Actualizat: Duminică, 28 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Misiunea de audit la Serviciul Special pentru Influenţe Active asupra Proceselor Hidrometeorologice

  • 03.08.2012
  • 1262

Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei plenare din 03 august 2012 Raportul de audit privind evaluarea sistemului managementului financiar la planificarea, achiziţionarea şi utilizarea rachetelor antigrindină de către Serviciul Special pentru Influenţe Active asupra Proceselor Hidrometeorologice.

La şedinţă au fost prezenţi Vasile Bumacov, ministrul agriculturii şi industriei alimentare, Viorel Popa, şef adjunct al Direcţiei finanţele economiei naţionale, cheltuieli capitale şi achiziţii publice a Ministerului Finanţelor, Veaceslav Balaţel, locţiitorul comandantului Comandamentului Logistic al Ministerului Apărării, Ion Garaba, director al Serviciului Special pentru Influenţe Active în Procesul Hidrometeorologic (SSIAPH), Dumitru Chicu, director al ÎM „Moldantigrad", Ala Pînzari, şef al Direcţiei finanţe şi buget a Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA), şi alţi demnitari de stat.

Obiectivele misiunii de audit au fost examinarea argumentării politicilor sectoriale în domeniul agriculturii privind protejarea terenurilor agricole de căderi de grindină şi concordanţa acestora cu resursele financiare alocate; verificarea corectitudinii procesului de achiziţii; stabilirea dificultăţilor existente în activitatea SSIAPH în domeniul influenţei active asupra norilor, în scopul reducerii daunelor, cauzate de căderile de grindină.

 Probele de audit au fost colectate la SSIAPH, dar şi de la terţe persoane (Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Serviciul Situaţii Excepţionale şi Protecţiei Civile, Î.S. „MoldATSA", de la autorităţi publice locale, datele prezentate de către IFPS şi informaţii din cadrul sistemului informaţional al Serviciului Vamal).

SSIAPH este o instituţie subordonată MAIA. Structura instituţională a Serviciului include Aparatul central şi 12 unităţi speciale pentru influenţe asupra proceselor hidrometeorologice în teritoriu, dintre care 8 funcţionează în regim operativ şi 4 în regim de pază. Capacitatea de radiolocaţie a fenomenelor meteorologice a SSIAPH este asigurată de 17 radare, dintre care 8 funcţionează, iar celelalte se află în stare de conservare. Unităţile speciale coordonează activitatea a 108 puncte de lansare a rachetelor. Acestea protejează împotriva grindinei o suprafaţă de 1400 mii ha (inclusiv 1057,6 ha terenuri agricole) în 24 raioane a ţării (46% din teritoriul Moldovei).

Potrivit datelor statistice din ultimii ani, cele mai intense procese de cădere a grindinei se manifestă în zonele de Centru şi Nord ale Republicii Moldova. În zonele respective sunt amplasate cele mai multe puncte de lansare a rachetelor antigrindină: în Centru - 34 puncte de , la Nord - 62 puncte. SSIAPH protejează în aceste regiuni 1261 mii ha, unde 947,1 mii ha reprezintă terenuri agricole.

Cele mai mari suprafeţe protejate sunt amplasate în raioanele Sângerei - 103,4 mii ha; Drochia - 100 mii ha, UTA Găgăuzia - 100,1 mii ha, Floreşti - 97,9 mii ha şi Făleşti 93,7 mii ha. În raioanele Cahul, Cantemir, Hânceşti, Orhei, Şoldăneşti în mediu doar 20% din suprafeţe sunt protejate de către Serviciu. Totodată SSIAPH nu are amplasate puncte de protecţie antigrindină în raioanele Anenii Noi, Basarabeasca, Căuşeni, Cimişlia, Criuleni, Dubăsari, Ialoveni, Leova, Rezina, Ştefan Vodă, de asemenea şi în mun.Chişinău, care întrunesc o suprafaţa totală de 815,5 mii ha, inclusiv 603 mii ha de terenuri agricole (circa 27% din suprafaţa totală a Republicii Moldova).

Potrivit constatărilor expuse în Raportul auditului privind evaluarea sistemului managementului financiar la planificarea, achiziţionarea şi utilizarea rachetelor antigrindină de către Serviciul Special pentru Influenţe Active asupra Proceselor Hidrometeorologice, au fost constatate mai multe probleme, care afectează misiunea entităţii de a asigura organizarea şi executarea lucrărilor vizând influenţa activă asupra norilor în scopul reducerii daunelor cauzate de căderile de grindină culturilor agricole, precum şi altor bunuri materiale.

  • Alocaţii bugetare limitate

Constrângerile existente pe parcursul ultimilor ani în execuţia bugetului de stat au limitat posibilitatea alocării mijloacelor bugetare SSIAPH în cuantumul prevăzut de politicile sectoriale privind protejarea terenurilor agricole de căderi de grindină. Acest fapt nu a permis asigurarea unei dotări suficiente a entităţii cu rachete antigrindină, în consecinţă fiind afectată activitatea SSIAPH privind organizarea şi executarea eficientă a lucrărilor în domeniu.

Pe fundalul majorării alocaţiilor bugetare prevăzute pentru SSIAPH, de la 42,3 mil. lei ( în anul 2010) până la 53 mil lei (în anul 2012), totuşi se atestă că bugetul entităţii este într-un cuantum mai mic decât cel prevăzut în cadrul de cheltuieli pe termen mediu (CCTM) şi cadrul bugetar pe termen mediu (CBTM. În CBTM, pentru perioada anului 2012, erau preconizate pentru finanţarea SSIAPH mijloace în sumă totală de 56,9 mil. lei, sau cu 3,9 mil. lei mai mult, decât real s-a alocat entităţii în perioada respectivă.

Din calculele estimării bugetare întocmite de SSIAPH, mijloacele bugetare disponibile nu au fost suficiente pentru dotarea şi buna desfăşurare a activităţii celor 108 puncte de lansare. Conform normelor tehnologice stabilite de SSIAPH, eficienţa optimă a entităţii este posibilă în condiţiile când fiecare punct de lansare este asigurat, în medie, cu cel puţin 70 rachete antigrindină pe sezon, ceea ce constituie în total circa 7,6 mii de rachete.

Mijloacele destinate procurării rachetelor s-au majorat de la 17 mil. lei (2010) până la 23,7 mil lei (2011), ponderea mijloacelor în totalul cheltuitelor executate fiind respectiv 40,16% şi 47,28 %. Cât priveşte anul 2012, mijloacele bugetare pentru procurarea rachetelor au fost planificate într-un cuantum mai mic decât în anul 2011 (21,8 mil. lei).

În contextul caracterului auster al alocaţiilor de la componenta de bază a bugetului de stat, SSIAPH urmează să-şi consolideze capacitatea de acumulare a mijloacelor speciale din contractarea agenţilor economici cointeresaţi în servicii de protecţie antigrindină. În acest context, în cadrul unei vizite efectuate de către echipa de audit în una din localităţile afectate de grindină (pe perioada anului 2012), s-a constatat, că agenţii economici sunt disponibili de a contracta servicii de protecţie antigrindină. Astfel, agenţii economici au conştientizat necesitatea coparticipării la finanţarea lucrărilor desfăşurate de SSIAPH. Deşi au fost întreprinse unele acţiuni în această direcţie, acestea nu s-au soldat cu acumulări de mijloace financiare.

  • Restricţiile de lansare a rachetelor

Un alt factor, care creează impedimente în activitatea SSIAPH, sunt restricţiile de lansare a rachetelor în direcţia hotarelor de stat. În acest context, Curtea de Conturi constată, că MAIA urmează să fortifice acţiunile de negociere cu ţările limitrofe în vederea încheierii unor acorduri internaţionale de colaborare în domeniul realizării acţiunilor de prevenire a fenomenelor meteorologice periculoase, ceea ce ar reduce daunele cauzate de căderile de grindină în localităţile, amplasate în perimetrul frontierei de stat.

Spre exemplu, la 05 iunie 2012, în satul Colicăuţi, raionul Briceni au fost înregistrate două fenomene de căderi de grindină, dintre care primul fenomen (înregistrat la ora 15:03) a fost combătut, pe când cel de-al doilea fenomen (înregistrat la ora 19:24), în pofida măsurilor de combatere întreprinse, a provocat daune în proporţii deosebit de mari. Cauzele invocate de SSIAPH care au influenţat negativ activitatea de intervenţie au fost lipsa rachetelor antigrindină, precum şi restricţiile de lansare în direcţia hotarelor de stat, şi în cadrul coridoarelor aeriene, fapt confirmat şi din probele acumulate pe parcursul auditului. Astfel, conform datelor prezentate de Î.S. „MoldATSA" la ora 19:36 a fost emisă interdicţia de lansare pentru Unitatea specială Edineţ, care gestiona procesul de combatere a fenomenului, care a fost retrasă la 19:45.

  • Rezerve la capitolul achiziţii de rachete

Deşi procesul de achiziţionare a rachetelor antigrindină de către SSIAPH se desfăşoară în conformitate cu cadrul legal, auditul constată, că există anumite probleme în acest domeniu. Astfel, achiziţiile de rachete antigrindină se efectuează dintr-o singură sursă, prin intermediul Î.M. „Moldantigrad" S.A, activitatea căreia, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.582 din 17.08.1995, cade sub incidenţa monopolului de stat. În conformitate cu Hotărârea menţionată, statul este obligat, în interesele societăţii, să elimine monopolurile din economia naţională sau, dacă înlăturarea lor imediată este imposibilă sau inoportună - să le reglementeze strict activitatea. Însă prevederile actului normativ menţionat stipulau doar dreptul Ministerului Apărării, dar nu şi obligaţia de a reglementa activitatea societăţii, astfel aceste prevederi nu au fost îndeplinite. Prin urmare, activitatea Î.M. „Moldantigrad" S.A nu a fost supusă reglementării de stat, cheltuielile de producere ale întreprinderii în perioada anilor 2010 - I semestru 2012 au fost achitate din contul mijloacelor din bugetul de stat. Pe parcursul anilor 2010 - 2012 Serviciul a încheiat 5 contracte de achiziţii publice în valoarea totală de 61,61 mil. lei, procurând 10,7 mii rachete. Au fost procurate rachete de producţie bulgară „Loza2" şi rachete de producţie rusească „Alazani-6", ambele fiind necesare în procesul tehnologic de combatere a fenomenului de grindină.

Astfel, SSIAPH n-a fost dotat suficient cu rachete antigrindină, acesta activând în condiţiile unui deficit de la 1764 unităţi în anul 2010, până la 2809 unităţi în anul 2011, ceea ce cauzează ineficienţa activităţii sistemului de protejare contra fenomenelor de căderi grindină al Serviciului şi producerea pagubelor materiale considerabile în zonele protejate.

În acelaşi context, misiunea de audit a constat drept irelevantă prevederea, prin care Ministerul Apărării este în drept să reglementeze preţurile prin: stabilirea coeficienţilor maximi ai preţurilor (tarifelor) fixe, înregistrarea preţurilor (tarifelor) declarate, stabilirea plafoanelor de rentabilitate, această funcţie, de fapt, revenind MAIA, sau altei autorităţi centrale cu atribuţii în domeniul economic.

Curtea de Conturi a constatat unele neajunsuri în activitatea SSIAPH, precum şi a autorităţii centrale responsabile de monitorizarea activităţii entităţii:

  • Lipsa unor indicatori de performanţă relevanţi, stipulaţi în politicile sectoriale şi la aprobarea bugetului anual al entităţii pe bază de program. Asemenea indicatori ar constitui drept temei pentru evaluările de rigoare privind eficienţa lucrărilor de protejare a suprafeţelor contra căderilor de grindină. În procesul de estimare şi elaborare a bugetului SSIAPH, MAIA nu a elaborat indicatorii de performanţă, care urmau să constituie criterii pentru evaluarea performanţei activităţii SSIAPH. Aceşti indicatori sunt obligatorii în cazurile de alocare a mijloacelor bugetare în cadrul unui program. Unicul indicator utilizat de MAIA pe parcursul a mai mulţi ani este indicatorul de protejare a suprafeţelor de grindină, stabilit în cuantum de 46%, care, de fapt, reprezintă nivelul terenurilor protejate din suprafaţa totală a ţării. Atât auditul, cât şi specialiştii din cadrul MAIA apreciază acest indicator drept irelevant şi depăşit.

  • Nu sunt evaluate şi documentate în modul stabilit evaluarea, înregistrarea şi monitorizarea sistematică a riscurilor care afectează activitatea entităţii.

  • Nu se documentează controalele, efectuate de către aparatul central al SSIAPH, asupra acţiunilor întreprinse de către personalul Unităţilor Speciale în procesul de influenţe active. Acest fapt limitează evaluarea potenţialelor riscuri, legate de executarea calitativă a atribuţiilor funcţionale de către unităţi.

  • Nu este asigurată transparenţa şi interacţiunea cu mediul extern, privind măsurile întreprinse în activitatea de combatere a căderilor de grindină, prin intermediul lansării unei pagini electronice, în scopul promovării unui grad înalt de încredere din partea societăţii.

  • Lipseşte o metodologie unică de constatare şi evaluare a pagubelor materiale, produse în rezultatul calamităţilor naturale. Acest fapt generează raportarea pagubelor de către diferite autorităţi centrale şi locale în mod deferit, lipsind societatea de date credibile privind mărimea daunelor cauzate de căderile de grindină. Spre exemplu, potrivit Rapoartelor cu privire la situaţiile excepţionale cu caracter natural, întocmite de către Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţii Excepţionale, mărimea daunelor cauzate de căderile de grindină pe teritoriul raionului Briceni au fost evaluate în sumă totală de 49,3 mil lei. Pentru aceeaşi perioadă, MAIA a evaluat pagubele înregistrate în acelaşi raion în sumă respectiv 4,8 mil lei. Totodată, potrivit actului Comisiei Situaţiei Excepţionale constituită în cadrul comunei Colicăuţi, raionul Briceni, în localitatea respectivă daunele cauzate de căderile de grindină au constituit 71,1 mil. lei.

Totodată auditul constată, că pe parcursul ultimilor ani eficienţa SSIAPH de protejare contra căderilor de grindină este în continuă scădere, astfel în anul 2011 înregistrând cel mai scăzut nivel de 86,2%, sau cu 10,8% mai puţin decât în 2008.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

Serviciul relaţii publice şi imagine
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
tel. 022 266026

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY