Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Raportul auditului administrării veniturilor publice de către Serviciul Vamal în 2012

  • 10.07.2013
  • 517

Prezentare_10.07.2013.pdf

 

La data de 10 iulie 2013, Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului administrării veniturilor publice de către Serviciul Vamal în anul 2012.

La şedinţă au fost prezenţi Victor Barbăneagră, viceministrul Finanţelor, Andrei Usatîi, ministrul Sănătăţii, Tudor Baliţchi, directorul general al Serviciului Vamal, Alexandru Coman, directorul general al Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale, precum şi şefii unor departamente şi direcţii ale Serviciului Vamal, ai Birourilor Vamale.

Scopul auditului a constat în oferirea unei asigurări rezonabile referitor la conformitatea administrării veniturilor publice de către Serviciul Vamal, precum şi regularitatea unor tranzacţii economico-financiare de import/export în conformitate cu cadrul legal şi cu regulamentele aplicabile.

Informaţie generală

Serviciul Vamal (SV) este organul administraţiei publice, subordonat Ministerului Finanţelor, care asigură securitatea economică a statului, implementează politica vamală şi conduce nemijlocit activitatea vamală. Responsabilitatea conducerii Serviciului Vamal constă în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin: asigurarea respectării şi executării legislaţiei vamale; controlul mărfurilor, mijloacelor de transport şi altor bunuri deplasate peste frontiera vamală a Republicii Moldova; administrarea statisticii vamale; întocmirea şi prezentarea către Ministerul Finanţelor a informaţiilor privind sumele calculate ale drepturilor de import/export în conformitate cu Regulamentul aprobat la 20.12.2005; respectarea prevederilor legale în activitatea vamală; elaborarea şi implementarea unui sistem de management financiar şi control eficient, având şi obligaţia de a asigura prevenirea şi identificarea erorilor şi fraudelor.

Sistemul instituţional al Serviciului Vamal include Birourile vamale şi posturile vamale, care exercită funcţiile de control vamal, de contracarare a fraudelor vamale şi alte atribuţii conform competențelor. Potrivit cadrului legal estimarea şi prognozarea veniturilor administrate de către organele vamale, este prerogativa Ministerului Finanţelor de comun cu Ministerul Economiei. 

  Conform Legii bugetului de stat pe anul 2012, Serviciului Vamal inițial i-au fost aprobate venituri în sumă de 13342,7 mil. lei, iar după rectificările operate, SV urma să colecteze venituri în sumă de 13078,5 mil. lei. Efectiv s-au executat venituri în sumă de 12612,3 mil.lei, sau cu 466,2 mil. lei mai puțin faţă de indicii stabiliţi.

Unul din instrumentele cheie ale mecanismului administrării veniturilor vamale revine activităţii de planificare şi prognozare. În acest context, s-a constatat că importurile de mărfuri în anul 2012 au înregistrat suma de 5,2 mld. dolari SUA şi a fost în creştere cu 21,8 mil. dolari SUA, sau 0,4% comparativ cu anul 2011.

Partea preponderentă a veniturilor încasate în bugetul de stat revin din tranzacțiile de import. Astfel, structura veniturilor administrate de către organele vamale denotă că partea preponderentă a plăţilor vamale în totalul veniturilor, îi  revine: TVA la import - 70,7%, accizelor - 19,3% și taxelor vamale - 7,4% încasate de organele vamale la bugetul de stat.

În anul 2012 ponderea veniturilor administrate de către Serviciul Vamal în raport cu veniturile bugetului de stat (componenta de bază) a constituit 74,0%, înregistrând o scădere cu 2,6 puncte procentuale faţă de anul 2011 şi o creştere cu 3,2 puncte procentuale faţă de anul 2010.

Deşi se atestă o tendinţă pozitivă în evoluţia veniturilor administrate de către Serviciul Vamal, în anul 2012, mărimea veniturilor a fost influenţată semnificativ de scutirile şi facilităţile vamale acordate agenţilor economici în temeiul prevederilor legale, acordurilor de comerţ liber cu ţările CSI şi altor acorduri internaţionale. Valoarea  facilităţilor vamale, în anul 2012 a constituit 3922,3 mil. lei, sau 31,1% din veniturile totale acumulate de către SV, fiind în creștere față de anul 2011 cu 547,0 mil. lei.

Constatări de audit

Sistemul de management al administrării veniturilor vamale dispune de unele carenţe la etapa de planificare, veniturile vamale nefiind executate în sumă de 466,2 mil. lei față de indicii stabiliţi.

Modificarea cadrului legal, ce ţine de majorarea cotelor la unele tipuri de accize aplicate la unele poziţii tarifare, în unele cazuri, nu a influenţat uniform importurile, la unele tipuri de mărfuri accizele au crescut, majorându-se veniturile vamale cu 257,3 mil. lei (accize la produsele din tutun și la gaz lichefiat). Concomitent la alte tipuri de mărfuri accizate, odată cu modificarea cadrului legal la cota accizului aplicat, veniturile s-au micșorat cu 107,0 mil. lei.

Se atestă faptul neîncasării, în valoare absolută, a veniturilor la TVA în sumă de 392,9 mil. lei,  la accize - de 53,8 mil. lei,  la taxe vamale 3,4 mil. lei și  la alte plăți  de 18,8 mil. lei. Analizând categoria de încasări "Accize", auditul a constatat, că la benzină şi motorină accizele nu s-au executat în sumă de 120,7 mil. lei; la autoturisme - de 81,5 mil. lei și la alte tipuri de mărfuri în sumă de 7,2 mil. lei. În acelaşi timp, accizele la produsele din tutun şi la gazul lichefiat s-au executat mai mult față de indicatorii prognozați cu 133,0 mil. lei și respectiv cu 11,1 mil. lei.

Neexecutarea plăţilor vamale la nivelul aprobat a fost influenţată de modificările operate în legislaţie, volumul cantitativ al importului de mărfuri, precum şi alţi factori, cum ar fi fluctuațiile cursului valutar, impactul căruia se cifrează la cca 94,0 mil. lei.

Analiza efectuată de audit denotă că, deşi la unele tipuri de mărfuri în anul 2012 accizele au crescut, majorându-se veniturile vamale, concomitent la alte tipuri de mărfuri accizate, odată cu modificarea cadrului legal veniturile s-au micşorat cu 107,0 mil. lei, acestea fiind influențate totodată și de volumul cantitativ al importurilor.

Conform analizei datelor prezentate datoriile agenților economici față de bugetul de stat la 31.12.2012 au însumat 257,6 mil. lei, fiind în creştere faţă de anul precedent cu 133,8 mil. lei (de 2,1 ori) faţă de anul precedent. Din acestea, datoriile în mărime de 15,3 mil. lei au fost formate în perioada anilor 1995-2006, care rămân a fi problematice pentru încasare. La finele anului bugetar 12 agenți economici au înregistrat cele mai semnificative datorii față de bugetul de stat ele constituind 61,0 mil. lei.

Colaboratorii Serviciului Vamal în anul 2012 au întocmit 1483 decizii de regularizare referitor la recalcularea spre încasare suplimentară a drepturilor de import/export în sumă de 188,1 mil. lei, efectiv s-au încasat 42,4 mil. lei sau 22,5% din total recalculat, formându-se noi datorii. În temeiul deciziilor instanţelor judecătoreşti, 29 de decizii de regularizare au fost anulate și recunoscute ca ilegale, cu drepturile de import recalculate agenților economici în sumă de 28,9 mil. lei.

Astfel se constată, că datoriile agenților economici față de bugetul de stat în anul 2012 au înregistrat o creștere excesivă, comparativ cu evoluția lentă a datoriilor generate în perioada anilor 2008-2011. Cu toate că, Curtea de Conturi a menționat și în anii precedenți despre situația dată, auditul denotă că datoriile agenților economici, ținând cont de penalitățile calculate, sunt în creștere.

Conform informației Serviciului Vamal pe perioada anului 2012, soldul cumulativ reflectat a drepturilor de import/export achitate în avans constituie 155,8 mil. lei, iar potrivit datelor prezentate de Trezoreria de Stat soldul curent al mijloacelor format în anul 2012 constituie 36,8 mil. lei. Diferența de 119,0 mil. lei se explică prin faptul că Serviciul Vamal reflectă soldul de mijloace cumulativ, inclusiv și pe anii precedenți, iar Ministerul Finanțelor reflectă soldul anului curent.

  În perioada anilor 2006-2011, 45917 agenți economici au înregistrat un excedent din drepturile de import/export plătite în avans în sumă de 8098,0 mii lei, inclusiv 1000,6 mii lei - cu termenul de prescripție expirat, nefiind efectuate tranzacții de import/export.

Din deciziile de sancționare adoptate, 26 au fost contestate de contravenient în instanţa de judecată, din care 8 decizii au fost deja anulate, iar 15 decizii se află pe rol.

Auditul constată, că cadrul legal în baza căruia Serviciul Vamal îşi desfăşoară activitatea,  conține unele deficienţe la determinarea valorii în vamă, inclusiv privind aplicarea preţurilor de referinţă. Acesta nu a fost perfecționat conform principiilor și regulilor prevăzute în acordurile internaționale la care Republica Moldova este parte.

Auditul atestă o lipsă de precizie între prevederile cadrului normativ legal ce reglementează activitatea de vămuire a mărfurilor. Astfel, potrivit pct.16, din Regulamentul nominalizat, „organul vamal antrenat în vămuirea mărfurilor poate dispune de informaţii pe care nu le are declarantul, inclusiv despre preţurile de referinţă la mărfurile din circuitul comerţului extern", iar conform art.17 din Legea cu privire la tariful vamal, la determinarea valorii în vamă a mărfii prin metoda nr.6 („de rezervă"), drept bază nu pot fi luate „preţul mărfii pe piaţa internă a ţării exportatoare; preţul mărfii stabilit arbitrar sau preţul fictiv.

Potrivit datelor Serviciului Vamal, prin metoda nr.6 („de rezervă") au fost validate 24,6 mii de declaraţii sau 12,4% din totalul declarațiilor, valoarea în vamă a mărfurilor fiind majorată cu 992,9 mil. lei, iar suma drepturilor de import percepute din totalul valorii majorate a constituit 258,9 mil. lei.

Nu se aplică pe deplin nici capacităţile modulului „valoarea în vamă" al Sistemului Informațional „Asycuda", fapt menționat și în Hotărîrea precedentă a Curții de Conturi.

Auditul consideră că baza de date al Serviciului Vamal privind tranzacţiile de import definitiv, ar putea servi drept temei pentru determinarea valorii în vamă, când documentaţia prezentată de declarant este incompletă şi nu confirmă valoarea în vamă a mărfurilor sau nu poate fi determinată prin aplicarea consecutivă a metodelor de vămuire.

Tranzacțiile de import a mărfurilor efectuate prin intermediul companiilor din alte țări, decât cele ale țărilor de expediere a mărfurilor, precum companiile din țările zonelor off-shore au ca scop majorarea valorii în vamă și se răsfrâng asupra prețurilor de realizare pe piața internă, implică riscuri de evaziune fiscală, și costuri suplimentare pentru buget și populație. Astfel, la tranzacțiile de import a produselor medicamentoase cu valoarea de 19,1 mil. lei, valoarea în vamă a fost majorată de către agenții economici cu 10,9 mil. lei, iar la importul motorinei și a bitumului de petrol pentru reparația drumurilor cu 25,5 mil. lei.

Cadrul normativ-legal actual permite agenţilor economici importatori să declare un alt preţ la produsele medicamentoase decât cel al producătorului, ceea ce se răsfrânge asupra preţurilor de realizare a medicamentelor pe piaţa internă, implică riscuri de evaziune fiscală și costuri suplimentare pentru buget și populație. În acest context, auditul relevă că valoarea în vamă determinată de către organele vamale în baza facturilor comerciale prezentate de către agenţii economici la unele produse medicamentoase este mai mare cu cca 50-300% faţă de preţul de producător. În urma verificării selective a declaraţiilor vamale, auditul a constatat, că în 8 cazuri valoarea statistică a mărfii a fost majorată cu 147,1 mii EURO (echivalent cu 2,2 mil. lei) faţă de valoarea facturată indicată în declaraţia vamală a ţării de expediere (Turcia).

În perioada anului 2012, au fost efectuate tranzacții de import prin intermediul firmelor rezidente în zonele off-shore (Panama, Gibraltar, Belize, Seychelles, Puerto Rico, Uruguay, etc.) cu valoarea mărfurilor în vamă de 4,1 mld. lei și tranzacții la export în valoare de 1,4 mld. lei.

Auditul a constatat divergenţe spre majorare cu cca 60-280% între preţurile declarate de exportator la unele mărfuri (grâu dur, tutunuri brute sau neprelucrate, semințe de floarea-soarelui) și preţurile medii publicate de Biroul Naţional de Statistică, fapt care influențează mărimea TVA ce urmează a fi restituită de la bugetul de stat agenţilor economici exportatori.

Nerespectarea regimurilor vamale a condiţionat plasarea neregulamentară în antrepozitele vamale a unor mărfuri supuse accizelor, în sumă de 0,9 mil. lei, fapt care a dus la acordarea agenților economici importatori a unor vacanțe fiscale de la o lună până la patru luni și achitarea întârziată a obligațiilor vamale. 

Auditul intern din cadrul Serviciului Vamal este funcţional cu unele rezerve, inclusiv cauzate de necompletarea cu personal a statelor de funcții ale Direcției audit intern. Nivelul de încasare a drepturilor de import recalculate de către direcţia control ulterior constituie 19,8%, atestându-se rezerve la acest capitol.

Urmare a recomandărilor Curții de Conturi, au fost întreprinse unele acțiuni în vederea înlăturării neregulilor/abaterilor și neajunsurilor stabilite în cadrul auditului precedent, auditul atestând persistența în continuare a unor probleme, acestea fiind condiționate, după caz, de lipsa măsurilor sau insuficiența celor întreprinse de către factorii de decizie și/sau tergiversarea procesului de revizuire/aprobare a modificărilor și a noilor acte legislativ/normative, precum și necesitatea unui timp mai îndelungat în vederea realizării acestora.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY