Actualizat: Sîmbătă, 04 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Impactul financiar rezultat din politica tarifară a companiei „Moldtelecom”

  • 15.04.2013
  • 545

În cadrul şedinţei din 15 aprilie 2013 Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului performanței privind impactul financiar rezultat din politica tarifară a S.A. „Moldtelecom". 

La şedinţă au fost prezenţi Dona Şcola, vice-ministrul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Svetlana Sagaidac, consultant principal al Comisiei parlament6are economie, buget şi finanţe, Sergiu Sîtnic, directorul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, Vitalie Iurcu, directorului general al S.A."Moldtelecom", Galina Jereghi, director financiar al S.A."Moldtelecom" şi  alte persoane cu funcţii de răspundere.

Misiunea de audit a avut drept scop evaluarea reglementărilor politicilor tarifare în perioada anilor 2011-2012, a mecanismelor și procedurilor aplicate de către S.A. „Moldtelecom", relevanța implementării acestora, precum și de a identifica dificultățile și a analiza cauzele ce au generat unele imperfecțiuni. 

Informaţie generală

Obiectivul general al auditului a constat în determinarea  faptului dacă rezultatul politicii tarifare aplicate de S.A. „Moldtelecom" au avut un impact benefic asupra rezultatelor financiare. Astfel, în cadrul auditului la S.A. „Moldtelecom" a fost evaluată situația economico-financiară, rezultată din aplicarea tarifelor pentru serviciile prestate, evaluarea eficienței serviciilor acordate și a  măsurilor întreprinse pentru realizarea obiectivelor propuse, ținând cont de fiecare domeniu de  activitate ale societății:  telefonie fixă, telefonie mobilă,  IPTV şi servicii transport date. 

Comunicaţiile electronice reprezintă un domeniu important al economiei țării, dezvoltarea căruia asigură și dezvoltarea altor industrii complementare. În Republica Moldova veniturile domeniului comunicațiilor electronice dețin o cotă semnificativă în Produsul Intern Brut, care în anul 2011 a constituit 7,6%. Rolul important al S.A. „Moldtelecom" în acest domeniu este determinat de poziția de lider în acordarea serviciilor de telefonie fixă și serviciilor acces la internet în bandă largă și servicii de telefonie mobilă. Potrivit datelor Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), în anul 2011 S.A. „Moldtelecom" a deținut o pondere de 36% în totalul veniturilor realizate în domeniul comunicațiilor electronice,  înregistrând o cotă a investițiilor de 46,5%.

Neactualizarea strategiei de dezvoltare sectorială

Conform auditului, politicile statului în domeniul reglementării tarifare a serviciilor de comunicații electronice întrunesc indicatori și obiective pentru dezvoltarea domeniului comunicațiilor electronice, însă implementarea şi realizarea acestora sunt influiențate negativ de unii factori. Situația creată este determinată, în special, de lipsa strategiei actualizate a dezvoltării domeniului comunicațiilor electronice, realizarea căreia ar asigura obținerea și evaluarea rezultatelor.

Analiza obiectivelor, direcțiilor de acțiune și activităților de implementare ale Strategiei, cuprind o sistematizare depășită a datelor (perioada 1996-2004) și nu cuprind abordări caracteristice etapei actuale de dezvoltare a domeniului. Lipsesc indicatorii clari de monitorizare, necesarul și modalitățile de implimentare a Strategiei, sursele de finanțare,  nu sînt definite beneficiile dezvoltării sectorului, precum și nu este stabilit un cadru clar privind funcționarea  infrastructurii domeniului, care ar satisface pe termen lung, eficient și economic necesitățile în acest domeniu.

Neracordarea politicilor privind echilibrarea tarifelor la costuri

S.A. „Moldtelecom", în perioada verificată, a atins anumiți indicatori de performanță stabiliți în Direcțiile prioritare de dezvoltate ale societății în perioada anilor 2010-2014 și Planurile anuale de afaceri, înregistrând evoluții pozitive ale veniturilor realizate pentru serviciile de telefonie mobilă (134 %), servicii transport date și IPTV (122 %), interconectare cu operatorii locali, fiind determinate de majorarea numărului de abonați și a venitului mediu lunar per abonat.

În același timp, ca rezultat al neracordării politicilor statului privind echilibrarea tarifelor la costuri, precum și a tendințelor în orientarea consumatorilor către alte tipuri de servicii, s-au înregistrat diminuări ale veniturilor tarifare de la telefonia fixă (cu 53 mil. lei) și de la veniturile traficului internațional de sosire (cu 28 mil. lei), acestea fiind însoțite de diminuarea numărului de abonați, precum și a volumului de servicii, fapt determinat și de tendințele în acest domeniu.

Dinamica veniturilor şi cheltuielilor

Dinamica veniturilor aferente serviciilor acordate de către S.A. „Moldtelecom" este determinată de evoluția numărului de abonați a serviciilor respective. Datele indică că, numărul abonaților la telefonia fixă, în anul 2012, a fost în descreștere cu 4 mii abonați față de anul 2011. Totodată, numărul de abonați ai serviciilor transport date a sporit cu 15,7%, față de anul 2011, la finele anului 2012 numărul acestora constituind 285,3 mii datorită dezvoltării serviciilor IPTV, utilizarea tehnologiilor noi în oferirea de servicii,  dezvoltarea rețelei Max Fiber.

Analiza consumurilor și cheltuielilor relevă, că acestea au sporit în anul 2012 cu 100,4 mil. lei, față de anul 2011, ce a condiționat micșorarea profitului. Majorarea cheltuielilor a fost determinată, în special, de sporirea cheltuielilor materiale, care au fost generate preponderent de procurarea echipamentelor terminale.

Societatea a suportat cheltuieli în sumă de 50 mil. lei lei pentru acordarea înlesnirilor unor pături sociale ale populației cu venituri reduse, acestea fiind ca rezultat al executării unor ordine ale fostului Minister al Transporturilor și Comunicațiilor. În perioada supusă verificării societatea a suportat cheltuieli aferente transferurilor în Fondul republican şi fondurile locale de susţinere socială a populaţiei în sumă de 6,2 mil. lei, calculate din valoarea serviciilor de telefonie mobilă.  La acest capitol, se denotă o situație incertă privind nereglementarea în Legea comunicațiilor electronice a noțiunii "servicii aferente serviciilor de telefonie mobilă", lipsa căreia a generat, în anii 2011-2012, neacumularea veniturilor în valoare de 1,3 mil. lei  în Fondurile menționate. Totodată, se relevă că serviciile de interconectare în valoare de 53,4 mil.lei  sunt parte componentă a serviciului de telefonie mobilă, acordate utilizatorilor finali cestea fiind raportate de către S.A. "Moldtelecom" în Rapoartele statistice respective.

În scopul eficientizării activității și realizării obiectivelor strategice ale societății în anul 2010 a fost aprobat Planul optimizării managementului organizațional (2010-2014), fiind realizate în acest scop unele acțiuni de optimizare, ce au diminuat cheltuielile aferente întreținerii personalului cu 55,8 mil. lei. A fost diminuat numărului de muncitori cu 1393 unități și, respectiv, a fondului remunerării muncii pentru această categorie cu 24,9 mil. lei, concomitent fiind reprofilați muncitorii în categoria  specialiști și consultanți vânzări. În opinia auditului, societatea a optimizat cheltuielile aferente întreținerii personalului, în același timp reușind să sporească și salariul mediu, cel mai semnificativ spor înregistrându-se la unitățile de șefi de subdiviziuni și manageri cu 11,4%.

Reglementarea tarifelor

La capitolul reglementării tarifare se denotă că tarifele pentru unele servicii aplicate de către S.A. „Moldtelecom" sunt reglementate de ANRCETI, iar tarifele pentru alte servicii, sunt determinate și aprobate de către societate în mod independent, în conformitate cu Planurile și Politicile sale de dezvoltare. Astfel, politica tarifară la societate este determinată de Strategia acesteia în care sunt stabilite direcțiile prioritare de dezvoltare pentru anii 2010-2014, Planurile anuale de afaceri și Planurile de marketing, cuprinzând informații și scenarii privind evoluția/dezvoltării serviciilor în funcție de cerere, comportament concurențial, etc. Societatea își stabilește și modifică tarifele la serviciile de telefonie mobilă și transport date  pentru utilizatorii finali, în mod independent, politica de tarif în acest caz fiind una liberă și nesupusă reglementărilor externe.

Neorientarea tarifelor spre costuri la serviciile de telefonie fixă pentru utilizatorii finali a determinat înregistrarea pierderilor de la prestarea acestor servicii în sumă de 438,5 mil. lei. La momentul actual S.A. „Moldtelecom", pentru serviciile de telefonie fixă, aplică tarifele aprobate în anul 2003 prin Hotărârea Consiliului de Administraţie al Agenției.

La capitolul reglementării tarifelor pentru serviciile de telefonie mobilă și transport date, societatea se află în situația care se rezumă la neracordarea costurilor la perioadele anterioare de raportare financiară. Tarifele pentru aceste servicii sunt stabilite, inclusiv prin dimensiunea recuperării investițiilor și modernizării rețelelor prin echiparea acestora cu tehnologii moderne, aplicarea cărora, deocamdată determină obținerea unor rezultate negative.

Costurile fixe pentru serviciile de telefonie mobilă și transport date sunt reglementate prin ordinele directorului general, de care nu în toate cazurile se ține cont, societatea neracordând costurile fixe pentru serviciile de telefonie mobilă și transport date cu raportările financiare ale perioadelor stabilite.

În conformitate cu rapoartele financiare, serviciile de telefonie mobilă în anul 2011 au înregistrat rezultate operaționale negative, astfel încât acest domeniu de activitate al societății a generat pierderi, în anul 2011 acestea constituind 142,1 mil. lei.

În vederea asigurării unui management eficient pentru determinarea, aprobarea și aplicarea tarifelor în cadrul societății, auditul relevă necesitatea realizării și implementării fișelor de interacțiune între subdiviziunile societății, care ar determina clar circuitul de informație, predare și utilizare efectivă a datelor cu referire la costuri, actualizare, verificare și modificare a tarifelor. Actualmente, acest proces este administrat prin intermediul actelor conducerii societății, acestea necuprinzînd și nereflectînd integral procesul circuitului de informații.

În acelaș context, pentru o bună gestionare a tarifelor, minimizare a riscurilor aferente acestora și eficientizarea rezultatelor, procedurile sistemului de control intern în cadrul societății necesită a fi îmbunătățite.

În scopul realizării politicilor statului, asigurării transparenței și orientării tarifelor spre costuri, societatea a realizat raportarea financiară separată, delimitând unitățile de afaceri cu structurarea veniturilor și costurilor pe tipuri de servicii.  Auditul relevă, că societatea prin delimitarea Unităților de Afaceri, va aprecia  costurilor și implicit tarifele  pentru serviciile de telefonie fixă în conformitate cu Metodologia aprobată de Agenție, în acest sens.

Analizând practica internațională, în vederea securizării veniturilor aferente traficului internațional și având în vedere volumele mici în comparație cu cele agregate de operatorii  cu prezență globală,  S.A. "Moldtelecom" a decis externalizarea serviciilor de originare, tranzit și terminare a traficului internațional către un furnizor extern de servicii,  în octombrie 2012, fiind încheiat un contract privind prestarea serviciilor de externalizare, cu un operator  internațional.

Dat fiind externalizarea unei componente operaționale, cu un grad sporit de complexitate, în opinia auditului, este important ca S.A. "Moldtelecom" să ia în calcul supravegherea și menținerea controlului activităților furnizorului angajat, luând în calcul  măsurilor de precauție în ceea ce privește datele transmise, accesate, utilizate și stocate etc.

Reieșind din cerințele și diversificarea serviciilor în domeniu pe piață, în perioada supusă verificării, societatea și-a planificat volume importante de investiții, ceea ce a asigurat dezvoltarea și modernizarea rețelelor și echipamentelor societății, fiind determinată  deținerea poziției de lider la serviciile de transport date și IPTV.   

Aprecierea Direcțiilor de dezvoltare ale S.A. „Moldtelecom" a fost determinată de Programul investițional al acesteia, iar planificarea acestora include un proces complex în care sînt implicate subdiviziunile societății.

În perioada supusă verificării entitatea a valorificat investiţii capitale în sumă de 1521 mil. lei. Cele mai semnificative investiții au fost direcționate la procurarea echipamentului - 851 mil. Lei (56%) urmate de dezvoltarea rețelelor - 670 mil. lei. Sursele de finanțare a investițiilor au fost realizate din contul surselor proprii ale societății, în special din contul Uzurii fondurilor fixe precum și din Defalcările din profit în fondul de dezvoltare, precum și din contul Amortizarii activelor nemateriale.

Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor a informat Curtea de Conturi, că acțiunile privind formarea setului minim al serviciului universal precum și desemnarea furnizorului acestuia, nu au fost realizate. Totodată, acesta a elaborat proiectul Programului național de implementare a serviciului universal, care, în conformitate cu Planul de activitate al MTIC pentru anul 2013, urmează a fi elaborat şi prezentat Guvernului spre aprobare,  până la finele lunii aprilie curent. Totodată, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice  şi Tehnologia Informaţiei, a elaborat și publicat pe site-ul său, pentru consultare publică proiectul Regulamentului cu privire la serviciul universal, aprobarea căruia va urma după aprobarea Programului național de implementare a serviciului universal.

Nerecuperarea investiţiilor în cadrul Proiectul 3G

Auditul relevă, că în cadrul Proiectului 3G, se denotă neatingerea recuperării  investițiilor în perioadele inițial determinate, ceea ce a condiționat managementul societății să revizuiască termenele de recuperare a investițiilor acestui proiect pentru o perioadă mai îndelungată.  Astfel, ca rezultat al analizei planurilor de marketing și afaceri pentru anul 2010, anul lansării Proiectului 3G, precum și a situației reale privind rezultatele acestuia, se denotă, că fluxul de numerar, aferent proiectului 3G, urma a fi pozitiv către finele anului 2015. Ulterior, pe parcursul anului 2012, societatea a revizuit calculele anterioare, reieșind din situația real creată, astfel încât conform calculului actualizat fluxul de numerar devine pozitiv începând cu anul 2017.

Vizualizarea la fața locului de către audit, cu participarea specialiștilor societății, al site-ului amplasat în s. Sipoteni r-nul Călărași, rețea celulară 3G, a constatat prezența componentelor și obiectelor specificate în procesele verbale. Totodată, este de menționat recepția lucrărilor executate s-a efectuat fără participarea proiectantului de construcție, astfel, concluzia privind execuția construcției nefiind expusă. Situație similară a fost constatată și la obiectivul- pilonet ancorat cu suport antene în or. Orhei în s. Peresecina r-l Orhei.

Gestionarea achiziţiilor

La capitolul gestionării achizițiilor auditul relevă, că societatea nu a revizuit și nu a definitivat  prevederile regulamentare privind tratamentul egal, imparțialitatea și nedescriminarea în privința tuturor operatorilor economici disponibili pe piață. În aceste condiții, în perioada supusă auditului, societatea a organizat 128 de licitații deschise privind procurarea echipamentelor, mărfurilor. Efectuarea lucrărilor și prestării de servicii a fost efectuată de 33 agenți economici, aceștea fiind calificați "de bună credință", potrivit listelor aprobate de conducerea societății, care conform criteriilor societății pot fi antrenați primordial la selectarea ofertelor pentru achiziții. Se menționează, că Curtea de Conturi, în vederea perfecţionării prevederilor acestuia prin prisma asigurării principiilor unei achiziţii regulamentare şi conforme, a cerut prin Hotărîrile sale modificarea Regulamentului „Cu privire la achiziţionarea mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor". Astfel, a fost recomandată, identificarea posibilității de efectuare a achizițiilor ca autoritate contractantă în conformitate cu Legea privind achiziţiile publice. La acest capitol, Consiliul Societății prin vot unanim, a considerat drept neoportun calificarea S.A. „Moldtelecom" ca autoritate contractantă în conformitate cu normele legale. În contextul recomandărilor Curții de Conturi la acest capitol, Ministerul Finanțelor a informat despre elaborarea și prezentarea spre examinare și aprobare Guvernului proiectul Hotărîrii „Cu privire la calificarea unor autorități contractante", în lista autorităților vizate fiind inclusă și S.A. „Moldtelecom".

Neasigurarea  de către autoritățile și instituțiile de competență a acțiunilor de promovare și realizare a politicilor statului în domeniul comunicațiilor electronice condiționează nerealizarea scopului de asigurare a  utilizatorilor cu servicii de comunicații electronice de calitate, moderne și utile, la tarife rezonabile orientate la costuri.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY