Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Regularitatea executării bugetului Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova

  • 12.07.2013
  • 400

Raportului auditului regularității executării bugetului Aparatului Președintelui Republicii Moldova pe anul 2012 a fost examinat pe data de 12 iulie 2013 în cadrul şedinţei Plenului Curţii de Conturi.

La şedinţă au fost prezenţi Ion Păduraru, secretarul general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, Elena Pistol, contabil şef al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, Veaceslav Grigoriev, şef adjunct al Direcţiei finanţe publice a Ministerului Finanţelor.

Scopul misiunii de audit a constat în oferirea unei asigurări rezonabile referitor la faptul că raportul financiar  pe anul 2012 nu prezintă denaturări semnificative și oferă o imagine reală şi fidelă asupra situaţiei financiare şi celei patrimoniale.

Bugetul Aparatului Președintelui pentru anul 2012 a fost precizat la nivel de 17,2 mil. lei, executat fiind în volum de 14,9 mil. lei. În calitatea sa de executor primar de buget, Aparatul Președintelui și-a orientat activitățile de executare a cheltuielilor cu respectarea limitelor bugetare, acestea fiind sub nivelul precizat cu 2,3 mil.lei. Nevalorificarea alocațiilor fiind condiționată de:

1) anularea unor vizite oficiale peste hotare preconizate pentru luna decembrie 2012 pentru care au fost planificate aproximativ 700,0 mii lei;

2) neutilizarea fondului de salarizare în legătură cu nesuplinirea a 13 funcții vacante.

Totodată, auditul atestă lipsa unor reglementări exprese și exhaustive referitor la modalitatea de planificare și raportare a personalului și cheltuielilor acestuia, în special a funcției de demnitate publică, consemnîndu-se neuniformitatea raportării statelor de personal și a cheltuielilor aferente retribuirii muncii în corespundere cu modalitatea de planificare.

Auditul a consemnat, că cheltuielile pentru organizarea rutelor speciale/charter la efectuarea vizitelor oficiale/de lucru peste hotare se planifică și se raportează în aspectul clasificației economice a cheltuielilor în mod diferit, în dependență de sursa de acoperire a acestora. Astfel, același tip de cheltuieli, finanțate de la componenta de bază sunt atribuite la articolul 114 „Deplasări în interes de serviciu", iar cele finanțate suplimentar din contul resurselor Fondului de rezervă - la articolul 113 alin.13 „Cheltuieli de transport".

În aceste circumstanțe, se evidențiază necesitatea includerii la elaborarea bugetului instituției a resurselor suficiente pentru cheltuielile aferente deplasărilor în interes de serviciu întru asigurarea unicității modalității de planificare, executare și raportare în vederea respectării principiilor bugetare privind specializarea și transparența cheltuielilor publice.

Ineficiența unor elemente ale sistemului de control intern au condiționat admiterea unor iregularități nesemnificative, ce se referă la:

1) atribuirea incorectă a unor cheltuieli nesemnificative în aspectul clasificației economice - Astfel, indemnizațiile calculate pentru 8 angajați în sumă de 87,0 mii lei au fost atribuite incorect în aspectul clasificației economice, fiind raportate la art.111.08 „Alte plăți bănești", pe cînd regulamentar urmau a fi reflectate la art.135.31 „Indemnizații achitate la încetarea raporturilor de muncă".

2) nerespectarea regulilor generale de organizare contabilă la capitolul evidenței analitice a mijloacelor fixe;

 3) unele deficiențe ce țin de aspectul conformității documentării procedurilor achizițiilor publice - nestabilirea atribuțiilor fiecărui membru al grupului de lucru pentru achiziții publice, neînregistrarea ofertelor depuse de către ofertanți și nerespectarea modalității de întocmire și păstrare a dosarului achiziției publice.

Pe parcursul desfăşurării misiunii de audit, Aparatul Președintelui Republicii Moldova a conformat cadrului regulator modul de evidență și păstrare a documentelor aferente procedurilor de achiziție, stabilind expres atribuțiile fiecărui membru al grupului de lucru, precum și a  eliminat non-conformitățile identificate în evidența analitică a mijloacelor fixe.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 3 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY