Actualizat: Luni, 13 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Regularitatea utilizării în 2011 a fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală

  • 25.07.2012
  • 383

Curtea de Conturi a efectuat auditul regularităţii utilizării fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală de către unele instituţii medico-sanitare publice în exerciţiul bugetar 2011.

Rapoartele de audit asupra regularităţii formării şi utilizării fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală de către unele Instituţii Medico-Sanitare Publice în exerciţiul bugetar 2011 au fost examinate în cadrul şedinţei Plenului Curţii de Conturi la 25 iulie 2012.

La şedinţă au fost prezenţi Gheorghe Ţurcanu, vice-ministrul sănătăţii, Mircea Buga, director general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, Adela Glavan, director al IMPS AMT Centru, Valentina Pîslaru, director al IMPS AMT Rîşcani, Angela Tamazlîcaru, contabil-şef al IMPS AMT Rîşcani, Dorina Tizu, director al IMPS AMT Ciocana, Maria Butucel, contabil-şef al IMPS AMT Ciocana, Mihai Oprea, director general al IMPS Dispensarul Republican de Narcologie, Tatiana Procopici, contabil-şef al IMPS Dispensarul Republican de Narcologie, Liliana Domente, director general al Institutului de Fiziopulmonologie „Chiril Draganiuc", Ana Ciobanu, vicedirector al Institutului de Fiziopulmonologie „Chiril Draganiuc", Ina Axentii, contabil-şef al Institutului de Fiziopulmonologie „Chiril Draganiuc", Mihail Orlov, director interimar al IMPS Spitalul raional Cahul.

Misiunea de audit s-a desfăşurat la 6 instituţii medico-sanitare publice (IMSP), având drept scop examinarea utilizării şi înregistrării regulamentare a mijloacelor financiare contractate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (FAOAM).

IMSP reprezintă instituţii publice de nivel republican și local, încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (AOAM), care activează pe principiu de autofinanţare, nonprofit. Fondatori ai IMSP sunt Ministerul Sănătăţii și, respectiv, consiliile locale. Cadrul instituţional al IMSP include astfel de structuri, ca Centre de sănătate, Centre ale medicilor de familie, Centre consultativ-diagnostice etc.

În urma auditului, Curtea de Conturi a constat, că în anul 2011, serviciile medicale în sumă de 3372 mil.lei au fost acordate de 218 prestatori finanţaţi din FAOAM, cheltuielile efective constituind 3462,1 mil.lei. Conform dărilor de seamă despre îndeplinirea devizului de venituri și cheltuieli pe anul 2011, prezentate de prestatorii de servicii medicale, au fost înregistrate datorii creditoare în sumă de 208,8 mil.lei și datorii debitoare în sumă de 12,9 mil.lei.

Pentru realizarea activităţilor IMSP, statele de personal au fost aprobate cu 60092 de unităţi, real fiind încadrate 48021 de persoane fizice, sau 79,9%, numărul de funcţii ocupate în medie fiind de 54785, sau 91,1%.

În anul 2011, IMSP supuse auditului, prestatori de servicii medicale, au fost finanţate preponderent din FAOAM în sumă de 201,2 mil.lei, cheltuielile constituind 205,4 mil.lei. Din totalul cheltuielilor efectuate, partea semnificativă au deţinut-o cheltuielile destinate remunerării muncii și contribuţiilor la buget (52,4%), urmate de cheltuielile pentru achiziţionarea medicamentelor (6,8%) și de alte cheltuieli.

Unităţile de state au fost aprobate în număr de 4114,25 unităţi, real fiind ocupate 3219 unităţi, ceea ce constituie 78,2%.

Probleme la capitolul aplicarea cadrului normativ:

  • IMSP Spitalul raional Cahul activează neregulamentar în sistemul AOAM, fiind contractat și finanţat în lipsa certificatului de acreditare.

  • Unele IMSP au efectuat achiziţii publice de bunuri şi servicii fără a respecta cadrul regulator. Astfel, IMSP Spitalul raional Cahul și IMPS IFP ,,Chiril Draganiuc", pentru perioada auditată, n-au elaborat planurile trimestriale și anual de achiziţii, au lipsit, de asemenea, declaraţiile de imparţialitate ale membrilor grupului de achiziţii. Totodată, IMSP Spitalul raional Cahul n-a stabilit atribuţiile pentru membrii grupului de lucru; nu pentru toţi ofertanţii au fost întocmite dosarele de achiziţii publice; nu toate ofertele au fost înregistrate; la achiziţia de bunuri nu s-a ţinut cont de limita de mijloace disponibile, ceea ce a condiţionat formarea datoriilor la finele perioade de gestiune în sumă de 2,4 mil. lei.

Grupul de lucru al IMSP Dispensarul Republican de Narcologie a admis achiziţia de servicii în lipsa documentelor și informaţiilor relevante privind calificarea operatorului economic, ceea ce a determinat neexecutarea integrală a contractului (34%) și rezilierea ulterioară a acestuia.

  • Neajustarea de către Ministerul Sănătăţii și Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM) a reglementărilor privind procedurile și normele de planificare a alocaţiilor, precum și referitor la condiţiile de formare și utilizare a soldurilor IMSP, limita anuală admisibilă și direcţiile de utilizare a acestora, a permis IMSP să formeze în conturile bancare solduri semnificative de mijloace bănești provenite din FAOAM. Astfel, IMSP Dispensarul Republican de Narcologie a înregistrat solduri la sfârșitul perioadei de gestiune în sumă de 2,1mil.lei, IMSP AMT Centru - 1,5 mil.lei; IMSP AMT Rîșcani - 4,7 mil.lei, IMSP AMT Ciocana - 0,1 mil.lei, IMSP Institutul de Ftiziopneumologie ,,Chiril Draganiuc" - 0,3 mil.lei, IMSP Spitalul raional Cahul - 0,9 mil.lei.

  • Lipsa reglementărilor exhaustive privind modul de formare și direcţiile de utilizare a rezervelor a generat utilizarea de către IMSP a acestor mijloace cu deviere de la destinaţia prevăzută și de la obiectivele stabilite în contractul de acordare a serviciilor medicale. Astfel, IMSP AMT Centru, pe parcursul anului 2011, a format rezerve din contul mijloacelor FAOAM în sumă de 3,3 mil.lei, din care 2,9 mil.lei au fost utilizate la procurarea utilajului, IMSP AMT Rîșcani - 2,7 mil.lei, care au fost integral folosite pentru procurarea utilajului medical și a mijloacelor fixe, IMSP AMT Ciocana - 2 mil.lei, pentru procurarea utilajului medical, IMSP Dispensarul Republican de Narcologie - 0,8 mil.lei, din care 0,07 mil.lei au fost utilizate la reparaţia capitală, IMSP Spitalul raional Cahul - 0,6 mil.lei, din care 0,5 mil.lei au fost utilizate la procurarea utilajului medical și a mijloacelor fixe.

  • Lipsa unei politici durabile în domeniul cadrelor a dus la suplinirea insuficientă a funcţiilor vacante cu personal medical conform statelor aprobate. Astfel, IMSP AMT Ciocana a suplinit cu personal doar 64% din statele aprobate, IMSP Dispensarul Republican de Narcologie - 66,5%, IMSP Institutul de Ftiziopneumologie ,,Chiril Draganiuc" - 76,6%, IMSP Asociaţia Medicală Teritorială Centru - 79,9%, IMSP Asociaţia Medicală Teritorială Rîșcani -88,4%, Cahul - 91%.

  • Existenţa rezervelor în asigurarea unui sistem de control managerial intern bine determinat a IMSP IFP,,Chiril Draganiuc" a generat admiterea unor erori la calcularea remunerării muncii (15,9 mii lei), efectuarea de cheltuieli suplimentare din contul mijloacelor FAOAM (123,9 mii lei), planificarea defectuoasă a achiziţionării medicamentelor și produselor parafarmaceutice, soldându-se cu formarea unui stoc supranormativ în sumă de 184,2 mii lei.

Nu au fost îndeplinite recomandările anterioare ale Curţii de Conturi:

  • Acordarea serviciilor medicale din contul mijloacelor FAOAM, precum și a serviciilor medicale contra plată se efectuează în baza tarifelor aprobate, care nu includ rentabilitatea și nu pot genera profituri sau pierderi;

  • Întocmirea dărilor de seamă în mod denaturat și imprecis. Astfel, IMSP AMT Centru a raportat pe anul 2011 profit în sumă de 0,5 mil.lei, IMSP AMT Rîșcani - profit în valoare de 1,8 mil.lei, IMSP AMT Ciocana - profit în sumă de 0,6 mil.lei, IMSP Dispensarul Republican de Narcologie - pierderi în sumă de 1 mil.lei, IMSP Spitalul raional Cahul - pierderi în sumă de 5,4 mil.lei, IMSP IFP,,Chiril Draganiuc" - pierderi în sumă de 2,7 mil. lei. Totodată, prezentarea Declaraţiilor persoanelor juridice cu privire la impozitul pe venit sunt inaplicabile în condiţiile desfășurării activităţii pe principiul de nonprofit.

Nereguli în domeniul gestionării spaţiilor din gestiune:

  • În contextul insuficienţei spaţiilor pentru prestarea serviciilor medicale, fapt constatat în cadrul evaluării de către Comisia Naţională pentru Evaluare și Acreditare în Sănătate, fondatorul a transmis terţilor spaţii cu suprafaţa totală de 660 m2 din incinta IMSP Asociaţia Medicală Teritorială Rîșcani, prin ce nu se asigură condiţiile necesare pentru prestarea serviciilor medicale de calitate.

  • Conducerea IMSP Spitalul raional Cahul n-a asigurat regulamentar primirea și luarea la evidenţă a bunurilor transmise de fondator în gestiune. Totodată, aceasta a admis, în baza deciziei fondatorului, darea în comodat a 480 m2 din clădirea spitalului.

Probleme la capitolul realizarea obiectivelor Programului Naţional de Control al Tuberculozei:

  • Planificarea nesatisfăcătoare a resurselor preconizate pentru realizarea tratamentului bolnavilor de tuberculoză în condiţii de ambulatoriu, neîndreptăţindu-se necesitatea planificării și contractării în scopul menţionat a mijloacelor evident sporite, în raport cu sumele real utilizate. Astfel, pe anul 2011, pentru tratamentul bolnavilor de tuberculoză au fost alocate mijloace (pentru produse alimentare și transport public), IMSP AMT Rîșcani în sumă de 411,9 mii lei, efectiv fiind utilizate 3,9 mii lei (1% din suma alocată), IMSP AMT Ciocana - alocate 367,4 mii lei, efectiv utilizate - 7 mii lei (2%), IMSP AMT Centru - alocate 349,2 mii lei, efectiv utilizate - 141,1 mii lei (40,4%); IMSP Spitalul raional Cahul - alocate 122,8 mii lei, efectiv utilizate - 42,8 mii lei (34%).

  • Au fost identificate unele probleme ce ţin de implementarea Programului Naţional de Control al Tuberculozei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1171 din 21.12.2010 ,,Cu privire la aprobarea Programului Naţional de Control al Tuberculozei pentru anii 2011-2015", coordonat și monitorizat de către IMSP IFP,,Chiril Draganiuc":

- n-a fost aprobat Programul municipal de control al tuberculozei pe anul 2011, ceea ce a condiţionat neaprobarea programelor de control al tuberculozei la 3 AMT municipale auditate;

- monitorizarea insuficientă a realizării recomandărilor înaintate instituţiilor în cadrul realizării obiectivelor acestui program determină riscuri privind îndeplinirea neregulamentară a atribuţiilor ce ţin de serviciul medical în controlul tuberculozei;

- elaborarea necorespunzătoare a programelor teritoriale de către autorităţile administraţiei publice locale denotă că acestea nu asigură o implicare eficientă în soluţionarea problemelor depistate și necesare de realizat, în promovarea, derularea și asigurarea realizării obiectivelor Programului;

- conlucrarea insuficientă a medicilor de familie cu autorităţile administraţiei publice locale a determinat existenţa cazurilor de abandon al tratamentului, iar lipsa unor proceduri regulamentare nu asigură reîntoarcerea nemijlocită a acestora la tratament.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY