Actualizat: Vineri, 29 Martie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr.33 din 01 iulie 2022 cu privire la Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2021

Nr. 33 din 01.07.2022
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Recomandarea: 2.5.1. să asigure evaluarea și înregistrarea conformă în evidența contabilă a clădirilor și terenurilor din gestiunea instituțiilor subordonate ministerului;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
DMI a MAI - planifică contractarea și evaluarea bunurilor imobile înregistrate în anul 2022 la organele cadastrale.
IGSU - Pe parcursul anului 2022 au fost contractate servicii cadastrale în valoare de 7490,00 lei (CMV nr.42 din 15.03.2022 încheiat cu ASP).
Pe parcursul anului 2022 a fost înregistrat dreptul patrimonial asupra a 5 terenuri și 8 construcții.

IGPF - La data de 21.04.2022 a fost încheiat contractul nr.58 privind achiziționarea serviciilor cadastrale pentru delimitare a 7 bunurilor imobile (terenuri) proprietate publică a statului, materialele fiind recepționate, înregistrarea bunurilor imobile este preconizată în trimestrul I al anului 2023.
Totodată, Vă informăm că pentru anul 2022 nu au fost preconizate surse financiare pentru evaluarea bunurilor imobile, astfel, luând în considerație recomandările cuprinse în Hotărârile/Rapoartele de audit ale Curții de Conturi, pentru anul 2023 au fost preconizate 350 mii lei pentru evaluarea bunurilor imobile.

IGP - Pe parcursul anului 2022 de către Secția construcții și dezvoltarea infrastructurii au fost actualizate dosare cadastrale, urmare a lucrărilor de reparație și reconstrucție la edificiile situate în mun. Chișinău, după cum urmează:
- Laboratorului ADN din cadrul Centrului tehnico-criminalistic și expertize judiciare din str. Putna 10, mun. Chișinău;
Centrului de Coordonare Misiuni a Poliției din str. Mateevici 10, mun. Chișinău.

ARM- bunurile imobile u fost evaluate și înregistrate în baza Raportului de evaluare nr.0370149 din 26.04.2022 emis de Camera de Comerț și Industrie, în evidența contabilă în sumă de 0,8 mln lei.
Completare 21.03.2023
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
DMI a MAI - planifică contractarea și evaluarea bunurilor imobile înregistrate în anul 2022 la organele cadastrale.
IGSU - Pe parcursul anului 2022 au fost contractate servicii cadastrale în valoare de 7490,00 lei (CMV nr.42 din 15.03.2022 încheiat cu ASP).
Pe parcursul anului 2022 a fost înregistrat dreptul patrimonial asupra a 5 terenuri și 8 construcții.

IGPF - La data de 21.04.2022 a fost încheiat contractul nr.58 privind achiziționarea serviciilor cadastrale pentru delimitare a 7 bunurilor imobile (terenuri) proprietate publică a statului, materialele fiind recepționate, înregistrarea bunurilor imobile este preconizată în trimestrul I al anului 2023.
Totodată, Vă informăm că pentru anul 2022 nu au fost preconizate surse financiare pentru evaluarea bunurilor imobile, astfel, luând în considerație recomandările cuprinse în Hotărârile/Rapoartele de audit ale Curții de Conturi, pentru anul 2023 au fost preconizate 350 mii lei pentru evaluarea bunurilor imobile.

IGP - Pe parcursul anului 2022 de către Secția construcții și dezvoltarea infrastructurii au fost actualizate dosare cadastrale, urmare a lucrărilor de reparație și reconstrucție la edificiile situate în mun. Chișinău, după cum urmează:
- Laboratorului ADN din cadrul Centrului tehnico-criminalistic și expertize judiciare din str. Putna 10, mun. Chișinău;
Centrului de Coordonare Misiuni a Poliției din str. Mateevici 10, mun. Chișinău.

ARM- bunurile imobile u fost evaluate și înregistrate în baza Raportului de evaluare nr.0370149 din 26.04.2022 emis de Camera de Comerț și Industrie, în evidența contabilă în sumă de 0,8 mln lei. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.2. să asigure delimitarea și înregistrarea la organele cadastrale a drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile din gestiune;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
DMI a MAI - a asigurat înregistrarea la organele cadastrale a drepturilor patrimoniale asupra 32 de bunuri imobile din gestiunea MAI.
Totodată, a fost asigurată prezentarea către Agenția Proprietății Publice a actelor necesare pentru realizarea delimitărilor: din or.Cantemir, or.Basarabeasca, mun. Chișinău (bunurile imobile ale BMA, bunul imobil dedicat Centrului de Justiție Familială).

IGSU - Pe parcursul anului 2022:
- a fost înregistrat dreptul patrimonial asupra bunurilor imobile: 5 terenuri și 8 construcții;
- au fost finalizate lucrările de delimitare selectivă pentru 6 terenuri. După includerea acestora în anexa nr. 3 a HG nr. 161/2019 va fi efectuată înregistrarea la OCT;
- au fost inițiate lucrări de delimitare pentru 7 terenuri, finalizarea cărora va fi realizată în anul 2023.
Reieșind din faptul că anexele HG nr. 351/2005 sunt actualmente unicul act normativ în baza căruia se efectuează înregistrarea drepturilor la OCT asupra construcțiilor care nu dispun de acte de dare în exploatare conform Legii 163/2010, au fost efectuate inventarieri cadastrale prin actualizarea planurilor geometrice iar în luna iunie 2022 a fost inițiat proiectul hotărârii de Guvern cu privire la actualizarea anexei nr. 18 a HG nr. 351/2005. Până în prezent acesta nu poate fi promovat deoarece Agenția Servicii Publice prin avizul său preliminat asupra proiectului și-a expus viziunea în felul următor: ”HG nr. 351/2005 a fost adoptată în temeiul Legii cadastrului bunurilor imobile nr. 1543/1998 și în vederea executării Hotărârii Guvernului despre unele măsuri privind inventarierea bunurilor imobile proprietate a unităților administrativ-teritoriale și a statului nr. 162/2004, care la rândul său a fost adoptată în scopul executării prevederilor Legii cu privire la proprietatea publică a unităților administrativ-teritoriale nr. 523/1999 și Legii privind administrația publică locală nr. 123/2003 precum și îndeplinirea etapei a doua )anii 2003-2010) a Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile, aprobat prin Hotărârea Guvernului despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile nr. 1030/1998.
Sub acest aspect se menționează că listele bunurilor imobile, proprietate a statului, aflate în administrarea ministerelor, altor autorități ale administrației publice centrale, conform anexelor la HG nr. 351/2005 nu constituie și nu substituie Registrul patrimoniului public, care este ținut de Agenția Proprietății Publice conform Regulamentului patrimoniului publice, aprobat prin HG nr. 675/2008. Astfel că, după înregistrarea de stat a bunurilor imobile în proprietatea statului în temeiul actelor normative sau altor acte justificative prin care se constituie sau se transmit drepturi, nu este necesar de a opera și modificări în HG nr. 351/2005”
Astfel, până la identificarea formulei optime de redare a anexei nr. 18 din HG nr. 351/2005, înregistrarea construcțiilor în lipsa proceselor verbale de dare în exploatare sau terminarea lucrărilor nu este posibilă.

IGPF - În anul 2022 au fost supuse înregistrării 40 bunuri imobile.
Pentru anul 2023 sunt preconizate înregistrarea a 52 bunuri imobile.

IGC – Pe parcursul anului 2022 au fost înregistrate 8 bunuri imobile cu suprafața de 1,5 mii m2, 62 clădiri cu uzura 100% sunt în stare de ruinare și urmează a fi casate și demolate.

IGP - Înregistrarea modificării gestiunii a Inspectoratului General al Poliției situat în mun. Chișinău, str. Tiraspol 11/1 din administrarea MAI la IGP.
Înregistrarea modificării gestiunii a sediului Protecția Martorilor situat în mun. Chișinău, str. Sarmizegetusa 13, din administrarea MAI la IGP.
Înregistrarea modificării gestiunii a Centrului Tehnico-criminalistic și expertize judiciare, situat în mun. Chișinău, str. Kogălniceanu 53, din administrarea MAI la IGP.

ARM – a fost atribuit nr. cadastral în baza actului de constatare nr.180551 din 10.12.2021. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.3. să asigure contabilizarea costului rețelelor de radiocomunicații în standard TETRA la grupa de conturi 313 „Instalații de transmisie”;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
STI – Potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.941 din 22.12.2020 Cu privire la aprobarea Catalogului mijloacelor fixe (în vigoare din 01.01.2022) cu modificările ulterioare prin H.G nr.372 din 08.06.2022 (în vigoare din 10.06.2022), prevederile prezentului Catalog se aplică în scopuri fiscale pentru toate persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător.
Prin urmare, lipsa Catalogului mijloacelor fixe pentru instituţiile bugetare nu permite trecerea dintr-un cont în altul a bunurilor aferente sistemelor critice ale MAI.
Astfel se considera oportun ajustarea de catre Ministerul Finanțelor în comun cu AGE a Catalogului mijloacelor fixe, care să conţină echipamentele aferente IT, în fapt care lipsesc la grupa de conturi 313 ,,Instalații de transmisie” creând incertitudine la atribuirea corectă a codului de amortizare şi duratei de funcţionare utilă pentru asigurarea distinctă a evidenţei bunurilor dictată de: asigurarea integrităţii bunurilor, reparaţia capitală a unora cu majorarea costului, casarea echipamentelor ieşite din funcţiune, etc.

IGPF - Contabilizarea costurilor rețelelor de radiocomunicații în standard TETRA se efectuează strict în conformitate cu Ordinul nr.216/2015 a MF. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.4. să întreprindă măsuri în vederea utilizării, casării, realizării sau transmiterii mijloacelor fixe și a materialelor circulante moral învechite sau integral uzate, neutilizate timp îndelungat în procesul operațional al instituțiilor subordonate ministerului;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
DMI a MAI - În anul 2022, Comisiei centrale de casare a mijloacelor fixe în cadrul MAI s-a întrunit în cadrul a 6 ședințe, în cadrul cărora au fost aprobate spre casare bunurile propuse.

IGSU - Pe parcursul anului 2022 Comisia centrală de casare a IGSU (numită prin ordinul IGSU nr. nr.315/2021 cu modificările ulterioare prin ordinul IGSU 173/2022) s-a întrunit în 4 ședințe, în cadrul cărora a fost aprobată casarea mijloacelor fixe în sumă totală de 593.3 mii lei la 01.10.2022.

IGPF - Pe parcursul anul 2022 au fost eliberate 26 autorizații de casare a bunurilor materiale raportate la mijloace fixe al Inspectoratul General al Poliției de Frontieră al MAI și anume:
DR Centru - 2 autorizații;
DR Vest - 8 autorizații;
DR Sud - 3 autorizații;
DR Est - 5 autorizații;|
DR Nord - 6 autorizații;
CESF- 2 autorizații.
Valoarea bunurilor casate constituie 4 663,8 mii lei.
La fel în baza ord. MAI nr.625/2022 au fost transmise cu titlul gratuit două mijloace de transport ZIL 131 către IGSU în valoare de 103,0mii lei.

BMA - În perioada anului 2022 de către Comisia de casare a bunurilor materiale și mijloacelor fixe din cadrul BMA au fost identificate și casate bunurile materiale și mijloacele fixe moral învechite, cu întocmirea și semnarea de către membrii Comisiei de casare a Proceselor verbale
IGC – Au fost casate mijloace fixe în sumă de 1 151,7 mii lei. A fost asigurată transmiterea vagoanelor neutilizate către IS Calea Ferată imobilul de pe strada București 32 și 34 către Biroul Migrație și Azil a MAI.

CSC Dinamo – gestionarii de bunuri materiale au fost atenționați sub semnătură referitor la revizuirea și casarea lor la prezentarea actelor stocurilor de materiale circulante și listelor mijloacelor fixe moral invechite, integral uzate în contabilitatea entității și perfectate pentru prezentarea la comisia centrală a MAI. Pe parcursul anului 2022 au fost aprobate două procese verbale nr. 1/5/1 din 01.04.2022 și nr.45/4/5 din 30.8.2022.

IGP - Pe parcursul anului 2022 de către Direcția logistică au fost remise 23 autorizații (495 unități) de casare a bunurilor uzate raportate la mijloace fixe, după cum urmează:
- Automobile - 14 unități;
- Câini - 6 unități;
- Tehnică - 327 unități;
Mobilier - 148 unități.

ARM – A fost aprobat Regulamentul cu privire la activitatea Comisiei mixte de conformitate privind trecerea la pierderi sau la deșeuri a bunurilor din rezervele de stat și de mobilizare care permite casarea bunurilor din rezervele materiale ale statului moral învechite. Respectiv în anul 2023 vor fi casate bunurile din rezervele de mobilizare moral învechite.

Serviciul Medical - pe parcursul anului 2022 au fost perfectate actele cu privire la casarea instalațiilor cu ulterioara eliberare a extrasului din procesul verbal nr.2 al Comisiei centrale a MAI privind casarea unor mijloace fixe. La data de 13 decembrie 2022 de către inginerii Direcției generale tehnologii informaționale și comunicații a STI s-au eliberat actele de constatare a stării tehnice a echipamentului ce apartine tehnicii de calcul la care ca rezultat se perfectează actele pentru prezentare la comisia centrală a MAI privind casarea unor mijloace fixe. Complementar se menționează că de către specialiștii licențiați în domeniul tehnicii medicale se perfectează actele pentru utilajul medical ca ulterior să fie prezentate comisiei centrale a MAI pentru casare.

Academia Ștefan cel Mare – În dependență de categoria mijloacelor fixe, a mijloacelor circulante și / sau bunurilor ținînd cont de cadrul normativ existent periodic este dispusă casarea acestora în modul stabilit.

STI - Pe parcursul anului 2022, STI prin intermediul Comisiei centrale de casare a MAI, a casat mijloace fixe/materiale circulante în valoare de 4952,8 mii lei (3183048,98 + 1769726,35). Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.5. să asigure respectarea disciplinei financiare prin neasumarea de angajamente peste limita alocațiilor bugetare anuale aprobate, precum și prin neefectuarea plăților anticipate (în avans);

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.

IGSU - În cadrul Inspectoratul și subdiviziunile teritoriale nu au fost admise cheltuieli care nu s-au încadrat în linia de bază aprobată, iar toate plățile s-au efectuat în limitele alocațiilor bugetare pe parcursul anului 2022.
Datoriile cu termen expirat în cadrul Inspectoratului sunt următoarele:
Datorii creditoriale:
Suma de 30187.40 lei. Datoria față de Termoelectrica SA pentru agentul termic formată de Centrul Republican de Instruire. Suma de 30187.40 lei, este datoria restantă a locatarului Moisei Natalia, care fost acumulată pe parcursul anilor 2017-2021.
Concomitent toate datoriile sunt incluse în raportul financiar, inclusiv și datoriile cu termen de achitare expirat.

IGPF - În cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră nu au fost efectuate careva plăți în avans, cu excepția Investițiilor.

BMA - BMA a reflectat în raportul financiar pentru anul 2022 datoriile cu termenul de achitare expirat. Totodată, BMA asigură respectarea disciplinei financiare prin neasumarea de angajamente peste limita alocațiilor bugetare anuale aprobate.

CSC Dinamo - asigură respectarea disciplinei financiare prin neasumarea de angajamente peste limita alocațiilor bugetare anuale.

Academia Ștefan cel Mare - asigură respectarea disciplinei financiare prin neasumarea de angajamente peste limita alocațiilor bugetare anuale.

IGP - În raportul privind datoriile cu termen de achitare expirat ale IGP și subdiviziunilor subordonate acestuia la situația din 01.12.2022 figurează suma de 427,6 mii lei la codul ECO 222600, care reprezintă cursurile de pregătire inițială și formare profesională continuă, suma de 22,2 mii lei la codul ECO 222990 constituie necesitatea stringentă de calibrare a alcotestelor, contribuții de asigurare socială de 29 prc, calculate la salariul deridicatoarelor (prestări servicii de curățenie interioară), cât și verificarea/revizuirea cazanelor pe gaz pentru a deschide sezonul de încălzire și la codul ECO 273200 suma de 202,3 mii lei reprezintă indemnizații la încetarea raporturilor de muncă a foștilor angajați care s-au pensionat. Datoriile menționate s-au format din lipsa mijloacelor financiare. Mijloacele bănești suplimentate alocate nu au acoperit suma integrală a datoriilor acumulate.

ARM – implementată la data de 24.06.2022 prin lichidarea creanței cu termen de achitare expirat. Creanțele au fost diminuate pe parcursul semestrului I 2022, de la 154,6 mii lei la 15,7 mii lei.

STI - Cu toate că articolul 67. Plăţile bugetare din Legea nr.181/2014 prevede achitarea datoriilor:
(11) Autorităţile/instituţiile bugetare vor efectua plăţi în limitele alocaţiilor bugetare aprobate după stingerea datoriilor cu termen de achitare expirat.
6) Datoriile autorităţilor/instituţiilor bugetare din anii precedenţi se achită de către acestea din contul şi în limita bugetelor autorităţilor/instituţiilor respective aprobate pe anul bugetar curent,
STI analizând micşorarea veniturilor colectate a încheiat contracte şi efectuat cheltuieli doar în limita mijloacelor disponibile neadmiţând formarea de datorii către 31.12.2022/2023 pentru a nu îngreuna posibilitatea procurărilor afectate de creşterea excesivă a preţurilor. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.6. să asigure formarea unor comisii pentru efectuarea controlului anual privind utilizarea regulamentară a mijloacelor financiare destinate finanțării activității speciale de investigații;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
SPIA a MAI – Prin Ordinul MAI nr.53 din 04 februarie 2022 s-a instituit Comisia pentru verificarea documentelor de trecere la cheltuieli în cadrul Direcției informații și securitate internă a Direcției generale protecție internă a SPIA a MAI.

IGP - În conformitate cu Dispoziția IGP nr.4639 din 03 mai 2018 ,,Cu privire la efectuarea supravegherii și acordarea ajutorului practic subdiviziunilor cu competențe de efectuare a activității speciale de investigații ale Inspectoratului General al Poliției”, angajații Secției nr.1 (control și supraveghere zonală) ai Direcției supraveghere și asigurare specială sunt desemnați responsabili de asigurarea supravegherii, deservirii speciale și acordării ajutorului practic subdiviziunilor cu competențe de efectuare a activității speciale de investigații ale Inspectoratului General al Poliției la compartimentul organizării și efectuării activității speciale de investigații.
Astfel, în cadrul controalelor anuale efectuate de către responsabilii numiți, conform Planurilor-Sarcină aprobate trimestrial, este verificată inclusiv corectitudinea utilizării raționale a mijloacelor bănești destinate finanțării activității speciale de investigații. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.7. să ajusteze cadrul normativ privind exploatarea mijloacelor de transport din sistemul Ministerului Afacerilor Interne la cadrul normativ în vigoare și șă stabilească normele maxime de dotare cu mijloace de transport a instituțiilor din subordine, plafoanele maxime de parcurs ale autoturismelor din dotare, precum și normele de dotare cu transport de serviciu, separat de normele de dotare cu transport de intervenție operativă pentru subdiviziunile ministerului;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
DMI a MAI a elaborat și promovat proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Normelor de dotare a aparatului central, autorităților administrative și instituțiilor din subordinea Ministerului Afacerilor Interne cu mijloace de transport, (număr unic 270/MAI/2022).
Deși potrivit Raportului de expertiză anticorupție nr.EHG/8446 din 23.12.2022, proiectul a fost avizat pozitiv, CNA a recomandat realizarea analizei impactului financiar. MAI a inițiat procedurile necesare.
Totodată, pentru modificarea ordinului MAI nr.366/2007 a fost instituit Grupul de lucru pentru elaborarea și stabilirea condițiilor tehnice de exploatare a mijloacelor de transport din sistemul MAI. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.8. să asigure completarea rezervei de stat și de mobilizare conform cerințelor Nomenclatorului bunurilor materiale, menite să asigure protecția populației în cazul unor eventuale situații excepționale, determinate de evenimente de forță majoră;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
ARM – parțial implementată. Pe parcursul anului 2022 au fost demarate conform Planului de achiziție și modificărilor acestuia pentru anul 2022, multiple proceduri de achiziție cu completarea rezervei de stat și de mobilizare în sumă de 548,3 mln. lei. Pentru anii 2023-2025 au fost solicitate suplimentar mijloace financiare în sumă de 334,7 mln. lei, ceea ce va permite completarea rezervelor pînă la 65%. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.9. să întreprindă măsuri privind aprobarea statelor de personal și a schemelor de încadrare în conformitate cu prevederile cadrului normativ, inclusiv pentru instituțiile din subordine;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
IGPF - Prin Hotărârea Guvernului nr.520/2022 pentru modificarea HG nr.1145/2018 cu privire la organizarea și funcționarea Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, a fost aprobată structura nouă a Inspectoratului General al Poliției de Frontieră.
În scopul executării HG menționate supra, prin Ord. MAI nr.540 din 31 octombrie 2022 a fost pus în aplicare Statul de personal al IGPF (avizat favorabil de Cancelaria de Stat), precum și a fost aprobat Statul de organizare al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră.
Prin Ord. MAI nr.599 din 05 decembrie 2022 au fost aprobate statele de organizare și statele de personal ale subdiviziunilor regionale ale Inspectoratului General al Poliției de Frontieră avizate de către Cancelaria de Stat.
Respectiv, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a aplicat procedurile de personal privind preavizarea contra semnătură a angajaților din cadrul aparatului central și ale subdiviziunilor regionale ale IGPF și numirea în conformitate cu cadrul normativ.

CSC Dinamo – Proiectul de hotărîre de Guvern privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a CSC Dinamo cu aprobarea statelor de organizare se află în proces de elaborare.

IGP - Consolidarea sistemului de ordine și securitate publică al MAI este pilonul care va garanta uniformizarea și fortificarea forțelor de ordine ale MAI.
Astfel, prin inițiativa legislativă nr.392 din 16.10.2022 s-a impulsionat reorganizarea unor subdiviziuni ale Poliției, dar și a Inspectoratului General de Carabinieri, prin crearea unei structuri capabile să asigure ordinea de drept și securitatea cetățeanului.
Reieșind din caracterul complex al procesului dat, statele de personal ale subdiviziunilor supuse reaorganizării vor fi aprobate urmare a implementării acestui concept și ajustarea cadrului normativ incident și conex.
Aceste subtilități tergiversează aprobarea statelor de personal ale subdiviziunilor teritoriale ale Poliției conform cadrului legal.

Academia Ștefan cel Mare – În conformitate cu prevederile cadrului normativ în vigoare, statele de organizare ale Academiei au fost aprobate prin ordinul ministrului afacerilor interne nr.651/2019 (modificat pe parcurs prin ordinele MAI nr.348/2020 și nr.127/2022). Actualmente, urmare a analizei funcționalității subdiviziunilor instituției, precum și la recomandarea Direcției politici de personal și învățămînt a MAI, Academia realizează procedura de modificare a statelor de organizare. Proiectul de modificare a statului de organizare la moment este transmis spre aprobare conducerii instituției, după care urmează să fie remis pentru coordonare și avizare, conform procedurii stabilite, factorilor de decizie din cadrul MAI. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.10. să asigure acordarea concediilor anuale angajaților în conformitate cu prevederile legale și să intreprindă măsuri în vederea utilizării de către angajați a restanțelor la concediul anual;

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 29.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
Secția Resurse Umane a DMI a MAI - Prin scrisoarea nr.44/10-15345 din 31.12.2022, conducătorii subdiviziunilor aparatului central al MAI, autorităților administrative și instituțiilor din subordinea MAI, precum și conducătorii subdiviziunilor de resurse umane, au fost informați despre necesitatea prezentării graficului planificării utilizării concediilor de odihnă pentru anul 2023, în raport cu care Ministerul Afacerilor Interne are calitatea nemijlocită de angajator. Totodată, au fost atenționați că, potrivit art.118 din codul muncii este interzisă neacordarea concediului de odihnă anual timp de 2 ani consecutiv.

IGSU - Pe parcursul anului 2022 s-au micșorat numărul zilelor restante de concediu de la 47 625 zile (01.02.2022) la 30 012 zile (30.12.2022), sau cu 17 613 zile.
În expresie bănească, mărimea compensației pentru concediile neutilizate la 30.12.2022 (12 727,4 mii lei) este cu 1 398,6 mii lei mai mică decât la situația din 01.02.2022 (14 125,9 mii lei.
IGPF - În conformitate cu prevederile art. 116 din Codul Muncii, a fost aprobat graficul concediilor de odihnă a personalului Poliției de Frontieră, precum și planificarea concediilor nefolosite pentru anii precedenți.
Totodată, Vă informăm că, reieșind din situația de criză din regiune, precum și a volumului mare de refugiați înregistrat la intrarea în țară, efectivul Poliției de Frontieră a fost implicat în gestionarea crizei de refugiați creată.
Pe cale de consecință, subdiviziunilor tactice și regionale au trecut la regim intens, ceea ce prevede că au fost efectuate măsuri suplimentare ce au sporit și intensificat modul de supraveghere a frontierei de stat, precum și care a limitat acordarea zilelor libere și/sau a concediilor anuale de odihnă efectivului. Astfel, în mare parte, în anul 2022 au fost acumulate restanțe la concediile anuale, care urmează a fi lichidate în măsura posibilității pe parcursul anului 2023.

IGC – în legătură cu situația de urgență a fost parțial realizată.

CSC Dinamo – a fost emis Ordinul nr.107 din 13.12.2021 cu privire la aprobarea graficului concediilor de odihnă anuale ale angajaților CSC Dinamo pentru anul 2022, prin urmare toti angajații au beneficiat de concedii anuale și achitate cu excepția a 10 salariați cărora în anul 2023 vor fi acordate concediile anuale. Totodată conform art.116 din Codul Muncii al RM a fost emis ordinul nr.105 din 13.12.2022 cu privire la aprobarea Graficului concediilor de odihnă pentru anul 2023.

IGP - Acumularea restanțelor la concediile anuale ale salariaților Poliției este ca efect al perioadei de pandemie a anilor precedenți când efectivul era implicat în măsuri de prevenire a infectării cu virusul COVID-19, dar și în contextul situațiilor de criză apărute pe teritoriul Republicii Moldova (fluxul de refugiați, alertele multiple cu substanțe explozive).
Astfel, începând cu 24 februarie 2022 pe întreg teritoriul RM a fost instituită stare de urgență, ce prevede un regim sporit de muncă al structurilor de forță, cu implicarea polițiștilor conform unui algoritm intens. În această ordine de idei, până la 28 aprilie 2022 prin Deciziile CSE au fost suspendate acordarea concediilor de odihnă anuale, iar prin Decizia CSE nr.18 din 28.04.2022 au fost admise derogări privind acordarea concediilor anuale pe o perioadă de până la 10 zile, ulterior prin Decizia CSE nr.25 din 09 iunie 2022 au fost abrogate aceste resticții, dar care au dus la modificarea graficului concediilor și, ca rezultat însumarea unei cifre considerabile de zile neutilizate.
Academia Ștefan cel Mare - În contextul extinderii moratoriului privind angajarea personalului în sectorul bugetar și necesitățile asigurării funcționalității instituției în anul 2022 angajații nu au beneficiat de concediul de odihnă integral prevăzut de legislație. În temeiul prevederilor Codului Muncii la finele anului a fost remis ordinul rectorului nr.180 din 19.12.2022 privind programarea concediilor de odihnă pentru anul 2023. În acest context restanțele la concediile de odihnă acumulate au fost planificate și preconizate a fi acordate în anul de referință, în limita posibilităților.
STI - Pe parcursul anului 2022 STI a acordat concedii ordinare în număr de 2321 zile cu achitarea concedialelor la suma de 1198546,12 lei (inclusiv personal atestat 1745 zile/996936,56 lei, personal civil 576 zile/201609,56 lei).
Totodată, STI a achitat la concediere, precum şi rechemarea din concediu a compensaţiei pentru concediile nefolosite din anii precedenţi în valoare de 390040,70 lei pentru 777 zile. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

Recomandarea: 2.5.11. să implementeze un mecanism de control pentru asigurarea evidenței persoanelor și a creanțelor aferente procesului de instruire în cazul încetării raporturilor de serviciu până la expirarea angajamentului asumat.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-146 din 12.01.2023.
Direcția politici de personal şi învățământ – La data de 22.12.2022 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat modificările la Legea nr. 288/2016 ce ține de recuperarea cheltuielilor pentru instruiri, prin completarea legii cu art. 261 Recuperarea cheltuielilor pentru instruire, care prevede un mecanism juridic clar și concis privind aceste recuperări.
La etapa actuală a fost elaborat proiectul Ordinului MAI cu privire la aprobarea Metodologiei de calcul a cheltuielilor pentru instruire în instituțiile de învățământ/centrele de instruire ale Ministerului Afacerilor, dar și a Regulamentului privind condițiile și modalitatea de restituire a cheltuielilor pentru instruire de către funcționarii publici cu statut special, care urmează a fi aprobate odată cu intrarea în vigoare a modificărilor legislative menționate.

Academia Ștefan cel Mare – Urrnare a recomandării CCRM și totodată în temeiul Raportului asupra controlului tematic privind respectarea condițiilor și a modalitățiii de restituire a cheltuielilor pentru instruire de către funcționarii publici cu statut special , luat la evidență de către Inspectoratul de Management operațional a MAI cui nr.27/190 din 21.10.2022, la Capitolul VII, pct.2 supct.2) Recomandare pe termen lung a fost dispusă elaborarea concepției privind dezvoltarea sistemului informațional a MAI ,,Colaborator” în partea creării modulului specific destinat evidenței și monitorizării angajamentelor.

IGSU - În anul 2022, la solicitarea MAI nr.42/14285 din 25.11.2022, de către IGSU au fost expediate propuneri pentru proiectul Metodologiei de calcul a cheltuielilor pentru instruire în instituţiile de învăţămînt/centrele de instruire ale MAI.
În prezent, în cadrul subdiviziunilor IGSU este prestabilit și aplicat mecanismul de control pentru asigurarea evidenței persoanelor și datoriilor aferente procesului de instruire în cazul încetării raporturilor de serviciu până la expirarea angajamentului asumat, în conformitate cu cerințele prevăzute în ordinul IGSU nr.139/2018 “Cu privire la aprobarea Regulamentului privind condițiile și modalitatea de restituire a cheltuielilor suportate pentru instruire de către funcționarii publici cu statut special”. Raspuns MAI 12 ianuarie 2023 HCC 33 2022.pdf

CCRM LIVE
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY