Recomandarea: 2.4. Identificarea soluțiilor de transmitere în administrare a infrastructurii de transport și distribuție a gazelor naturale, construite din resursele bugetului public național;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Prin Ordinul nr.154 din 18 octombrie 2024 a fost instituită comisia de transmitere a infrastructurii de transport și distribuție a gazelor naturale din administrarea Ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în administrarea Ministerului Energiei.
În temeiul Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, la data de 08 noiembrie 2024 a fost semnat Actul de transmitere a mijloacelor fixe și altor active proprietate publică – Gazoductul Tocuz-Căinari-Mereni. Ordin-154 18.10.2024.pdf Act transmitere gazoduct semnat_anexe.PDF
Prin Ordinul nr.154 din 18 octombrie 2024 a fost instituită comisia de transmitere a infrastructurii de transport și distribuție a gazelor naturale din administrarea Ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în administrarea Ministerului Energiei.
În temeiul Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, la data de 08 noiembrie 2024 a fost semnat Actul de transmitere a mijloacelor fixe și altor active proprietate publică – Gazoductul Tocuz-Căinari-Mereni. Ordin-154 18.10.2024.pdf Act transmitere gazoduct semnat_anexe.PDF
Ministerul Energiei
Termen implementare:
Agenția Proprietății Publice
Termen implementare:
Recomandarea: 2.5.1. Elaborarea și implementarea unui Plan de acțiuni care să asigure darea în exploatare și transmiterea corespunzătoare a clădirii Parlamentului Republicii Moldova;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
A fost elaboratul Planul de acțiuni privind transmiterea clădirii Parlamentului.
Prin scrisoarea 05-5718 din 30.10.2024 Secretariatul Parlamentului a fost informat cu privire la:
- etapele și acțiunile necesare de realizat în scopul actualizării documentației de proiect pentru sistemele de semnalizare și stingere a incendiului;
- lista experților atestați ce ar putea fi cooptați în proces;
- determinarea gradului de siguranță la incendiu, precum și capacitatea de prevenire și stingere a incendiului – competențe ale INST.
Totodată, a fost instituită comisia de recepție a lucrărilor de reconstrucție a clădirii Parlamentului Republicii Moldova prin Ordinul Ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nr.141 din 10.09.2024.
Suplimentar, prin scrisoarea nr.05/4467 din 23.08.2024 către Secretariatul Parlamentului RM s-au expediat Proiectele de execuție a sistemului anti incendiu.
Completare 26.03.2025
A fost elaboratul Planul de acțiuni privind transmiterea clădirii Parlamentului.
Prin scrisoarea 05-5718 din 30.10.2024 Secretariatul Parlamentului a fost informat cu privire la:
- etapele și acțiunile necesare de realizat în scopul actualizării documentației de proiect pentru sistemele de semnalizare și stingere a incendiului;
- lista experților atestați ce ar putea fi cooptați în proces;
- determinarea gradului de siguranță la incendiu, precum și capacitatea de prevenire și stingere a incendiului – competențe ale INST.
Totodată, a fost instituită comisia de recepție a lucrărilor de reconstrucție a clădirii Parlamentului Republicii Moldova prin Ordinul Ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nr.141 din 10.09.2024.
Suplimentar, prin scrisoarea nr.05/4467 din 23.08.2024 către Secretariatul Parlamentului RM s-au expediat Proiectele de execuție a sistemului anti incendiu. Scrisoare SP 05-5718 30.10.2024.pdf Ordin instituire comisie 141 10.09.2024.pdf Proiecte executie 05-4467 23.08.2024.pdf 17-1520 din 25.03.2025.pdf Scrisoare SP 05-5718 30.10.2024.pdf Ordin instituire comisie 141 10.09.2024.pdf Proiecte executie 05-4467 23.08.2024.pdf 17-1520 din 25.03.2025.pdf
A fost elaboratul Planul de acțiuni privind transmiterea clădirii Parlamentului.
Prin scrisoarea 05-5718 din 30.10.2024 Secretariatul Parlamentului a fost informat cu privire la:
- etapele și acțiunile necesare de realizat în scopul actualizării documentației de proiect pentru sistemele de semnalizare și stingere a incendiului;
- lista experților atestați ce ar putea fi cooptați în proces;
- determinarea gradului de siguranță la incendiu, precum și capacitatea de prevenire și stingere a incendiului – competențe ale INST.
Totodată, a fost instituită comisia de recepție a lucrărilor de reconstrucție a clădirii Parlamentului Republicii Moldova prin Ordinul Ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nr.141 din 10.09.2024.
Suplimentar, prin scrisoarea nr.05/4467 din 23.08.2024 către Secretariatul Parlamentului RM s-au expediat Proiectele de execuție a sistemului anti incendiu.
Completare 26.03.2025
A fost elaboratul Planul de acțiuni privind transmiterea clădirii Parlamentului.
Prin scrisoarea 05-5718 din 30.10.2024 Secretariatul Parlamentului a fost informat cu privire la:
- etapele și acțiunile necesare de realizat în scopul actualizării documentației de proiect pentru sistemele de semnalizare și stingere a incendiului;
- lista experților atestați ce ar putea fi cooptați în proces;
- determinarea gradului de siguranță la incendiu, precum și capacitatea de prevenire și stingere a incendiului – competențe ale INST.
Totodată, a fost instituită comisia de recepție a lucrărilor de reconstrucție a clădirii Parlamentului Republicii Moldova prin Ordinul Ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nr.141 din 10.09.2024.
Suplimentar, prin scrisoarea nr.05/4467 din 23.08.2024 către Secretariatul Parlamentului RM s-au expediat Proiectele de execuție a sistemului anti incendiu. Scrisoare SP 05-5718 30.10.2024.pdf Ordin instituire comisie 141 10.09.2024.pdf Proiecte executie 05-4467 23.08.2024.pdf 17-1520 din 25.03.2025.pdf Scrisoare SP 05-5718 30.10.2024.pdf Ordin instituire comisie 141 10.09.2024.pdf Proiecte executie 05-4467 23.08.2024.pdf 17-1520 din 25.03.2025.pdf
Recomandarea: 2.5.2. Inventarierea și înregistrarea în evidența contabilă a patrimoniului de stat din administrarea Ministerului;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Bunurile imobile transmise în gestiune economică instituțiilor publice au fost luate în evidență contabilă a ministerului în data de 24.09.2024 la valoarea contabilă. Patrimoniul de stat din administrarea ministerului a fost inventariat în conformitate cu prevederile procedurii stabilite în Politica de contabilitate și s-a realizat de către comisia creată prin ordinul nr.159 din 01.11.2024 la situația din 01.11.2024.
Completare 26.03.2025
Bunurile imobile transmise în gestiune economică instituțiilor publice au fost luate în evidență contabilă a ministerului în data de 24.09.2024 la valoarea contabilă. Patrimoniul de stat din administrarea ministerului a fost inventariat în conformitate cu prevederile procedurii stabilite în Politica de contabilitate și s-a realizat de către comisia creată prin ordinul nr.159 din 01.11.2024 la situația din 01.11.2024.
Bunurile imobile transmise în gestiune economică instituțiilor publice au fost luate în evidență contabilă a ministerului în data de 24.09.2024 la valoarea contabilă. Patrimoniul de stat din administrarea ministerului a fost inventariat în conformitate cu prevederile procedurii stabilite în Politica de contabilitate și s-a realizat de către comisia creată prin ordinul nr.159 din 01.11.2024 la situația din 01.11.2024.
Completare 26.03.2025
Bunurile imobile transmise în gestiune economică instituțiilor publice au fost luate în evidență contabilă a ministerului în data de 24.09.2024 la valoarea contabilă. Patrimoniul de stat din administrarea ministerului a fost inventariat în conformitate cu prevederile procedurii stabilite în Politica de contabilitate și s-a realizat de către comisia creată prin ordinul nr.159 din 01.11.2024 la situația din 01.11.2024.
Recomandarea: 2.5.3. Instituirea unei proceduri interne de verificare, monitorizare și raportare, care să asigure că subvențiile și granturile transferate beneficiarilor, prin intermediul Ministerului, sunt utilizate conform destinației;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Politica de contabilitate a Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale aprobată prin Ordinul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nr. 56 /2022, cu modificările ulterioare (Ordin MIDR nr.17 din 25.01.2024 https://midr.gov.md/files/shares/Ordin_17_25_01_2024.pdf, Ordin MIDR nr.164 din 18.11.2024 https://midr.gov.md/files/shares/Ordinul_164_18_11_2024.pdf), reflectă cerințele de rigoare. A se vedea pct.20 lit. d), e) Politica de contabilitate MIDR (https://midr.gov.md/files/shares/Politica_de_Contabilitate_a_Ministerului_Infrastructurii___i_Dezvolt__rii____.pdf).
Suplimentar, prin demersul nr.20-3178 din 13.06.2024 s-a solicitat de la Ministerul Finanțelor redistribuirea alocațiilor aprobate pentru întreținerea ADR-lor de la subvenții la granturi. La data de 07.08.2024 MF a acceptat redistribuirea.
Politica de contabilitate a Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale aprobată prin Ordinul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nr. 56 /2022, cu modificările ulterioare (Ordin MIDR nr.17 din 25.01.2024 https://midr.gov.md/files/shares/Ordin_17_25_01_2024.pdf, Ordin MIDR nr.164 din 18.11.2024 https://midr.gov.md/files/shares/Ordinul_164_18_11_2024.pdf), reflectă cerințele de rigoare. A se vedea pct.20 lit. d), e) Politica de contabilitate MIDR (https://midr.gov.md/files/shares/Politica_de_Contabilitate_a_Ministerului_Infrastructurii___i_Dezvolt__rii____.pdf).
Suplimentar, prin demersul nr.20-3178 din 13.06.2024 s-a solicitat de la Ministerul Finanțelor redistribuirea alocațiilor aprobate pentru întreținerea ADR-lor de la subvenții la granturi. La data de 07.08.2024 MF a acceptat redistribuirea.
Recomandarea: 2.5.4. Elaborarea metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate de către Agenția Navală și prezentarea spre aprobare a nomenclatorului serviciilor prestate și a tarifelor aferente;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile pentru serviciile prestate de către Agenția Navală a RM, a Nomenclatorului serviciilor prestate și a cuantumului tarifelor pentru acestea a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.883 din 23.12.2024.
Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile pentru serviciile prestate de către Agenția Navală a RM, a Nomenclatorului serviciilor prestate și a cuantumului tarifelor pentru acestea a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.883 din 23.12.2024.
Recomandarea: 2.5.5. Revizuirea listei bunurilor imobile proprietate a statului, aflate în administrarea Ministerului, pentru promovarea modificărilor care se impun în cadrul normativ aferent;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în limita competențelor funcționale deținute, a revizuit lista bunurilor imobile proprietate a statului aflate în gestiunea sa și a expediat către Agenția Proprietății Publice demersul cu nr.21/1-3087 din 12.06.2024 prin care solicită revizuirea Hotărârii Guvernului nr.351 din 23.03.2005 cu privire la aprobarea listelor bunurilor imobile proprietate publică a statului și de transmitere a unor bunuri imobile.
Agenția Proprietății Publice urmează să inițieze modificarea/actualizarea Hotărârii Guvernului nr.351 din 23.03.2005 cu privire la aprobarea listelor bunurilor imobile proprietate publică a statului și de transmitere a unor bunuri imobile. Demers APP 21-3087 10.06.2024.pdf
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în limita competențelor funcționale deținute, a revizuit lista bunurilor imobile proprietate a statului aflate în gestiunea sa și a expediat către Agenția Proprietății Publice demersul cu nr.21/1-3087 din 12.06.2024 prin care solicită revizuirea Hotărârii Guvernului nr.351 din 23.03.2005 cu privire la aprobarea listelor bunurilor imobile proprietate publică a statului și de transmitere a unor bunuri imobile.
Agenția Proprietății Publice urmează să inițieze modificarea/actualizarea Hotărârii Guvernului nr.351 din 23.03.2005 cu privire la aprobarea listelor bunurilor imobile proprietate publică a statului și de transmitere a unor bunuri imobile. Demers APP 21-3087 10.06.2024.pdf
Recomandarea: 2.5.6. Evaluarea nivelului de implementare a reformei sectorului feroviar și a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, stabilirea și îndeplinirea acțiunilor necesare pentru atingerea obiectivelor conceptuale strategice trasate, cu asigurarea conformității privind administrarea patrimoniului public aferent;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Prin Hotărârea Guvernului nr. 264/2022 cu privire la modificarea Hotărârii Guvernului nr.1042/2017 privind aprobarea Concepției pentru restructurarea sectorului feroviar și a Î.S. „Calea Ferată din Moldova” pentru anii 2018-2021, a fost aprobat Planul de acțiuni privind implementarea Concepției pentru restructurarea sectorului feroviar și a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 264/2022 cu privire la modificarea Hotărârii Guvernului nr.1042/2017 privind aprobarea Concepției pentru restructurarea sectorului feroviar și a Î.S. „Calea Ferată din Moldova” pentru anii 2018-2021, a fost aprobat Planul de acțiuni privind implementarea Concepției pentru restructurarea sectorului feroviar și a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”.
Recomandarea: 2.6. Asigurarea dării în exploatare a lucrărilor de construcție/reconstrucție a drumurilor publice în conformitate cu prevederile cadrului normativ aplicabil, inclusiv cu înlăturarea neconformităților depistate de Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică și cu obținerea concluziilor acestuia;
ÎNTREPRINDEREA DE STAT "ADMINISTRAȚIA DE STAT A DRUMURILOR", MUN.CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Conform scrisorii 03-02/1552 din 27.03.2025
Pentru obiectivele finanțate din Fondul Rutier:
Asigurarea recepțiilor la terminare/finalizare a lucrărilor, conform Codului urbanismului și construcțiilor nr. 434 din 28.12.2023, în vigoare din 30.01.2025.
A fost implementat un sistem de monitorizare într-un registru de evidență pentru recepțiile la terminare/finalizare a lucrărilor, asigurându-se și înlăturarea obiecțiilor depistate de către comisia de recepție și Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică.
Pentru obiectivele finanțate din surse externe:
Pentru obiectivele deja recepționate, se pregătește setul de documente care urmează a fi transmise către Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică (INST) pentru obținerea concluziei INST și a controlului volumelor.
Pentru obiectivele aflate în lucru, vor fi urmate cu strictețe noile prevederi din legislație referitoare la recepția la terminare/finala 03-02-1552 27.03.2025 hcc 60 2024.pdf
Conform scrisorii 03-02/1552 din 27.03.2025
Pentru obiectivele finanțate din Fondul Rutier:
Asigurarea recepțiilor la terminare/finalizare a lucrărilor, conform Codului urbanismului și construcțiilor nr. 434 din 28.12.2023, în vigoare din 30.01.2025.
A fost implementat un sistem de monitorizare într-un registru de evidență pentru recepțiile la terminare/finalizare a lucrărilor, asigurându-se și înlăturarea obiecțiilor depistate de către comisia de recepție și Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică.
Pentru obiectivele finanțate din surse externe:
Pentru obiectivele deja recepționate, se pregătește setul de documente care urmează a fi transmise către Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică (INST) pentru obținerea concluziei INST și a controlului volumelor.
Pentru obiectivele aflate în lucru, vor fi urmate cu strictețe noile prevederi din legislație referitoare la recepția la terminare/finala 03-02-1552 27.03.2025 hcc 60 2024.pdf
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică prin scrisoarea nr 542-25 din 03.02.2025 a solicitat de la ASD identificarea celor 6(șase) obiecte(menționate în Raportul de audit) pentru care lipsește concluzia Inspectoratului în procesele verbale de recepție finală.
Completare 25.03.2025
În vederea facilitării procesului de recepție a unor porțiuni de drumuri, a fost aprobată Hotărârea Guvernului nr.726/2024 privind modificarea Hotărârii Guvernului nr.360/1996 cu privire la controlul de stat al calității în construcții.
Totodată, din 8 porțiuni de drumuri publice care au fost finalizate lucrările de construcție/reconstrucție finanțate din surse externe conform unui contract standard, au fost consemnate PV la terminarea lucrărilor (nr.25 din 27 septembrie 2023) pentru 2 drumuri. Alte 6 drumuri vor fi date în exploatare în următoarea perioadă, având baza legală.
INST a remis scrisoarea nr. 542/25 din 03.02.2025 prin care solicită de la ASD identificarea obiectelor (porțiunilor de drum care urmează a fi evaluate).
Completare 01.04.2025
Conform scrisorii 08/1452/25 din 18.03.2025 de la INST
Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică a efectuat controlul de specialitate al volumelor și costurilor lucrărilor de reparație executate la obiectivele:
„Lucrări de reabilitare a drumurilor” din str. Frunze, str. La Hotar, str. Nistreană și str. „Fără nume” din mun. Orhei;
„Lucrări de reparație capitală a drumului R26 Bender - Căușeni - Cimișlia, km 71,70 - km 85,76 (sectorul km 75,20 - km 75,63)”.
În urma controlului, au fost întocmite procese-verbale de control cu nr. 55/25 din 07 februarie 2025 și 85/25 din 12 martie 2025, care au constatat exagerări în valoare de 7,44 mii lei și respectiv 125,70 mii lei. Aceste abateri sunt prevăzute la Capitolul IV, pct. 23, lit. b), d), h), c) din Regulamentul privind exercitarea controlului asupra utilizării investițiilor publice în construcții.
Sumele respective au fost ulterior achitate la bugetul de stat. 542-25 din 03.02.2025.pdf Scrisoare INST 18.03.2025 HC_30_24.pdf
Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică prin scrisoarea nr 542-25 din 03.02.2025 a solicitat de la ASD identificarea celor 6(șase) obiecte(menționate în Raportul de audit) pentru care lipsește concluzia Inspectoratului în procesele verbale de recepție finală.
Completare 25.03.2025
În vederea facilitării procesului de recepție a unor porțiuni de drumuri, a fost aprobată Hotărârea Guvernului nr.726/2024 privind modificarea Hotărârii Guvernului nr.360/1996 cu privire la controlul de stat al calității în construcții.
Totodată, din 8 porțiuni de drumuri publice care au fost finalizate lucrările de construcție/reconstrucție finanțate din surse externe conform unui contract standard, au fost consemnate PV la terminarea lucrărilor (nr.25 din 27 septembrie 2023) pentru 2 drumuri. Alte 6 drumuri vor fi date în exploatare în următoarea perioadă, având baza legală.
INST a remis scrisoarea nr. 542/25 din 03.02.2025 prin care solicită de la ASD identificarea obiectelor (porțiunilor de drum care urmează a fi evaluate).
Completare 01.04.2025
Conform scrisorii 08/1452/25 din 18.03.2025 de la INST
Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică a efectuat controlul de specialitate al volumelor și costurilor lucrărilor de reparație executate la obiectivele:
„Lucrări de reabilitare a drumurilor” din str. Frunze, str. La Hotar, str. Nistreană și str. „Fără nume” din mun. Orhei;
„Lucrări de reparație capitală a drumului R26 Bender - Căușeni - Cimișlia, km 71,70 - km 85,76 (sectorul km 75,20 - km 75,63)”.
În urma controlului, au fost întocmite procese-verbale de control cu nr. 55/25 din 07 februarie 2025 și 85/25 din 12 martie 2025, care au constatat exagerări în valoare de 7,44 mii lei și respectiv 125,70 mii lei. Aceste abateri sunt prevăzute la Capitolul IV, pct. 23, lit. b), d), h), c) din Regulamentul privind exercitarea controlului asupra utilizării investițiilor publice în construcții.
Sumele respective au fost ulterior achitate la bugetul de stat. 542-25 din 03.02.2025.pdf Scrisoare INST 18.03.2025 HC_30_24.pdf
Recomandarea: 2.7. Asigurarea transmiterii volumelor și costurilor lucrărilor de reparație capitală efectuate la clădirile aflate la balanța altor autorități/instituții;
Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică
Termen implementare:
Oficiul Național de Dezvoltare Regională și Locală
Răspunsul autorității:
INST - Volumele și costurile lucrărilor de reparație capitale efectuate sunt transmise în administrarea Cancelariei de Stat, gestiunea I.P. Direcția Generală pentru Administrarea Clădirilor Guvernului R.M Conform actului de transmitere a bunurilor proprietate publică din 25.06.2024. (Executat 100%).
ONDRL - La data de 20.12.2024 recomandarea a fost executată în cuantum de 100%. Din costul total al volumelor și costurilor lucrărilor de reparație capitală efectuate la clădirile aflate la balanța altor autorități/instituții de 4538,1 mii lei au fost transmise acte de constatare a costurilor investiționale către 17 APL.
INST - Volumele și costurile lucrărilor de reparație capitale efectuate sunt transmise în administrarea Cancelariei de Stat, gestiunea I.P. Direcția Generală pentru Administrarea Clădirilor Guvernului R.M Conform actului de transmitere a bunurilor proprietate publică din 25.06.2024. (Executat 100%).
ONDRL - La data de 20.12.2024 recomandarea a fost executată în cuantum de 100%. Din costul total al volumelor și costurilor lucrărilor de reparație capitală efectuate la clădirile aflate la balanța altor autorități/instituții de 4538,1 mii lei au fost transmise acte de constatare a costurilor investiționale către 17 APL.
Recomandarea: 2.8. Actualizarea politicilor contabile cu reglementări privind reevaluarea periodică a mijloacelor fixe, conform normelor contabile aplicabile.
Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică
Răspunsul autorității:
Politica de contabilitate ajustată cu reglementări privind reevaluarea periodică a mijloacelor fixe, aprobată prin ordinul Inspectoratului Național pentru Supraveghere Tehnică
nr.49 din 08.07.2024
Politica de contabilitate ajustată cu reglementări privind reevaluarea periodică a mijloacelor fixe, aprobată prin ordinul Inspectoratului Național pentru Supraveghere Tehnică
nr.49 din 08.07.2024