Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Evaluarea sistemului facilităților fiscale și vamale

  • 29.07.2016
  • 1431

Prezentare

Înregistrare video

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 29 iulie curent Raportul de audit asupra conformității asociat auditului de performanță al sistemului facilităților fiscale și vamale.

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a realizat auditul de conformitate asociat auditului de performanță al sistemului facilităților fiscale și vamale, avînd ca scop evaluarea conformității și eficienței sistemului facilităților fiscale și vamale.

Facilitățile fiscale și vamale reprezintă suma impozitului sau taxei ne vărsate la buget. Scopul facilităților fiscale și vamale este sprijinirea unui anumit grup de contribuabili sau a unui anumit tip de activitate, constituind o derogare de la sistemul impozitelor și taxelor de stat, care micșorează veniturile real achitate în buget. În perioada auditată, facilitățile fiscale și vamale au avut un efect semnificativ asupra veniturilor statului constituind peste o treime din bugetul public național.

Deși, în Republica Moldova sistemul facilităților fiscale și vamale, nu este definit printr-un act normativ, echipa de audit a schițat interacțiunea participativă a instituțiilor implicate în procesul de administrare a facilităților fiscale și vamale. Astfel, instituțiile implicate în sistemul facilităților fiscale și vamale sînt:

  • Ministerul Finanțelor, care, în calitate de instituție care elaborează și asigură implementarea politicii bugetar-fiscale, exercită dirijarea metodologică a activității Serviciului Fiscal de Stat și Serviciului Vamal în administrarea facilităților fiscale și vamale fără ingerințe în activitatea acestora;
  • Ministerul Economiei, care, în calitate de autoritate publică centrală este abilitată să promoveze politica economică a statului, să avizeze și să prezinte propuneri privind formarea și exercitarea bugetului de stat, să elaboreze și să înainteze propuneri privind modificarea sistemului de impozitare etc;
  • Serviciul Fiscal de Stat, care, în calitate de sistem centralizat de organe fiscale, exercită atribuțiile de administrare fiscală;
  • Serviciul Vamal, care, în calitate de autoritate publică de specialitate, exercită conducerea administrării vamale;
  • Consiliul Concurenței, care, în calitate de autoritate de concurență națională, este abilitat cu atribuții de autorizare, monitorizare și raportare a ajutorului de stat parte componentă a căruia sînt și facilitățile fiscale și vamale.

Alte instituții publice care participă în procesul de administrare a facilităților fiscale: Casa Națională de Asigurări Sociale, Compania Națională de Asigurări în Medicină, Autoritățile publice locale, care în calitate de autorități publice autonome gestionează respectiv sistemul public de asigurări sociale, sistemul public de asigurări medicale, precum și veniturile bugetelor unităților administrativ teritoriale  din Republica Moldova.

În calitate de participanți ai sistemului facilităților fiscale și vamale sînt  beneficiarii, care pot fi  orice persoană fizică sau juridică independentă, angajată într-o activitate economică ce constă în oferirea de bunuri sau servicii pe o piață și care beneficiază de ajutor de stat (facilități fiscale și vamale).

Facilitățile fiscale și vamale sînt definite ca o derogare de la structura normală de impozitare, care scad veniturile statului și au un impact semnificativ asupra finanțelor statului în întregime. Valoarea facilităților fiscale și vamale acordate de stat pentru anii 2011-2015 (a celor cuantificate și raportate de administratori) este echivalentă cu aproximativ 57,4 mld. lei. Doar pentru anul 2015, suma acestora este de circa 14,7 mld. lei, ceea ce constituie peste 48% din cheltuielile bugetului de stat executate în același an (30,1 mld. lei), acesta fiind cel mai înalt nivel din ultimii 5 ani.

De asemenea, în contextul semnificației valorii și impactului facilităților fiscale și vamale asupra veniturilor bugetului public național, auditul menționează că, circa 50 tipuri de facilități fiscale și vamale sînt aplicate constant pentru o perioada mai mare de 19 ani, fără a fi operate modificări, revizuiri, sau ajustări de rigoare.

Totodată, ca pondere în Produsul Intern Brut, facilitățile fiscale și vamale constituie 12,1% și respectiv, 37,1% - ca pondere în Bugetul Public Național, iar în bugetul de stat și bugetele unităților  administrativ-teritoriale - circa 50,9%. 

Facilitățile fiscale și vamale, în principal, au fost evaluate de audit din punct de vedere al responsabilității: ce informații privind facilitățile servesc ca temei pentru luarea deciziilor la elaborarea politicilor bugetar -fiscale; ce informații sînt disponibile privind valoarea facilităților administrate de unii responsabili de acest proces; costurile și impactul, precum și modul în care acestea sînt raportate. În temeiul rezultatelor activităților de audit desfășurate, se relevă că facilitățile fiscale, care de fapt reprezintă venituri nevărsate la buget ce urmează a fi utilizate de beneficiarii acestora în scopurile aprobate, ca parte a sistemului de management financiar al statului nu asigură un mod corespunzător de guvernare în concordanță cu semnificația lor economică.

Mai mult decît atît, calitatea procesului de planificare și fundamentare a cuantumului facilităților fiscale și vamale este afectată de lipsa procedurilor și de nestabilirea responsabilităților aferente acestei etape pentru fiecare autoritate publică implicată legal în acest proces în corespundere cu prevederile legale.

Creșterea continuă a volumului facilităților fiscale și vamale în ultimii cinci ani se datorează extinderii spectrului facilităților acordate care, la finele anului 2015 au constituit 105 tipuri de scutiri de taxe și impozite. Astfel, în ultimii ani numărul facilităților a sporit, fiind înregistrată și tendința de majorare a volumului total al acestora. Evoluția în cauză este în contradicție cu prezența și creșterea evolutivă a deficitului bugetar, precum și a evoluției datoriei de stat. Mai mult, diversificarea facilităților aplicate condiționează creșterea nivelului altor impozitări.

De asemenea, auditul confirmă că, instituțiile abilitate cu dreptul de administrare a facilităților fiscale și vamale nu monitorizează conform procesul de executare a facilităților fiscale și vamale, iar funcționalitatea сontroalelor acestora este limitată de neaplicarea în deplină măsură a tuturor instrumentelor legale de care dispun.

Pe de altă parte, datele raportate de Ministerul Finanțelor privind volumul facilităților fiscale și vamale nu acoperă toate facilitățile utilizate de beneficiari. În plus, nu toate valorile sînt cuantificate și, din această cauză, corectitudinea și plenitudinea procesului de raportare sînt afectate, părților interesate nefiindu-le oferite date complete și fidele referitor la valoarea sau mărimea facilităților utilizate de beneficiari. Astfel, neconformarea raportării depline de către Ministerul Finanțelor a facilităților fiscale și vamale constituie  cu circa 5762,8 mil. lei mai puțin decît datele deținute de organele vamale și fiscale, astfel nu se asigură veridicitatea și plenitudinea datelor prezentate Parlamentului și publicului larg vizînd costurile reale ale facilităților fiscale și vamale.

O imagine mai reală și concludentă a situației actuale în ceea ce privește facilitățile respective ar putea fi obținută prin efectuarea unei inventarieri totale, cu codificarea fiecărui tip de facilitate, precum și cu elaborarea unui nou fоrmat de raportare al acestora.

 Nu există încă planuri de monitorizare și de îndeplinire a obiectivelor facilităților propriu-zise, stabilite la data aprobării legale a acestora. Nici o autoritate centrală nu are ca sarcină exhaustiv determinată evaluarea impactului economico-social al facilităților fiscale și vamale.  Concomitent, Ministerul Finanțelor, care este responsabil de monitorizarea facilităților fiscale și vamale, nu a asigurat efectuarea analizelor impactului acordării facilităților fiscale și vamale, ci s-a limitat doar la generalizarea și sistematizarea informațiilor la nivel de costuri ale acestora. 

Concomitent, auditul denotă că:

·         măsurile aplicate de Serviciul Vamal nu asigură în totalitate monitorizarea bunurilor care cad sub tratamentul tarifar favorabil prin utilizarea facilităților fiscale și vamale la importul mărfurilor în funcție de destinația lor finală;

·         carențele cadrului normativ-legal privind clasificarea activelor materiale pe termen lung, destinate includerii în capitalul social, au cauzat importul și introducerea în capitalul social a diferitor bunuri, care nu întrunesc criteriile de utilizare: fabricarea produselor, prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor;

·         creșterea rețelei de magazine duty-free, prin amplasarea acestora înainte de punctul de сontrol al pașapoartelor în zona de intrare pe teritoriul Republicii Moldova, deschiderea acestora în zonele temporar neсontrolate de autoritățile constituționale, precum și deschiderea unui magazin duty-free între malul drept și cel stîng al Nistrului au determinat majorarea facilităților fiscale și vamale de la 244,6 mil. lei în anul 2011 pînă la 904,2 mil. lei în anul 2015;

·         scutirea agenților economici din raioanele de est ale Republicii Moldova de la plata tuturor drepturilor de import în anul 2015 a însumat 1606,0 mil. lei, totodată, nefiind diminuat sau exclus riscul, că mărfurile respective nu vor fi reintroduse pe teritoriul Republicii Moldova;

·         lipsa unor instrumente pentru identificarea deplină, corectă și operativă a beneficiarilor de facilități fiscale, precum și a volumului facilităților acordate, a condiționat neraportarea de către Serviciul Fiscal de Stat a facilităților fiscale acordate serviciilor financiare în sumă de 2192,2 mil. lei în anul 2015;

·         instrumentele de care dispun Serviciul Vamal și Serviciul Fiscal de Stat nu oferă o garanție cu privire la respectarea de către beneficiari a condițiilor necesare de beneficiere de facilități fiscale și vamale. Efectuarea auditurilor post-vămuire cu o întîrziere de 3-4 ani după importul și repartizarea bunurilor în calitate de ajutor umanitar nu asigură relevanța acestor măsuri.

În opinia Curții de Conturi, eficiența socială a facilităților fiscale și vamale semnificative ar trebui evaluată în mod regulat. În acest sens, ar trebui stabilite obiective de performanță pentru beneficiarii facilităților în același mod, ca și în cazul împrumuturilor sau creditelor, cu monitorizarea și raportarea lor. Acest lucru ar îmbunătăți transparența politicii de acordare și utilizare a facilităților.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze semestrial Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY