Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea patrimoniului public în raionul Ungheni

  • 30.06.2016
  • 511

Prezentare

Înregistrare video

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 30 iunie curent Raportul auditului gestionării patrimoniului public în cadrul entităților publice locale din raionul Ungheni pe anul 2015.

Raionul Ungheni are o suprafață totală de 108,3 mii ha, din care 50,1mii ha constituie terenuri cu destinație agricolă, 22,9 mii ha - terenurile fondului silvic, 2,7 mii ha - terenurile fondului apelor și alte terenuri -32,6 mii ha. Populația totală, conform datelor recensământului din anul 2014, constituie 107,7 mii locuitori, din care 35,3 mii - populația urbană și 72,4 mii - populația rurală. Organizarea administrativă a raionului cuprinde 33 de primării cu 12 sate, 19 comune și 2 orașe (Ungheni și Cornești).

Un rol important în economia țării îi revine conformității gestionării patrimoniului public în cadrul APL, avînd ca scop consolidarea disciplinei financiare și sporirea eficienței utilizării fondurilor publice.

Analiza și evaluarea sarcinilor și activităților la toate etapele procesului de administrare și gestionare a patrimoniului public de către AAPL din raionul Ungheni, în exercițiului bugetar 2015, au evidențiat anumite probleme și deficiențe, majoritatea din ele fiind generate de: nerespectarea de către AAPL a principiilor bunei guvernări a activelor economice (inclusiv a fondurilor imobiliare); ambiguitățile cadrului legislativ-normativ cu privire la responsabilizarea persoanelor cu funcții de conducere pentru administrarea defectuoasă a patrimoniului public; lipsei unor prevederi explicite pentru AAPL privind modalitatea evidenței conforme a patrimoniului public și raportării veridice a situațiilor patrimoniale; necunoașterea prevederilor legale în domeniul financiar-contabil sau interpretării eronate a unor prevederi etc.

Potrivit constatărilor de audit, înregistrarea neconformă a operațiunilor economice; efectuarea necorespunzătoare a inventarierii anuale a patrimoniului au dus la faptul că, din 25 conducte de apă din raion (finalizate și aflate în curs de execuție) în valoare totală de 68,9 mil.lei (la situația de 01.01.2016), 2 apeducte cu valoarea totală de 21,8 mil.lei (sau 35% din valoarea tuturor apeductelor) nu au fost contabilizate.

La finele anului 2015, autoritățile publice (AP) nu a transmis primăriei or. Ungheni costul investițiilor capitale (reparația unei străzi) în valoare de 1,7 mil.lei, fiind admisă decontarea valorii acestora la cheltuielile bugetare ale instituției, fără întreprinderea măsurilor de rigoare în vederea majorării valorii patrimoniului public nou creat;

Managementul contabil neadecvat din cadrul AP și indisciplina executorie au condiționat (2015) denaturări semnificative în raportarea situațiilor financiare și patrimoniale. Astfel:

-           soldul cheltuielilor bugetare pentru investiții capitale (contul 203) este majorat eronat cu suma totală de 908,0 mii lei, din care 536,9 mii lei, utilizate pentru proiectările lucrărilor „Complexului chirurgical Ungheni", care, din lipsa surselor de finanțare pentru edificarea obiectului în cauză, s-au dovedit a fi inutile, ceea ce denotă o administrare neeconomicoasă a banilor publici;

-           la alte mijloace fixe a fost raportată suma totală de 897,7 mii lei, care în realitate sînt contribuțiile CR la reparațiile și construcțiile unor obiecte deja finalizate și date în exploatare, care regulamentar urmau a fi transmise AAPL de nivelul I pentru majorarea valorii fondurilor publice. Majorat a fost raportată valoarea construcțiilor speciale și a altor mijloace fixe, respectiv, cu 467,6 mii lei și cu 119,1 mii lei, totodată cu sumele menționate fiind diminuată valoarea clădirilor, mașinilor și utilajelor;

Lipsa în contabilitatea fondatorilor ÎM și IMSP a evidenței analitice a investițiilor pe termen lung în părți nelegate și în părți legate a condiționat raportarea eronată a situațiilor financiare cu suma totală de 10,0 mil.lei.

Contraperformanța managementului (monitoringului) în cadrul procesului de contabilizare a valorii bunurilor deținute și lipsa unor prevederi explicite în acest scop, au condiționat faptul că entitățile publice din raion nu au evaluat și nu au înregistrat în evidență terenurile aferente construcțiilor publice, care numai în cadrul UAT de nivelul I constituie circa 2142,5 ha și valorează  minimum 553,5 mil.lei;

24 primării administrează 3995,7 ha terenuri împădurite (sau aflate sub vegetație forestieră) în lipsa unui regim silvic performant și a amenajamentelor silvice; a cadastrului forestier și a granițelor între proprietăți; a specialiștilor în silvicultură etc. Prin urmare, aceste terenuri cu certitudine sînt supuse riscului de a fi defrișate parțial sau total, înstrăinate ilicit etc. și, respectiv, de a dispărea ca fond silvic local. Totodată, lipsa unei legislații speciale a administrării terenurilor aflate în afara fondului silvic de stat, nu asigură implementarea prevederilor art.11 alin.(1) din Codul silvic , care specifică, că „administrarea fondului forestier și cinegetic este prerogativa statului".

Ca urmare a deficiențelor și inacțiunilor unor APL în procesul de inventariere a bunurilor imobile proprietate a UAT și a statului, neconformării acestora la cerințele HG nr. 162 din 19.02.2004, precum și urmare a unor inventarieri formale, un șir de bunuri edificate din contul banilor publici nu au fost identificate și contabilizate corespunzător (pe un eșantion de 7 primării, în valoare de circa 1,2 mil.lei).

Pe marginea constatărilor de audit, instituțiilor publice le-au fost dispuse un șir de recomandări, ultimele raportînd pe parcursul desfășurării auditului despre măsurile întreprinse, soldate cu contabilizarea și majorarea valorii patrimoniului public din UAT cu circa 20,1 mil.lei , încasarea unor venituri calculate în cadrul auditului de 148,9 mii lei; rectificarea erorilor contabile în sumă de circa 11,0 mil.lei etc.

Lipsa de сontrol și managementul neadecvat din partea AAPL, precum și reglementarea insuficientă a activității întreprinderilor fondate, a generat înrăutățirea situației economice-financiare la toate ÎM a căror fondatori sînt AAPL din raion. Ca urmare (în 2015) 52% din ÎM au raportat ca rezultat al activității economice-financiare pierderi în sumă totală de 12,4 mil.lei, iar 5 ÎM (din totalul de 6), a căror fondator este CO Ungheni, au raportat pierderi de 11,9 mil.lei, acestea majorîndu-se față de anul precedent (2014) cu 4,1 mil.lei.

Contrar prevederilor legale, patrimoniul gestionat de către ÎM „Servicii-Comunale Ungheni”, în valoare de 7,2 mil.lei, nu este însoțit de actul de primire-predare, aprobat de către fondatorul și administratorul întreprinderii, totodată nefiind stabilit modul și condițiile de remunerare a ultimului, aceasta invocînd o atitudine iresponsabilă din partea CO Ungheni în gestionarea patrimoniului public.

În pofida recomandărilor auditului precedent (efectuat la ÎM ), reglementările din statutele ÎM nu au fost ajustate la prevederile legislației în vigoare, acestea continuînd să genereze premise fondatorilor de a se eschiva de la responsabilitățile aferente unei gestionări conforme/prudente a patrimoniului public, în detrimentul comunității în ansamblu.

Contrar prevederilor legale, AAPL nu au asigurat înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra 240 de bunuri imobile în valoare totală de 207,6 mil.lei, precum și a terenurilor aferente acestora;

12 conducte de gaze în valoare totală de 85,6 mil.lei și a un apeduct cu valoarea de 38,7 mil.lei, care se află la evidența în contabilitatea AP nu sînt înregistrate la OCT;

Primăria or. Ungheni, a înregistrat la OCT terenurile aferente, fără a indica 4 imobile de pe acesteia în valoare totală de 18,6 mil.lei. Totodată, conform deciziei CO Ungheni și a actului de primire-predare, un edificiu în valoare de 4,6 mil.lei a fost transmis CNAS în 2005, însă, la situația din 31.12.2015, primăria a raportat valoarea acestuia în bilanțul contabil, totodată necalculînd plata de locațiune pentru ultimii 3 ani (2013-2015) în sumă totală de 221,7 mii lei;

Consiliul orășenesc Ungheni nu a asigurat înregistrarea la OCT a drepturilor de proprietate asupra imobilelor transmise ÎM fondate (în total 37 imobile în valoare de peste 14,57 mil.lei).

Nedelimitarea terenurilor publice și private, nu permite auditului să exprime o opinie veridică asupra asigurării calculării și încasării integrale a plăților, pentru folosirea terenurilor proprietate publică ale UAT, iar prezența în evidența unor primării a soldurilor neachitare la plățile funciare, precum și a altor deficiențe constatate de audit, denotă existența unor rezerve nevalorificate la acest capitol;

Lipsa unor reglementări, referitor la organizarea evidenței contabile a plăților provenite din gestionarea terenurilor proprietate publică, precum și inexistența în cadrul primăriilor a unui program informațional de date, nu asigură o evidență amplă și veridică a calculării și încasării plăților funciare. Ca urmare numai contabilitatea primăriei Ungheni nu a inclus în evidență și, respectiv, în raportul financiar (la 31.12.2015) plățile agențiilor economici pentru arenda terenurilor (folosirea terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate) în sumă de minimum 184,0 mii lei și maximum 736,1 mii lei. Totodată, folosirea terenurilor aferente construcțiilor în lipsa unor contracte de arendă a lipsit primăria or. Ungheni (2015) de venituri estimate la suma de 148,9 mii lei (acestea fiind achitate pe parcursul auditului).

 

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008. 

 

 

 

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY