Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea banilor publici în raionul Ungheni

  • 30.06.2016
  • 546

Prezentare

Înregistrare video

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 30 iunie curent Raportul auditului conformității exercițiului bugetar în cadrul entităților publice locale din raionul Ungheni pe anul 2015.

Raionul Ungheni are o suprafață totală de 108,3 mii ha, din care 50,1mii ha constituie terenuri cu destinație agricolă, 22,9 mii ha - terenurile fondului silvic, 2,7 mii ha - terenurile fondului apelor și alte terenuri -32,6 mii ha. Populația totală, conform datelor recensămîntului din anul 2014, constituie 107,7 mii locuitori, din care 35,3 mii - populația urbană și 72,4 mii - populația rurală. Organizarea administrativă a raionului cuprinde 33 de primării cu 12 sate, 19 comune și 2 orașe (Ungheni și Cornești).

În perioada supusă auditului, din bugetele UAT ale raionului Ungheni au fost finanțați - 328 de ordonatori secundari/terțiari de credite, inclusiv instituții: preșcolare - 52; de învățămînt primar - 4; învățămînt secundar general - 45; învățămînt neatribuit altor grupe - 47; biblioteci - 51; muzee - 3; case de cultură și cluburi - 60; alte instituții - 66 etc.

Scopul misiunii de audit a fost: verificarea respectării de către autoritățile administrației publice locale (în continuare - AAPL) din raionul Ungheni a prevederilor actelor normative în procesul bugetar; verificarea corespunderii cadrului normativ și analitic procedurilor de evaluare, planificare și administrare a impozitelor/taxelor locale, precum și de planificare, executare și raportare a cheltuielilor bugetare. 

Veniturile de bază a bugetelor  UAT (de nivelul I și II) s-au diminuat semnificativ în 2015 față de 2014 (cu 33,2 mil.lei), transferurile din bugetul de stat s-au majorat cu 22,5 mil.lei, fapt ce a condus la  diminuarea cu 10,7 mil.lei a gradului de acoperire a cheltuielilor APL pe seama veniturilor proprii.

Eforturile depuse, atît de către APC cît și de AAPL, în vederea asigurării autonomiei financiare a UAT (inclusiv prin modificările regulamentare) nu și-au atins scopul scontat, totodată majorîndu-se gradul de dependență a UAT de transferurile de la bugetul de stat.

Bunurile imobiliare nu au fost reevaluate corespunzător de către Î.S. „Cadastru", ce duce la creșterea decalajului dintre valoarea estimată și prețurile de piață, efectul fiind diminuarea veniturilor bugetare rezultate din exercitarea dreptului de proprietate. Evaluarea fondului locativ (apartamentelor, caselor de locuit) în orașul Ungheni, în scopul impozitării, a fost efectuată în 2004 (cu 11 ani în urmă). Ca urmare a neevaluării și nestabilirii statutului fondului locativ neprivatizat, APL or. Ungheni nu a beneficiat de posibilitatea de a obține venituri suplimentare de 43,5 mii lei. De menționat că pentru 2015 primăria or. Ungheni a planificat venturi la impozitul pe bunurile imobiliare în sumă de 1923,3 mii lei, real fiind executate în sumă de 1684,2 mii lei, sau la nivel de 87,5%.

În cadrul elaborării bugetului pentru anul 2015, primăria or. Ungheni a prezentat spre aprobare date contradictorii. În informația prezentată a fost  indicat un număr total de 45 de unități de transport, însă reieșind din datele primăriei Ungheni și din numărul de unități de transport indicate în licențele prezentate (valabile pînă în 2017), numărul unităților de transport a variat, fiind de 2 ori mai mare, față de cele declarate de agenții economici. Lipsa unui cadru regulator de interacțiune eficientă cu IFS, care ar permite APL din or. Ungheni să monitorizeze numărul efectiv al mijloacelor de transport (cu pînă la 8 locuri), condiționează riscul de transportare ilicită a călătorilor.

În cadrul misiunii de audit au fost depistate mai multe nereguli, care se exprimă prin: 

ü  lipsa de сontrol și monitorizarea ineficientă din partea AAPL de nivelul II, ceea ce a cauzat diminuarea nejustificată a transferurilor cu destinație speciala destinate învățămîntului și complementar (extrașcolar), școli sportive (2,3 mil.lei);

  •  admiterea redistribuirii mijloacele financiare obținute din defalcările de la taxa de folosire a drumurilor, contrar cadrului normativ pentru alte scopuri decît cele prevăzute regulamentar (1,8 mil.lei), precum și repartizarea neconformă a altor mijloace financiare alocate din componenta raională (1,7 mil.lei);
  •  neasigurarea utilizării regulamentare a mijloacelor bănești rezultate din vînzarea terenurilor proprietate publică a UAT, în corespundere cu destinația prevăzută de cadrul legal (2,9 mil.lei); neasigurarea utilizării conforme a veniturilor obținute din aplicarea amenzilor pentru contravențiile stabilite în traficul rutier;
  •  admiterea plăților suplimentate și neconforme la retribuirea muncii (2,1 mil.lei, inclusiv 1,6 mil.lei în baza contractelor de muncă atribuite la alte articole decît retribuirea muncii);
  • neconformarea la cadrul de proceduri regulamentare și de transparență în procesul achizițiilor publice, ceea ce a condiționat iregularități ce țin de: neelaborarea planurilor de achiziții publice de bunuri, lucrări și servicii; divizarea achizițiilor de bunuri și lucrări (4,0 mil.lei); neprezentarea dărilor de seamă privind contractele de achiziție publică de valoare mică (2,0 mil.lei);
  • gestiunea neconformă a mijloacelor destinate investițiilor/reparațiilor capitale, care a generat nereguli de tipul: executarea lucrărilor în lipsa expertizării în modul stabilit a devizelor de cheltuieli (24,4 mil.lei); neasigurarea perceperii garanției de bună execuție în mod regulamentar ( 2,5 mil.lei); contractarea lucrărilor și bunurilor fără acoperire financiară (2,1 mil.lei);
  • managementul financiar-contabil, exprimat prin înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, au determinat raportarea eronată a unor situații financiare (2,8 mil.lei);
  • neasigurarea înregistrării regulamentare la organul cadastral a drepturilor asupra bunurilor imobile (244 de bunuri imobile în valoare totală de 226,2 mil.lei, precum și a terenurilor aferente acestora); neînregistrarea integrală la organul cadastral a 12 conducte de gaze (85,6 mil lei) și a unui apeduct (38,7 mil lei);
  • neevaluarea și neînregistrarea în evidență a terenurilor aferente construcțiilor/imobilelor publice (553,5 mil.lei); necontabilizarea regulamentară a altor valori patrimoniale (apeducte, imobile - peste 23,0 mil.lei);
  • administrarea vicioasă a terenurilor împădurite sau aflate sub vegetație forestieră, în lipsa unui regim silvic performant și a amenajamentelor silvice, condiționată de lipsa unor prevederi legale specifice acestui domeniu;
  • neelaborarea principiilor de gestiune economică argumentată și a indicatorilor bazați pe rezultate, inclusiv de cost-eficiență, privind patrimoniul transmis în gestiune economică, a generat:

-       transmiterea neregulamentară a patrimoniului în gestiunea întreprinderilor municipale (7,2 mil.lei); neînregistrarea conformă la organul cadastral a patrimoniului transmis întreprinderilor (37 imobile în valoare de peste 14,6 mil lei);

-       neasigurarea evidenței conforme și raportarea eronată a patrimoniului public (10,0 mil.lei), transmis în gestiune întreprinderilor municipale și instituțiilor medico-sanitare publice;

-       înregistrarea de către întreprinderile municipale a pierderilor în sumă totală de 12,4 mil.lei, ca urmare a activității operaționale ineficiente;

Managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării și ținerii evidenței contabile, precum și raportarea situațiilor financiare potrivit normelor stabilite, constatîndu-se înregistrări neconforme ale operațiunilor financiare, ca urmare fiind raportate eronat situațiile financiare și patrimoniale.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY