Actualizat: Sîmbătă, 11 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Raportul auditului datoriei publice, garanţiilor de stat şi recreditării de stat pe anul 2011

  • 10.08.2012
  • 1409

Raportul auditului datoriei publice, garanţiilor de stat şi recreditării de stat pe anul 2011 a fost examinat de către Curtea de Conturi în cadrul şedinţei plenare din 10 august 2012.

La şedinţă au fost prezenţi Veaceslav Negruţă, ministrul finanţelor, Victor Babăneagră, vice-ministrul finanţelor, Angela Voronin, director adjunct al Trezoreriei de Stat a Ministerului Finanţelor, Elena Matveeva, director al Direcţiei generale datorii publice a Ministerului Finanţelor, Ruslan Codreanu, şeful Direcţiei politici, planificare strategică şi asistenţă externă a Cancelariei de Stat, Gheorghe Cojocari, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Tatiana Cuneţchi, şeful Direcţiei venituri vamale a Serviciului Vamal, Ema Tăbîrţă, vice-guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei.

Auditul datoriei publice, garanţiilor de stat şi recreditării de stat pe anul 2011 a fost efectuat la Ministerul Finanţelor. Misiunea de audit a avut drept scop verificarea conformităţii şi corectitudinii reflectării în Raportul Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2011 a operaţiunilor financiare şi informaţiilor privind datoria publică, garanţiile de stat şi recreditarea de stat (prioritar situaţiile datoriei de stat.

Raportul privind situaţia în domeniul datoriei publice, garanţiilor de stat şi recreditării de stat pe anul 2011 conţine, prin totalitatea sistematizată de indicatori, date ce caracterizează situaţia în domeniul datoriei publice, garanţiilor de stat şi recreditării de stat.

  • Informaţie generală

Soldul datoriei publice, la 31.12.2011, conform datelor Raportului, a constituit 24005,4 mil. lei, înregistrând o creştere faţă de anul 2010 cu 1061,1 mil. lei, acesta incluzând: datoria de stat administrată de Guvern - 19226,5 mil. lei, datoria administrată de Banca Naţională a Moldovei - 3024,7 mil. lei, datoria întreprinderilor din sectorul public - 1543,3 mil. lei, datoria unităţilor administrativ-teritoriale - 210,9 mil. lei.

Ponderea datoriei publice în Produsul Intern Brut (PIB) - 82174,1 mil. lei, constituie 29,2%, ceea ce este cu 2,7% mai puţin faţă de finele anului 2010.

Ponderea datoriei de stat administrată de Guvern în PIB în anul 2011 constituie 23,4%, ca rezultat gradul de îndatorare a ţării a înregistrat o scădere faţă de anul precedent cu 2,9%, fapt condiţionat de majorarea PIB-ului, precum şi de creşterea nesemnificativă a datoriei de stat în anul 2011, aceasta fiind menţinută sub plafonul aprobat prin Legea bugetului de stat.

Administrarea de către Ministerul Finanţelor a deservirii datoriei de stat a asigurat onorarea obligaţiunilor în limita aprobată de cadrul Legii bugetare anuale.

  • Datoria de stat internă

În aspect structural, la 31.12.2011, datoria de stat internă este constituită din valori mobiliare de stat (VMS) emise pe piaţa primară - 55,7%; VMS convertite (datoria faţă de BNM) 37,9% şi VMS pentru asigurarea stabilităţii financiare - 6,4%.

Datoria de stat internă pe anul 2011 a constituit 5841,94 mil. lei sau mai puţin cu 35,6 mil. lei decât plafonul stabilit prin Legea bugetară anuală (5877,5 mil. lei). Concomitent, datoria de stat internă la 31.12.2011 a înregistrat o creştere cu 537 mil. lei faţă de începutul anului, acest factor fiind determinat de majorarea emisiunii VMS prin licitaţie în scopul finanţării deficitului bugetar. Tendinţa creşterii datoriei de stat internă a fost condiţionată şi de asigurarea măsurilor de executare a Legii nr.190 din 30.09.2011.

  • Datoria de stat externă

La 31.12.2011, soldul datoriei de stat externe a însumat 1142,5 mil. dol. SUA, înregistrînd o majorare cu 26,3 mil.dol.SUA faţă de anul 2010, datorită evoluţiei debursării mijloacelor acordate prin împrumuturi externe pentru implementarea proiectelor investiţionale.

În structura datoriei de stat externe ponderea majoră este deţinută de datoria faţă de creditorii multilaterali - 80,5%, fiind urmată de datoria faţă de creditorii bilaterali - 18,8% şi datoria faţă de creditorii comerciali care constituie 0,7% din totalul datoriei de stat externe.

Volumul cel mai mare de intrări este deţinut de mijloacele Băncii Mondiale, de la care pe parcursul anului au avut loc debursări în sumă de 55,1 mil. dol. SUA, fiind urmat de Fondul Monetar Internaţional - 23,9 mil. dol. SUA şi Banca Europeană de Investiţii - 8,8 mil. dol. SUA.

Auditul denotă un nivel redus de valorificare a unor împrumuturi externe pentru implementarea proiectelor investiţionale, condiţionat de prezenţa mai multor factori interni şi externi.

Totodată, pentru neîndeplinirea condiţiilor contractuale, la 31.12.2011 au fost anulate 15 sume din creditele acordate de către creditorii multilaterali, nefiind obţinute cumulativ circa 91,7 mil. dol. SUA, dintre care în anul 2011 - 10,8 mil. dol. SUA.

  • Garanţiile de stat

Conform datelor Registrului garanţiilor de stat, la finele anului 2011, soldul garanţiilor de stat externe a constituit 4,8 mil. dol. SUA, nefiind depăşit plafonul stabilit prin Legea bugetară anuală (4,8 mil. dol. SUA). Comparativ cu 31.12.2010, soldul garanţiilor de stat externe, constituit integral din datoria S.A. „Apă-Canal Chişinău" faţă de BERD, s-a micşorat cu 1,6 mil. dol. SUA (sau cu 25%), ca rezultat al rambursării unei părţi din împrumut.

  • Recreditarea de stat

În Republica Moldova recreditarea de stat se efectuează prin intermediul Ministerului Finanţelor, Directoratului Liniei de Credit (DLC) şi al Unităţii de Implementare a Proiectelor Fondului Internaţional pentru Dezvoltarea Agricolă (FIDA).

În scopul finanţării proiectelor investiţionale şi a programelor speciale, în anul 2011, din contul liniilor de creditare şi a mijloacelor circulante acumulate, au fost recreditaţi agenţi economici, autorităţi publice locale şi instituţii financiare în sumă de 236,3 mil. lei, 22 mil. dol. SUA şi 12,7 mil. euro.

Datoria totală a agenţilor economici faţă de bugetul de stat, la 31.12.2011, a constituit 3267,5 mil. lei, din care datoria pentru împrumuturile recreditate agenţilor economici şi autorităţilor UAT din surse externe şi interne - 2859,6 mil. lei.

Debursarea mijloacelor financiare din contul liniilor de credit, refinanţării mijloacelor circulante acumulate condiţionează majorarea datoriilor faţă de bugetul de stat, fapt ce denotă necesitatea intensificării activităţilor de monitorizare cu referinţă la onorarea angajamentelor asumate de debitori.

  • Deficienţe şi probleme

Guvernul, în persoana Ministerului Finanţelor, fiind autorizat cu competenţele privind datoria de stat, nu a monitorizat în măsură deplină acest domeniu, fiind constatat un nivel redus de valorificare a împrumuturilor externe pentru implementarea proiectelor investiţionale.

Ministerul Finanţelor, fiind abilitat cu funcţia de administrare a datoriei de stat, garanţiilor şi recreditării de stat, precum şi de acumulare a informaţiei şi de monitorizare a situaţiei cu privire la datoria publică:

  1. Nu a asigurat un proces de monitorizare conformă a situaţiei la capitolul acumularea informaţiei pentru raportarea datoriei publice de la întreprinderile din sectorul public şi UAT, fapt ce a condiţionat incorectitudini în raportarea acesteia.

  2. N-a implementat un proces eficient de comunicare şi coordonare interinstituţională în cadrul procesului de raportare a datoriei publice, inclusiv prin efectuarea unor verificări periodice, ceea ce a condiţionat deficienţe la raportarea situaţiei datoriei publice.

  3. A admis un sold expirat din partea debitorilor garantaţi pentru împrumuturile interne şi externe în sumă de 271 mil. lei, sau 66,4% din soldul total de 407,9 mil. lei.

  4. Măsurile întreprinse faţă de agenţii economici care au înregistrat restanţe la împrumuturile recreditate nu sunt rezultative. Astfel, în anul 2011, prin aplicarea acestor măsuri, a fost încasată suma de 2,7 mil. lei care, comparativ cu anul 2010, s-a majorat cu 0,2 mil.lei.

  5. N-a asigurat în deplină măsură consolidarea sistemului informaţional existent de gestionare a datoriei publice într-un sistem unificat de înregistrare, analiză şi raportare a datoriei publice pe toate componentele, ceea ce a dus la utilizarea S.I. ,,DMFAS" în proporţie de doar 37%.

  6. A casat unele datorii faţă de bugetul de stat la 4 agenţi economici (1 debitor garantat şi 3 debitori recreditaţi), lichidaţi în baza Hotărârilor Curţilor de Apel Economice în sumă totală de 31,9 mil. lei şi 0,07 mil. dol. SUA. În viziunea auditului sunt necesare proceduri interne de anulare şi radiere a datoriilor entităţilor pentru împrumuturile garantate şi recreditate de stat faţă de bugetul de stat prin prisma elementelor sistemului de control intern.

Unităţile administrativ-teritoriale, întreprinderile de stat şi municipale, societăţile comerciale în care statul sau unitatea administrativ-teritorială deţine mai mult de 50% din capitalul social relevă un nivel redus de responsabilitate în calitatea lor de părţi în procesul de raportare a volumului datoriei publice, fapt ce condiţionează deficienţe în raportarea situaţiei privind volumul datoriei publice.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY