea procesului-verbal, insistând pe acoperirea din partea statului și a pierderilor suportate în urma nimicirii furajelor, produselor agroalimentare, subproduselor și a mijloacelor circulante (ex. preparatelor de uz veterinar, etc), procedura de semnare a procesului-verbal fiind tergiversată până la sfârșitul lunii ianuarie 2025.în prezent proiectul de regulament este încă la etapa de definitivare, iar nerealizarea în termen a obiectivului stabilit este determinată de reorganizarea Direcției politici în sectorul zootehnic (HG 782/2024), prin instituirea Serviciului acvacultură, în care a fost transferată persoana responsabilă de promovarea proiectului privind despăgubirile, și care nu a mai avut posibilitatea de a definitiva și promova proiectul din cauza prioritizării de către conducerea MAIA și a RM a sarcinilor legate de elaborarea chestionarelor, PPT- urilor și screening-ului bilateral cu UE, proiectul fiind preluat de șeful Direcției (menționăm faptul că în Direcție la moment activează două persoane din cinci). La data de 08.04.2025 proiectul de hotărâre a Guvernului a fost remis către Cancelaria de Stat pentru a fi examinat în ședința Secretarilor generali, însă în cadrul ședinței preparatorii s-a decis necesitatea coordonării proiectului cu Ministerul Finanțelor. La data de 10.04.2025, prin scrisoarea nr. 10-07/1039, proiectul a fost remis Ministerul Finanțelor, care la data de 30.04.2025 (demers nr. 07/5-09/195) a venit cu aviz negativ. Drept urmare, pentru a elimina disensiunile, la data de 07.05.2025 a avut loc o ședință, cu participarea conducerii MAIA, ANSA și MF, la care au fost discutate aspectele sensibile, iar drept urmare a fost agreată o serie de reglementări, iar MAIA urmează să revadă prevederile proiectului și să le remită repetat către MF pentru coordonare. Implementarea recomandării este la control și se află în proces de executare
Se preconizează, ca până la 30.07.2025 recomandarea să fie implementată.
04-09-27-1952 20.06.2024.pdf MAIA 04-07-44-3450 21.10.2024+plan.pdf MAIA Scrisoare 04-07-134 din 23.01.2025.pdf 04-07-764 18.03.2025 hcc 24-24.pdf 04-07-1531 30.05.2025.pdf

Recomandarea: 2.4.1. instituirea mecanismelor de conlucrare între instituțiile statului privind calcularea și raportarea taxelor, amenzilor, altor plăți la buget a căror administrare este pusă în seama organelor fiscale (recomandare reiterată din HCC nr. 19 din 26.05.2023);

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Lista plăților și surselor de prezentare a informațiilor aferente veniturilor, pentru care Serviciul Fiscal de Stat a fost desemnat în calitate de administrator dar nu dispune de informații privind obligațiile calculate a fost actualizată.
Concomitent, pentru a asigura evidența corectă a sumelor aferente clasificațiilor economice pentru care legislația fiscală nu stabilește modul de calculare și declarare a plăților a fost inițiat procesul de pregătire a schimbului de informații privind sumele aferente clasificației economice 143420 – Amenzi aplicate de instanțele judecătorești în cauze administrative și penale.
Urmare a definitivării setului de date propus de către I.P. „Agenția de Guvernare Electronică”, la data de 07.02.2025, a fost remis un mesaj electronic în adresa I.P. „Agenția de Guvernare Electronică” privind coordonarea și aprobarea proiectului de anexă tehnică și cererea de conectare la MConnect referitor la inițierea consumului de informații aferent amenzilor penale aplicate de către autoritățile competente.
La data de 27.02.2025 a fost remis repetat în adresa AGE scrisoarea SFS cu nr.26-19/2-07/33922 privind etapa curentă a procesului de aprobare a anexei tehnice privind consumul de informații aferent amenzilor penale aplicate de către autoritățile competente (AAIJ și UNEJ). Anexele tehnice privind consumul de informații aferent amenzilor penale aplicate de către autoritățile competente au fost coordonate cu AAIJ și UNEJ și remise în adresa AGE pentru aprobare.
Totodată, în contextul misiunii de audit al Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerul Finanțelor a prezentat poziția sa cu referire la acest subiect (scr. Nr.05-10/140 din 12.12.2024), iar această recomandare se regăsește și în Hotărârea Curții de Conturi nr.71 din 24 decembrie 2024 și va fi raportată și în termenul stabilit de această hotărâre.
Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Autoritatea:Serviciul Fiscal de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Acțiunea este planificată în Planul de acțiuni privind implementarea recomandărilor de audit, aprobat prin Ordinul MF nr.124/2024: - Actualizarea listei plăților și surselor de prezentare a informațiilor aferente veniturilor, pentru care Serviciul Fuiscal de Stat a fost desemnat în calitate de administrator al acestora în cazurile în care legislația nu prevede autoritatea responsabilă de administrare a acestora; - Identificarea mecanismelor de schimb de date pentru cel puțin 3 clasificații economice administrate de SFS; - Încheierea acordului de schimb de date cu instituțiile statului în conformitate cu mecanismele agreate între părți. Lista plățilpor și surselor de prezentare a informațiilor aferente veniturilor, pentru care Serviciul Fiscal de Stat a fost desemnat în calitate de administrator dar nu dispune de informații privind obligațiile calculate a fost actualizată. Concomitent, pentru a asigura evidența corectă a sumelor aferente clasificațiilor economice pentru care legislația fiscală nu stabilește modul de calculare și declarare a plăților a fost inițiat procesul de pregătire a schimbului de informații privind sumele aferente clasificației economice 143420 - Amenzi aplicate de instanțele judecătorești în cauze administrative și penale. Urmare a definitivării setului de date propus de către IP ,,Agenția de Guvernare Electronică”, la data de 07.02.2025, a fost remis un mesaj electronic în adreas IP ,,Agenția de Guvernare Electronică” privind coordonarea și aprobarea proiectului de anexă tehnică și cererea de conectare la MConect referitor la inițierea consumului de informații aferent amenzilor penale aplicate de către autoritățile competente. La date de 27.02.2025 a fost remis repetat în adresa AGE scrisoarea SFS cu nr.26-19/2-07/33922 privind etapa curentă a procesului de aprobare a anexei tehnice privind consumul de informații aferent amenzilor penale de către autoritățile competente (AAIJ și UNEJ). Anexele tehnice privind consumul de informații aferent amenzilor penale aplicate de către autoritățile competente au fost coordonate cu AAIJ și UNEJ remise în adresa AGE pentru aprobare. Termen de realizare final: martie-septembrie 2025. Totodată în contextul misiunii de audit al Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerul Finanțelor a prezentat poziția sa cu referire la acest subiect (scr.Nr.05-10/140 din 12.12.2024), iar această recomandare se regăsește în HCCRM nr.71 din 24.12.2024 și va fi raportat în termenul stabilit de această hotărâre.
Completare 11.06.2025
Acțiunea este planificată în Planul de acțiuni privind implementarea recomandărilor de audit, aprobat prin Ordinul MF nr.124/2024: - Actualizarea listei plăților și surselor de prezentare a informațiilor aferente veniturilor, pentru care Serviciul Fuiscal de Stat a fost desemnat în calitate de administrator al acestora în cazurile în care legislația nu prevede autoritatea responsabilă de administrare a acestora; - Identificarea mecanismelor de schimb de date pentru cel puțin 3 clasificații economice administrate de SFS; - Încheierea acordului de schimb de date cu instituțiile statului în conformitate cu mecanismele agreate între părți. Lista plățilpor și surselor de prezentare a informațiilor aferente veniturilor, pentru care Serviciul Fiscal de Stat a fost desemnat în calitate de administrator dar nu dispune de informații privind obligațiile calculate a fost actualizată. Concomitent, pentru a asigura evidența corectă a sumelor aferente clasificațiilor economice pentru care legislația fiscală nu stabilește modul de calculare și declarare a plăților a fost inițiat procesul de pregătire a schimbului de informații privind sumele aferente clasificației economice 143420 - Amenzi aplicate de instanțele judecătorești în cauze administrative și penale. Urmare a definitivării setului de date propus de către IP ,,Agenția de Guvernare Electronică”, la data de 07.02.2025, a fost remis un mesaj electronic în adreas IP ,,Agenția de Guvernare Electronică” privind coordonarea și aprobarea proiectului de anexă tehnică și cererea de conectare la MConect referitor la inițierea consumului de informații aferent amenzilor penale aplicate de către autoritățile competente. La date de 27.02.2025 a fost remis repetat în adresa AGE scrisoarea SFS cu nr.26-19/2-07/33922 privind etapa curentă a procesului de aprobare a anexei tehnice privind consumul de informații aferent amenzilor penale de către autoritățile competente (AAIJ și UNEJ). Anexele tehnice privind consumul de informații aferent amenzilor penale aplicate de către autoritățile competente au fost coordonate cu AAIJ și UNEJ remise în adresa AGE pentru aprobare. Termen de realizare final: martie-septembrie 2025. Totodată în contextul misiunii de audit al Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerul Finanțelor a prezentat poziția sa cu referire la acest subiect (scr.Nr.05-10/140 din 12.12.2024), iar această recomandare se regăsește în HCCRM nr.71 din 24.12.2024 și va fi raportat în termenul stabilit de această hotărâre.

Recomandarea: 2.4.2. intensificarea procesului de prezentare și utilizare a datelor/informațiilor cu privire la amenzile contravenționale aplicate de autoritățile competente, în vederea asigurării evidenței analitice conforme a calculării și achitării amenzilor, urmăririi plenitudinii încasării și raportării acestora (recomandare reiterată din HCC nr. 19 din 26.05.2023);

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Pe parcursul anului 2024 a fost asigurată conectarea agenților economici din cadrul SFS la nivel de 100% (95 agenți constatatori) la Sistemul Informațional automatizat de evidență a contravențiilor, a cauzelor contravenționale și a persoanelor ce au săvârșit contravenții al MAI.
În partea ce ține de interconectarea la SI „Registrul de Evidența Contravențiilor” (în continuare – SIA REC) gestionat de către STI MAI, cu SIA „Registrul amenzilor contravenționale” (în continuare – SIA RAC) deținut de SFS, a fost asigurată actualizarea și semnarea Anexei tehnice nr.38 din 18.11.2024 cu Agenția Guvernare Electronică (în continuare - AGE).
STI MAI au planificat să expună web-serviciul, conform Anexei 38, prin intermediul platformei de interoperabilitate MConnect, până la finele anului 2024.
La data de 31.12.2024, reprezentantul STI MAI a raportat despre nefinalizarea lucrărilor către finele anului.
Suplimentar, la data de 31.12.2024, întru asigurarea comunicării mai operative pe aspectul integrării dintre sistemele REC și RAC, utilizând platforma de interoperabilitate MConnect, a fost creat un grup dedicat, pe o platformă de comunicare, între reprezentanții SFS, IP CTIF, AGE, STI MAI și subantreprenorii STI MAI.
La data de 15.01.2025, după o serie de integrări efectuate de către STI MAI și AGE, a fost convocată o ședință de lucru on-line pentru clarificări solicitate de către STI MAI și subantreprenorii acestuia.
În cadrul ședinței, au fost oferite informațiile necesare, sub aspect de flux de date dorit și metodele de interpelare a datelor, inclusiv a celor modificate în timp. Către data de 23.01.2025, STI MAI a pus la dispoziția AGE un endpoint de test1, urmând a fi configurat, pe partea AGE, a unui endpoint, pentru a fi pus la dispoziție către SFS, prin intermediul IP CTIF.
La data de 04.02.2025, a fost configurat cu suportul IP CTIF, endpoint-ul de test și pe partea SFS și au fost recepționate 8 procese-verbale contravenționale de test.
La data de 17.02.2025, au fost remise obiecții aferente calității datelor către STI MAI.
La data de 25.02.2025, de către STI MAI au fost asigurate unele modificări la date, în cadrul proceselor-verbale contravenționale. Astfel, au fost recepționate 18 procese-verbale contravenționale de test, care la moment sunt în proces de verificare a calității datelor.
După finalizarea acțiunii privind schimbul de date SI MAI pentru evidența contravențiilor SIA „RAC”, se va realiza procesul corespunzător acțiunii respective.
Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Autoritatea:Serviciul Fiscal de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Pe parcursul anului 2024 a fost asigurată conectarea agenților economici din cadrul SFS la nivel de 100% (95 de agenți constatatori) la Sistemul Informațional automatizat de evidență a contravențiilor, a cauzelor contravenționale și a persoanelor ce au săvârșit contravenții al MAI. În planul de acțiuni privind implementarea recomandărilor de audit, aprobat prin Ordinul MF nr.124/2024 sunt planificate și alte două acțiuni: 1) Dezvoltarea aplicațiilor de consum de date prin intermediul platformei MConect cu privire la informația ce va fi furnizată din SI al MAI de evidență a contravențiilor în SIA ,,Registrul amenzilor contravenționale”. 2) Înscrierea în SI al SFS a informației furnizate din SI al MAI cu privire la amenzile contravenționale aplicate de autoritățile constatatoare a contravențiilor. În partea ce ține de interconectarea la SI ,,Registrul de Evidență a Contravențiilor” (în continuare SIA REC) gestionat de către STI MAI, cu SIA ,,Registrul amenzilor contravenționale” (în continuare - SIA RAC) deținut de SFS, a fost asigurată actualizarea și semnarea Anexei tehnice nr.38 din 18.11.2024 cu Agenția Guvernare Electronică” (în continuare - AGE). STI MAI au planificat să expună web-serviciul, conform Anexei 38, prin intermediul platformei de interoperabilitate MConect, până la finele anului 2024. La data de 31.12.2024, reperezentatntul STI MAI a raportat despre nefinalizarea lucrărilor către finele anului. Suplimentar, la data de 31.12.2024, întru asigurarea comunicării mai operative pe aspectul integrării dintre sistemele REC și RAC, utilizând platforma de interoperabilitate MConect, a fost creat un grup dedicat, pe o platformă de comunicare, între reperezentanții SFS, IP CTIF, AGE, STI MAI și subantreperenorii STI MAI. La data de 15.01.2025, după o serie de integrări efectuate de către STI MAI și AGE a fost convocată o ședință de lucru on-line pentru clarificări solicitate de către STI MAI și subantreprenorii acestuia. În cadrul ședinței, au fost oferite informațiile necesare, sub aspect de flux de date dorit și metodele de interpelare a datelor, inclusiv a celor modificate în timp. Către data de 23.01.2025, STI MAI a pus la dispoziția AGE un endpoint de test 1, urmând a fi configurat, pe partea AGE, a unui endpoint, pentru a fi pus la dispoziție către SFS, prin intermediul IP CTIF. La data de 04.02.2025, a fost configurat cu suportul IP CTIF, endpoint-ul de test și pe partea SFS și au fost recpționate 8 procese-verbale contravenționale de test. La data de 17.02.2025, au fost remise obiecții aferente calității datelor către STI MAI. La data de 25.02.2025, de către STI MAI au fost asigurate unele modificări la date, în cadrul proceselor-verbale contravenționale. Astfel, au fost recepționate 18 procese-verbale contravenționale de test, care la moment sunt în proces de verificare a calității datelor. După finalizatrea acțiunii privind schimbul de date SI MAI pentru evidența contravențiilor SIA ,,RAC”, se va realiza procesul corespunzător acțiunii respective.

Recomandarea: 1. să examineze rezultatele auditului public extern, cu aprobarea unui plan de măsuri privind remedierea situațiilor și problematicilor constatate în vederea implementării recomandărilor de audit;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Planul de acțiuni privind implementarea recomandărilor de audit, a fost elaborat și aprobat prin OMF 124/2024. Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Recomandarea: 2. să asigure gestionarea resurselor bugetare de către instituțiile publice la autogestiune, întreprinderile de stat, întreprinderile municipale, societățile pe acțiuni și alte instituții publice ale căror fondatori sunt autoritățile administrației publice centrale doar prin Contul unic trezorerial (Secțiunea a IV-a, pct. 4.1.);

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Pe parcursul anului 2024 a fost adoptată Legea nr.205/2024 pentru modificarea Legii bugetului de stat pentru anul 2024 nr.418/2023 şi a Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar care a fost completată Anexa nr.8 „Lista autorităților și instituțiilor publice la autogestiune, întreprinderilor de stat și societăților pe acțiuni ce primesc mijloace financiare de la bugetul public național" (Monitorul Oficial al R. Moldova nr.336-339 art. 486 din 02.08.2024)
Ministerul Finanțelor a setat în Planul de acțiuni pentru anul 2025 acțiunea „Asigurarea gestionării resurselor bugetare de către instituțiile publice la autogestiune, întreprinderile de stat, întreprinderile municipale, societățile pe acțiuni și alte instituții publice ale căror fondatori sunt autoritățile administrației publice centrale doar prin Contul unic trezorerial”
Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Recomandarea: 3. să asigure elaborarea/dezvoltarea formularelor detaliate la etapa de planificare și raportare a subvențiilor și granturilor acordate, inclusiv cu prezentarea situației privind soldurile rămase la finele anului de gestiune în conturile instituțiilor publice la autogestiune (Secțiunea a IV-a, pct. 4.1.);

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Circulara privind elaborarea și prezentarea de către autoritățile bugetare a propunerilor de buget pentru anul 2025 și estimărilor pentru anii 2026-2027, conține solicitarea de prezentare a cheltuielilor estimate la codurile: 25 „Subvenții” și 263 „Granturi acordate beneficiarilor în interiorul țării” separat pe instituții publice subordonate, cu repartizare pe categorii economice corespunzător Clasificației bugetare, cu indicarea soldurilor la începutul perioadei și la sfârșitul perioadei pentru anul 2023-executat, 2024-aprobat și 2025-2027 estimat, precum și formularul detaliat pentru prezentarea informației solicitate. De asemenea, formularul dat urma a fi însoțit de calcule justificative. Formularele respective au fost prezentate subdiviziunilor responsabile de finanțe sectoriale.
Totodată, prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 122/2024 a fost modificată Anexa nr.1 la Cerințe la întocmirea Raportului narativ
privind executarea bugetelor autorităților/instituțiilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 164/2016.
Astfel, Anexa nr.1 "Informație cu privire la executarea subvențiilor/granturilor acordate din buget" conține informația cu privire la soldurile rămase la finele anului de gestiune în conturile beneficiarilor de granturi și subvenții.
Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf Ordin MF nr. 122-2024.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Recomandarea: 4. să instituie un sistem de evidență în sectorul public/bugetar, cu alinierea/conformarea la normele comunitare, în scopul atingerii obiectivelor stabilite în Strategia de dezvoltare a managementului finanțelor publice pentru anii 2023-2030. (Secțiunea a V-a);

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
În contextul demarării reformei contabilității bugetare, cu suportul asistenței tehnice din partea Uniunii Europene, prin Ordinul ministrului finanțelor nr.144/2024 au fost operate modificări și completări a Conceptului şi Planului de acțiuni pentru elaborarea Standardelor Naționale de Contabilitate pentru Sectorul Public, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.159/2016.
Totodată, în scopul atingerii obiectivelor stabilite în Concept, persoanele implicate în procesul de elaborare a SNCSP vor participa la sesiuni de instruire cu privire la IPSAS, organizate de experți.
Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Recomandarea: 5. să asigure plenitudinea datelor raportate la contul extrabilanțier 822210 ,,Valori în mărfuri și materiale primite în custodie” (Secțiunea a V-a);

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Proiectului Regulamentului cu privire la modul de administrare de către Serviciul Fiscal de Stat a bunurilor confiscate, a bunurilor fără stăpân, a bunurilor sechestrate perisabile sau cu termen de păstrare limitat, a corpurilor delicate, a bunurilor abandonate în favoarea statului, a bunurilor trecute în proprietate statului cu drept de succesiune și a comorilor (Număr unic 144/MF/2022) a trecut de etapa avizării de către autoritățile interesate și a fost perfectat conform avizelor recepționate.
Totodată, în cadrul ședinței plenare a Parlamentului Republicii Moldova din 27.02.2025 a fost aprobat în lectura a doua proiectul de lege al Ministerului Justiției „Pentru modificarea unor acte normative (perfecționarea mecanismului de confiscare a bunurilor infracționale)”, care a fost înregistrat cu nr.35, însă până în prezent nu a fost publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Prin proiectul de lege menționat au fost operate un șir de modificări la cadrul de reglementare în vigoare (Codul de procedură penală, Codul de executare) prin care, în sarcina Serviciului Fiscal de Stat au fost stabilite atribuții privind executarea hotărârilor judecătorești cu privire la confiscarea specială și confiscarea extinsă a bunurilor, repararea prejudiciului cauzat de infracțiune statului și compensarea cheltuielilor de judecată.
Aceste modificări vor impune modificarea Regulamentului menționat supra, care va putea fi demarată după publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a Legii menționate.
Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Recomandarea: 6. să revizuiască modalitatea de planificare a limitelor de cheltuieli de personal, ținând cont de nivelul de executare a cheltuielilor, inclusiv a celor efective (Secțiunea a VII-a, pct. 7.9.).

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
La elaborarea Particularităților privind elaborarea și prezentarea de către autoritățile bugetare a propunerilor de buget pentru anul 2025 și estimărilor pentru anii 2026-2027, au fost incluse prevederi adiționale cu referire la estimarea limitelor cheltuielilor de personal având la bază volumul scontat al executării cheltuielilor de personal pentru anul 2024, corelat inclusiv cu nivelul executării alocațiilor bugetare pentru anul 2023. În acest sens, MF a asigurat revizuirea modalității de planificare a limitelor de cheltuieli de personal, ținând cont de nivelul de executare a alocațiilor aprobate pentru anul precedent și nivelul scontat pentru anul în curs. Totodată la estimarea necesarului de resurse, au fost îmbunătățite activitățile de control intern privind analiza efectivul de personal real angajat per instituție bugetară. Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

Recomandarea: 2.3.6. revizuirea de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, în comun cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, a cadrului normativ privind modul de calculare a despăgubirilor acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, în vederea stabilirii unei proceduri exhaustive aferente determinării criteriilor de eligibilitate, întocmirii/documentării și evaluării dosarelor pentru acordarea despăgubirilor prevăzute, cu înaintarea propunerilor de modificare/actualizare a acestuia;

Autoritatea:Cancelaria de Stat

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.04-09-27-1952 din 20.06.2024. La data de 18.06.2024 a avut loc ședința între MAIA și ANSA. 1. Organizarea grupului de lucru privind revizuirea cadrului normativ HG nr.645/2010 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de de calculare a despăgubirilor acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, pentru stabilirea unei proceduri exhaustive aferente determinării criteriilor de eligibilitate, întocmirii/documentării și evaluării dosarelor pentru acordarea despăgubirilor prevăzute, cu înaintarea propunerilor de modificare/actualizare, Ordinul MAIA nr.107 din 18.07.2024. 2. Elaborarea analizei impactului de reglementare la proiectul de HG, termenul de executare 15.10.2024. 3. Elaborarea proiectului HG. Proiect de act normativ elaborat care urmează a fi discutat cu asociațiile de profil zootehnic, termenul de executare luna decembrie 2024. 4. Remiterea spre aprobare a HG, teremnul de executare luna martie 2025. 5. Înaintarea propunerilor pentru CBTM 2026, teremen de executare luna martie 2025. Conform Scrisoarii MAIA nr.04-07/764 din 18.03.2025 la data de 12.12.2024 MAIA (Direcția politici în sectorul zootehnic) a organizat o ședință de lucru pentru a discuta aspecte ale mecanismului de despăgubire a pierderilor suportate de către deținătorii de animale în urma lichidării focarelor de boli la animale, la care au fost invitate asociațiile de profil, dar și companiile de asigurare. Urmare ședinței s-a constatat faptul, că antrenarea companiilor de asigurare în mecanismul de despăgubire presupune riscuri majore atât pentru crescătorii de animale, cât și pentru Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural. Astfel, MAIA a recurs la elaborarea unui nou mecanism de despăgubire, unde implicarea companiilor de asigurare este benevolă. În context, Asociațiile de profil au refuzat semnarea procesului-verbal, insistând pe acoperirea din partera statului și a pierderilor suportate în urma nimicirii furajelor, produselor agroalimentare, subproduselor și a mijloacelor circulante. Până la momentul actual, proiectul de act nu este definitivat, iar pe platforma particip.gov.md a fost plasat doar anunțul privind inițierea elaborării proiectului hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind despăgubirile acordate proprietarilor de animale sacrificate, ucise sau altfel afectate în urma lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile la animale. Nerealizarea în termen a obiectivului stabilit este determinată de reorganizarea Direcției politici în sectorul zootehnic (HG nr.782/2024), prin instituirea Serviciului acvacultură, în care a fost transferată persoana responsabilă de promovarea proiectului privind despăgubirile. Conform Scrisorii ANSA nr. 03-1522 din 20.03.2025. Prin Ordinul ANSA nr 417 din 24.06.2024 a fost aprobat planul de acțiuni pentru implementarea recomandării Hotărârii Curții de Conturi nr.24 din 28.05.2024. Prin Ordinul MAIA menționat, în grupul de lucru au fost incluși angajați și din cadrul ANSA.

Recomandarea: 2.3.5. examinarea și reglementarea de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, în coordonare cu Ministerul Finanțelor, a mecanismului de raportare a mijloacelor alocate din bugetul de stat pentru suplinirea Fondului de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici și mijlocii;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 25.03.2025
Răspunsul autorității:
Se menționează că, conform prevederilor art.13 alin.(4) din legea cu privire la întreprinderile mici și mijlocii nr.179/2016, Fondul de garantare este suplinit în baza programelor finanțate de la bugetul de stat și din alte surse legale. Reieșind din prevederile cadrului normativ menționat și ținând cont de modul de planificare și executare a cheltuielilor pentru activitățile instituțiilor publice la autogestiune, acestea se reflectă la codul economic 263000 Granturi acordate beneficiarilor în interiorul țării – ce vizează mijloacele financiare acordate beneficiarilor în interiorul țării pentru anumite scopuri, și transferurile de mijloace financiare către instituțiile publice la autogestiune prin intermediul fondatorilor acestora. Astfel, garanțiile acordate de IP ODA nu cad sub incidența Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat și recreditarea de stat. În conformitate cu prevederile Capitolului IV al Planului de conturi contabile în sistemul bugetar și Normelor metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.216/2015, autoritățile/instituțiile bugetare au obligația de a întocmi rapoarte financiare. Suplimentar la rapoartele financiare, autoritățile/ instituțiile bugetare întocmesc și prezintă un set de rapoarte și informații, utilizate la întocmirea Raportului narativ privind executarea bugetelor autorităților/instituțiilor bugetare. Informația cu privire la executarea subvențiilor/granturilor acordate din buget este întocmită în corespundere cu Cerințele la întocmirea Raportului narativ privind executarea bugetelor autorităților/instituțiilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.164/2016. Info MF HCC nr. 24-2024.semnat.pdf 05-10-25-372 19.03.2025.pdf

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY