Actualizat: Sîmbătă, 18 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Dezvoltarea regională în vizorul Curții de Conturi

  • 26.02.2013
  • 651

Pe 26 februarie 2013 Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei plenare Raportul auditului performanței „Există oportunități de îmbunătățire a proceselor de realizare a Strategiei naționale de dezvoltare regională prin sporirea eficienței utilizării fondurilor alocate" și Raportul auditului regularităţii efectuat la Agenţiile de Dezvoltare Regională: Nord, Sud și Centru pe perioada de gestiune 2011-2012.

La ședință au fost prezenți Marcel Răducan, ministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, Valerian Bînzaru, șeful Direcției generale dezvoltare regională din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor (MDRC), Tatiana Rozombal, șeful Direcției financiare a MDRC, Lidia Folea, șeful Direcției reglementarea contabilității și auditului în sectorul corporativ din cadrul Ministerului Finanțelor, directorii Agențiilor de Dezvoltare Regională (ADR): Nord - Ion Bodrug; Centru - Tudor Meșină, precum și șefii secțiilor financiare și achizițiilor din cadrul ADR. 

Raportorul, Valentina Madan, șeful Direcției audit al performanței a prezentat principalele constatări din rapoartele generalizatoare privind auditul performanței Fondului Național de Dezvoltare Regională (FNDR) și auditul regularității efectuat la Agențiile de Dezvoltare Regională privind realizările, problemele și iregularitățile relevate în procesul implementării strategilor de dezvoltare regională.

Auditul performanței FNDR a fost inclus în Programul activității de audit a Curții de Conturi conform Matricei de politici a Programului de suport bugetar în domeniul stimulării economice a zonelor rurale, iar auditul regularității la ADR conform Matricei de politici ,,Angajamente față de donatorii care susțin dezvoltarea regională". Ambele rapoarte sunt așteptate de Comisia Uniunii Europene și USAID pentru luarea unor decizii în vederea susținerii domeniului respectiv.

Constatările din Raportul auditului performanței

Ţinta principală a acțiunii de audit consta în stabilirea măsurii în care au fost realizate dezideratele pentru care a fost înființat FNDR, precum şi eliminarea unor posibile deficiențe constatate pe circuitul de derulare a finanțărilor şi de creştere a eficacității acestui Fond.

Legea privind dezvoltarea regională a fost adoptată în anul 2006, însă primul Document unic de program, pe termen scurt (3 ani), a fost aprobat abia la 26.08.2010, acesta fiind momentul de implementare reală a proiectelor investiționale concrete, întru realizarea politicii de dezvoltare regională. În perioada anilor 2011-2012,  alocațiile din FNDR au fost executate în mărime de 283,6 mil. lei, inclusiv pentru întreținerea ADR - 11,3 mil. lei și pe domeniile de intervenție - 272,3 mil. lei, din care:

  • reabilitarea infrastructurii fizice (178,5 mil.lei), fiind îmbunătățită starea drumurilor publice regionale pe o lungime totală de 26,35 km, de aceasta beneficiind populația din 18 localități (143 de mii de persoane), au fost date în exploatare stația de tratare a apei potabile din or. Otaci, stația de epurare a apelor reziduale din or. Călărași, construite 100,3 km de rețele de apeduct și 23,7 km de rețele de canalizare.
  • îmbunătățirea factorilor de mediu și atractivității turistice (78,1 mil. lei); au fost construite două poligoane regionale și 370 de platforme pentru amplasarea containerelor de colectare a deșeurilor menajere solide. Au fost procurate 1299 de containere, 700 de urne stradale, 12 unități de tehnică specializată, 28 de gunoiști neautorizate au fost lichidate.
  • susținerea businessului (15,7 mil. lei), fiind reabilitat sediul incubatorului de afaceri din comuna Larga (r-nul Briceni), care a fost dotat cu echipamente tehnice și mobilier. De serviciile incubatorului vor beneficia 22 de antreprenori din 8 localități. Au fost construite obiective de infrastructură în Zona Economică Liberă Bălți.

În perioada anilor 2011-2012 au fost inițiate 32 de proiecte cu valoarea de 283,6 mil. lei, finanțate prin intermediul FNDR, din care au fost realizate integral 9 proiecte, precum și inițiate 5 proiecte investiționale, susținute financiar de către Guvernul Republicii Federative Germania prin intermediul Agenției de Cooperare Internațională a Germaniei, cu valoarea de 54 mil. lei.

Verificările efectuate au relevat că mecanismele de implementare a obiectivelor de dezvoltare regională au fost elaborate cu rețineri majore de timp. Procesele de selectare, evaluare, implementare și monitorizare a proiectelor s-au desfășurat cu unele abateri de la exigențele cadrului legal și a celui regulator, iar diminuarea alocațiilor destinate FNDR și colaborarea neeficientă cu partenerii și autoritățile locale în vederea asigurării surselor financiare din partea acestora, nu au permis atingerea impactului scontat.

Factorii determinanţi care au limitat eficiența activităților desfășurate de actorii implicați în realizarea obiectivelor politicilor de dezvoltare regională și implementarea acţiunilor prioritare întru atingerea acestor obiective sunt următorii:

  • Documentul unic de program nu include costurile proiectelor aprobate, precum și programe în paralel cu direcțiile strategice;
  • Necesitățile financiare de dezvoltare regională nu sunt corelate cu cadrul bugetar pe termen mediu;
  • N-au fost bine definite criteriile și prioritățile privind selectarea și evaluarea propunerilor de proiecte de dezvoltare regională.
  • Nestabilirea în cadrul primului apel de propuneri a condițiilor obligatorii privind existența documentației tehnice la proiectele depuse,
  • Executarea unor lucrări care nu erau inițial prevăzute în cererile de finanțare și nu formau obiectivele proiectului au generat utilizarea suplimentară a mijloacelor FNDR;
  • Întocmirea necorespunzătoare a proiectelor tehnice elaborate au provocat impedimente la realizarea în termenele stabilite a proiectelor și au afectat calitatea lucrărilor executate, precum și utilizarea eficientă a mijloacelor din FNDR.
  • Relațiile de parteneriat n-au fost dezvoltate suficient, ca urmare proiectele incluse în Documentul unic de program pentru anii 2010-2012 care urmau a fi cofinanțate cu suportul partenerilor străini, cât și acelor locali, nu s-au soldat cu rezultatele scontate.
  • Capacitatea redusă a instituțiilor abilitate de a însuși integral resursele alocate din FNDR, a generat nevalorificarea în anul 2011 a mijloacelor în sumă de 11,3 mil. lei;
  • Evaluarea și monitorizarea proiectelor deși s-a bazat pe proceduri și instrumente elaborate însă n-a fost destul de eficientă;
  • Beneficiarii de proiecte nu în toate cazurile se conformează la condițiile stabilite în cererile de solicitare a finanțării, precum și în Acordurile de parteneriat;
  • Conlucrarea și coordonarea activităților în cadrul proiectelor între autoritățile administrației publice locale, Agențiile de Dezvoltare Regională și Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor nu în toate cazurile este eficientă și necesită îmbunătățire;
  • Cadrul normativ și cel regulator intern nu prevăd exhaustiv modalitatea de transmitere a bunurilor obținute în procesul derulării proiectelor de dezvoltare regională;
  • Cadrul juridic actual denotă existența unor divergențe între actele normative privind restituirea garanției pentru bună execuție a lucrărilor.

Pentru a reducere riscurile identificate și de a asigura impactul scontat, sunt necesare măsuri de remediere a deficiențelor, de consolidare a capacităților instituționale, precum și de gestionarea eficientă a mijloacelor alocate atât din Fondul național pentru dezvoltare regională, cât și din alte surse financiare, inclusiv prin identificarea unor soluții optime de îmbinare a principiilor transparenței, economicității și eficacității.

Constatările auditului regularităţii efectuat la Agenţiile de Dezvoltare Regională

Agențiile de Dezvoltare Regională: Nord, Centru și Sud (ADR) reprezintă instituții publice necomerciale, subordonate Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor (MDRC). Acestea au fost create în temeiul Legii nr.438-XVI din 28.12.2006, având misiunea de a implementa Strategiile de dezvoltare și Planurile operaționale regionale. Rolul ADR este de a contribui la dezvoltarea durabila si echitabila a regiunilor prin înlăturarea disparității si dezechilibrului dintre zonele regiunilor.

În vederea implementării politicii de dezvoltare regională în regiunile de dezvoltare Nord, Centru și Sud, în conformitate cu priorităţile stabilite în documentele de politici, în perioada auditată, prin intermediul Fondului național pentru dezvoltare regională (FNDR) ADR le-au fost alocate mijloace în valoare totală de 283,6 mil. lei, din care 272,2 mil. lei destinate implementării proiectelor de dezvoltare regională și 11,4 mil. lei destinate cheltuielilor operaționale ale acestora. Adițional, Guvernul Republicii Federative Germania, prin intermediul Agenției de Cooperare Internațională a Germaniei, a oferit alocații ADR pentru inițierea a 5 proiecte investiționale de dezvoltare regională în valoare totală de 54 mil. lei.

Verificările efectuate la ADR Nord, Sud şi Centru (perioada de gestiune 2011-2012) au relevat neconcordanțe în statutul juridic al acestora, aspecte problematice ce țin de evidența contabilă. Nu a fost expusă structura surselor de finanţare, conturile și metodologia înregistrărilor aferente subvențiilor și finanțărilor cu destinație specială, în Politicile de contabilitate elaborate. Au fost constatate un șir de iregularități la transmiterea activelor formate în urma implementării proiectelor de dezvoltare regională către beneficiari, abateri de la normele regulatorii în procesul de organizare și desfășurare a procedurilor de achiziţii publice, acestea condiționând următoarele situații:

  • Neconcordanțe între modul de finanțare a ADR din alocații de la bugetul de stat și în cazul autonomiei financiare, care presupune un alt mod de finanțare, de ținere a evidenței contabile, de raportare financiară.
  • Reflectarea eronată a mijloacelor FNDR în Rapoartele privind executarea bugetului instituției publice din contul cheltuielilor de bază pentru anii 2011-2012, prezentate de către MDRC, cheltuielile fiind majorate cu 218,6 mii lei, și, respectiv, cu 215,8 mii lei, condiționat de formarea soldurilor de către ADR din contul mijloacelor transferate de la bugetul de stat și neutilizate în anii respectivi.
  • Iregularități la desfășurarea procedurilor de achiziţii publice, care se exprimă prin neasigurarea de către grupurile de lucru pentru achiziții a principiilor de concurență, transparență, fiind declarați câștigători unii operatori economici, în cazurile în care aceștia nu întruneau în totalitate condițiile de calificare, în consecință nefiind asigurată economicitatea achizițiilor desfășurate, fiind încheiate contracte de achiziții cu cheltuieli mai mari cu 3,8 mil. lei, în rezultatul organizării repetate a unor proceduri de achiziții în care același ofertant câștiga licitația, dar cu prețuri deja mai mari, precum și în urma nedivizării pe loturi a achiziției publice după cum a fost recomandat de către Î.S. ,,Serviciul de Stat pentru Verificarea și Expertizarea Proiectelor și Construcțiilor".
  • Neaplicarea sancțiunilor de penalizare de către ADR Sud față de unii operatori economici ce nu și-au onorat angajamentele contractuale, care urmau să constituie 161,8 mii lei.
  • Abordări diferite la contabilizarea și raportarea unor elemente de activ și pasiv, în special ale activelor pe termen lung și a capitalului secundar, care au generat abateri de la cadrul legal, aferent evidenței contabile și raportării financiare.
  • Neînregistrarea în evidența contabilă a activelor formate în urma implementării proiectelor de dezvoltare regională și transmise primăriei com. Vatici în valoare de 3 mil.lei, din cauză că bunurile formate aparțin mai multor beneficiari, iar întreprinderea care urma a fi fondată pentru a gestiona bunurile respective n-a fost creată în termenul stabilit. De asemenea, n-au fost înregistrate în evidența contabilă bunuri în valoare de 1,5 mil.lei, transmise întreprinderii municipale de către Consiliului orășenesc Hîncești, deoarece întreprinderea respectivă nu dispunea de actul de primire-predare a bunurilor respective, conform deciziei Consiliului.
  • Primăria or. Telenești a transmis neregulamentar bunuri în valoare de 5,1 mil. lei întreprinderii municipale, fără ca valoarea acestora să fie depusă în capitalul social al întreprinderii. Această situație este cauzată de faptul că, primăria a transmis bunurile respective cu titlu gratuit, fără ca să prevadă depunerea acestora în capitalul social, totodată, primăria neraportând valoarea acestor bunuri la decontările cu părțile legate. Corespunzător, primăria or. Orhei după transmiterea bunurilor în valoare de 1,9 mil. lei Î.M. ,,Servicii Comunal-Locative Orhei" a decontat neregulamentar valoarea acestora, fără ca să fie reflectate la decontările cu părțile legate.
  • ADR Centru, la 13.09.2012, a transmis Consiliului raional Călărași Stația de epurare, construită în cadrul proiectului, cu valoarea de 25,5 mil. lei. Deși stația a fost pusă în funcțiune la 13.07.2012, bunurile aferente nu erau transmise utilizatorului - Î.M. ,,Gospodăria Comunal - Locativă" or. Călărași nici la 01.02.2013. Cu toate că este Decizia Consiliului raional de transmitere a stației de iepurare Primăriei, ultima refuză să înregistreze și să transmită stația vizată întreprinderii municipale, justificând că în funcționarea acesteia sunt deficiențe și până la înlăturarea acestora Primăria nu va accepta înregistrarea stației.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY